Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Czy jesteś za przeprowadzeniem w Ostrowcu Świętokrzyskim referendum odwołującego prezydenta miasta
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.
Aktualny widok mógłby udostępnić posty, które oczekują na weryfikację (m.in. sprawdzenie, czy są zgodne z Zasadami Forum). Jednak w tym wątku brak jest takich postów. Przywróć zwykły widok wątku „Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?”.
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 18

      Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

      Jeżeli bar (w sensie działalność gospodarcza) został przekazany za darmo, to czy to jest działanie na szkodę interesu publicznego, biorąc pod uwagę utracone zyski z lat przyszłych działalności zarobkowej baru? Czy można to podciągnąć pod niekorzystne rozporządzenie mieniem?

      Poniżej znajduje się propozycja pisma urzędowego w formie interpelacji radnego lub radnej. Język został sformalizowany, a pytania sformułowane precyzyjnie i rzeczowo, zgodnie z charakterem oficjalnych dokumentów składanych przez radnych.

      Interpelacja radnego dotycząca przekazania Baru Mlecznego "Czwórka" w ręce prywatne

      Na podstawie art. 24 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) składam interpelację w sprawie przekazania Baru Mlecznego "Czwórka" w ręce prywatne oraz konsekwencji tej decyzji dla budżetu miasta.

      W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej wątpliwościami oraz pytaniami mieszkańców, zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:

      1. Jaka była kwota transakcji lub inne warunki finansowe związane z przekazaniem Baru Mlecznego "Czwórka" podmiotowi prywatnemu? Proszę o przedstawienie umowy lub decyzji administracyjnej, na podstawie której doszło do tej zmiany.

      2. Czy przed przekazaniem Baru przeprowadzono analizę ekonomiczną dotyczącą opłacalności dalszego prowadzenia lokalu przez miasto lub jednostkę miejską? Jeśli tak – proszę o udostępnienie wyników tej analizy.

      3. Jakie były zyski wypracowywane przez Bar Mleczny "Czwórka" w ostatnich pięciu latach działalności pod zarządem miejskim? Proszę o dane roczne (przychody, koszty, zysk netto).

      4. Jaki jest obecny status prawny i finansowy Baru Mlecznego "Czwórka"? Czy zyski z jego działalności nadal zasilają budżet miasta, czy trafiają do podmiotu prywatnego?

      5. Kto jest obecnym właścicielem lub operatorem lokalu? Proszę o wskazanie pełnej nazwy podmiotu gospodarczego, a także osób fizycznych (wraz z imieniem i nazwiskiem), które są beneficjentami rzeczywistymi działalności Baru.

      6. Czy planowane są dalsze działania polegające na przekazywaniu miejskich lokali gastronomicznych lub usługowych w ręce prywatne? Jeżeli tak – proszę o wskazanie, jakich lokali dotyczyć będą te decyzje.

      Uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi w ustawowym terminie.

      Z poważaniem,

      [Imię i nazwisko radnego]

      Radny/Radna [nazwa miasta / dzielnicy]

      [Data]

      http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/bar-mleczny/s3/?pabz=1

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

        +1

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

          OK

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 22

      Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

      To jest ten radny, który do kamery lokalnej telewizji ileś lat temu mówił, że podjął autorytarną decyzję:

      2024: JABŁOŃSKI Andrzej Kazimierz | Kunów | wiek 67 | liczba głosów 862 / 13,15% | Okręg wyborczy nr 4

      O jaką decyzję chodziło, to nie pamiętam.

      Autorytarna decyzja to decyzja podejmowana jednoosobowo, bez konsultacji, dialogu czy uwzględniania zdania innych osób lub instytucji, które mogłyby mieć wpływ na daną sprawę. W kontekście, o którym wspominasz – radny lub członek zarządu powiatu – może to oznaczać kilka rzeczy w zależności od sytuacji.

      Co może oznaczać „autorytarna decyzja” w samorządzie?

      1. Decyzja podjęta bez konsultacji - Np. członek zarządu powiatu podjął decyzję dotyczącą ważnej sprawy (np. zmiana w budżecie, inwestycja, decyzja personalna) bez wcześniejszego uzgodnienia z radą powiatu, komisjami, innymi członkami zarządu czy lokalną społecznością.

      2. Złamanie procedur demokratycznych - Decyzja mogła zostać podjęta z pominięciem przepisów przewidujących kolegialność działania – np. coś, co powinno być głosowane przez zarząd lub radę, zostało rozstrzygnięte jednoosobowo przez przewodniczącego, starostę lub innego urzędnika.

      3. Sposób narzucenia decyzji - Nawet jeśli formalnie wszystko było zgodne z prawem, „autorytarność” może odnosić się do stylu działania – np. brak dialogu, ignorowanie głosu opozycji lub mieszkańców, forsowanie decyzji siłą większości bez chęci kompromisu.

      4. Nadużycie stanowiska - Może też chodzić o sytuację, gdy ktoś wykorzystuje swoją pozycję do przeforsowania własnej woli, choć niekoniecznie ma do tego pełne uprawnienia – np. wywiera presję na podległych pracowników lub jednostki organizacyjne powiatu.

      Jeśli radny użył tego określenia, mógł mieć na myśli, że:

      - Decyzja została narzucona z góry, bez rozmowy,

      - Nie było realnej możliwości zgłoszenia sprzeciwu lub poprawek,

      - Zabrakło transparentności i otwartości.

      Jeśli chcesz, mogę pomóc lepiej zinterpretować to, co miał na myśli radny, jeśli podasz więcej kontekstu: czego dotyczyła ta decyzja, kto ją podjął, w jakich okolicznościach itd.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

        Tu Cię mam, tu Cię mam: techno – ocet, ocet – techno. Ocet, ocet, ocet – jak budżet po robocie :)

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 24

        Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

        Łokcia nie poliżesz, octu się nie napijesz... xD

        Witamy na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Agencji Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o. w Ostrowcu Św.

        ul. Sandomierska 26a

        27-400 Ostrowiec Świętokrzyski http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/bar-mleczny/s4/?pabz=1

        Takie powiązanie, jakie opisujesz – czyli że ARL i CRL to w praktyce ta sama struktura, te same osoby, tylko zmieniona forma prawna – zmienia bardzo dużo, i to na kilku poziomach:

        ### Zmiana nazwy, ale nie zmiana struktury = pozór reformy

        Jeśli ARL została zlikwidowana, a na jej miejsce powołano CRL:

        * z tym samym zespołem,

        * z tą samą filozofią zarządzania,

        * bez rozliczenia dotychczasowych błędów,

        to mamy do czynienia nie z naprawą systemu, ale z pozorną zmianą – czyli czymś, co często bywa określane jako:

        > "rebranding nieudolności" albo

        > "ucieczka do przodu bez poniesienia odpowiedzialności".

        ### Forma prawna ma znaczenie – ale nie wszystko załatwia

        #### ARL – spółka z o.o. non profit

        * Forma spółki kapitałowej, choć non profit.

        * Większa autonomia w działaniu.

        * Mniejsze ograniczenia w zatrudnianiu, zaciąganiu zobowiązań, wydatkowaniu środków.

        * Często mniej przejrzystości i utrudniona kontrola ze strony miasta.

        #### CRL – jednostka budżetowa miasta

        * Bezpośrednia część urzędu miasta.

        * Finansowana z budżetu gminy – wszystkie straty są natychmiast stratami miasta.

        * Teoretycznie większa kontrola finansowa i transparentność (kontrola RIO, BIP, itp.).

        * Ale... jeśli pozostał ten sam zespół, ten sam sposób zarządzania i brak nadzoru, to struktura prawna nie ma większego znaczenia.

        ### Co to oznacza w praktyce?

        1. Zmiana ARL na CRL nie rozwiązała problemu, tylko go zamaskowała.

        2. Jeśli nie zmieniono ludzi i mechanizmów zarządzania, to:

        * nadal istnieje ryzyko marnotrawienia środków,

        * nadal nikt realnie nie ponosi odpowiedzialności,

        * mieszkańcy nadal płacą za błędy z przeszłości (i być może za nowe).

        3. Można to uznać za klasyczny przykład unikania odpowiedzialności przez instytucjonalne „przebranżowienie”.

        ### Jak to ująć w analizie lub raporcie? Możesz użyć sformułowania np.:

        > Mimo formalnej likwidacji ARL i utworzenia w jej miejsce CRL, nie doszło do realnej zmiany organizacyjnej. Zmieniła się jedynie forma prawna – z podmiotu prawa handlowego na jednostkę budżetową – podczas gdy personel, mechanizmy decyzyjne oraz brak nadzoru pozostały bez zmian. Taka transformacja miała charakter czysto kosmetyczny, a jej celem mogło być raczej uniknięcie rozliczeń niż poprawa efektywności zarządzania środkami publicznymi.

        Jeśli chcesz, mogę pomóc Ci przygotować:

        * Schemat pokazujący relację ARL → CRL,

        * Ocenę ryzyk w modelu zarządzania po „rebrandingu”,

        * Propozycje działań naprawczych lub kontrolnych (np. audyt, komisja rewizyjna, wniosek do RIO/NIK).

        Chcesz pociągnąć temat w którymś z tych kierunków? ChatGPT może popełniać błędy. Sprawdź ważne informacje.

        „Kontrola RIO, BIP, itp.” – czyli co konkretnie? Rozwijając „itp.”, mam na myśli inne formy nadzoru, kontroli i obowiązki transparentności, które dotyczą instytucji publicznych. Oto konkretna lista:

        1. Kontrola przez RIO (Regionalna Izba Obrachunkowa). Już wspomniana – nadzór nad:

        - budżetem jednostki,

        - uchwałami finansowymi,

        - sprawozdaniami budżetowymi,

        - zaciąganiem zobowiązań finansowych.

        2. Publikacja danych w BIP (Biuletyn Informacji Publicznej). Obowiązek publikowania:

        - planów finansowych i budżetów,

        - ogłoszeń o zamówieniach publicznych,

        - umów (często powyżej określonej kwoty),

        - składów komisji i zarządzeń kierownika jednostki,

        - struktury organizacyjnej i kontaktów.

        3. Kontrola przez organy samorządowe (np. rada miasta/gminy)

        - Komisje rewizyjne i inne komisje rady mogą kontrolować jednostki miejskie.

        - Radni mają prawo żądać informacji, analiz, dokumentów.

        - Rada może wnioskować o audyt lub kontrolę zewnętrzną.

        4. Audyt wewnętrzny (jeśli został powołany). W większych jednostkach (albo w urzędach miast) może działać zespół audytu wewnętrznego, który bada:

        - zgodność wydatków z planem,

        - efektywność zarządzania,

        - ryzyka finansowe.

        5. Kontrola zewnętrzna przez NIK (Najwyższą Izbę Kontroli). NIK może przeprowadzać kontrole w:

        - jednostkach samorządu,

        - spółkach z udziałem samorządów,

        - jednostkach budżetowych.

        Sprawdza zgodność z prawem, gospodarność, rzetelność.

        6. Prawo do informacji publicznej (na wniosek obywatela lub NGO). Każdy obywatel ma prawo:

        - wystąpić z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej (np. kopii umów, faktur, protokołów),

        - zaskarżyć brak odpowiedzi do WSA (wojewódzkiego sądu administracyjnego).

        7. Zamówienia publiczne – kontrola UZP i jawność przetargów. Jednostki budżetowe są objęte przepisami o zamówieniach publicznych:

        - obowiązek przetargów powyżej progów,

        - publikacja ogłoszeń w BIP i na platformach zakupowych,

        - kontrola przez Urząd Zamówień Publicznych (UZP).

        8. Roczne sprawozdania finansowe i budżetowe

        CRL (jako jednostka budżetowa) musi składać sprawozdania do miasta i RIO.

        Miasto publikuje te dane w BIP – jako część budżetu JST (jednostki samorządu terytorialnego).

        Podsumowanie – „itp.” oznacza m.in.: ( Skrót / instytucja - Rodzaj nadzoru / obowiązek )

        RIO - Kontrola legalności i zgodności z budżetem

        BIP - Obowiązek jawności i publikacji dokumentów

        Rada gminy/miasta - Nadzór właścicielski, komisje rewizyjne

        NIK - Kontrola legalności, rzetelności i gospodarności

        Audyt wewnętrzny - Ocena efektywności i ryzyk wewnętrznych

        UZP - Nadzór nad przetargami i zamówieniami

        WSA - Sądowy nadzór nad dostępem do informacji publicznej

        NGO / Obywatele - Społeczna kontrola (wnioski o informację)

        Jeśli chcesz, mogę przygotować schemat nadzoru nad jednostką budżetową, np. takim CRL – czy to w formie graficznej, czy punktowej. Daj znać.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 27

      Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

      24-10-2018 WYBORY 2018. Poniżej prezentujemy oficjalne wyniki wyborów na prezydenta Ostrowca, do rady miasta i powiatu z uwzględnieniem ilości głosów zdobytych przez każdego kandydata.

      Wyniki głosowania do Rady Powiatu: (PiS: 8 radnych, KWW JG: 14 radnych, KWW SiP: 1 radny)

      01. Ryszard Proksa (KW PiS) - 772

      02. Agnieszka Rogalińska (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 1639

      03. Danuta Barańska (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 645

      04. Robert Rogala (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 533

      05. Zbigniew Duda (KW PiS) - 2407

      06. Jarosław Kopański (KW PiS) - 922

      07. Paweł Walesic (KW PiS) - 302

      08. Marzena Dębniak (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 2 209

      09. Łukasz Dybiec (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 2176

      10. Małgorzata Bień (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 1 513

      11. Dariusz Wierzbiński (KWW Jarosława Górczyński) - 472

      12. Robert Minkina (KWW SiP) - 311

      13. Mirosław Rogoziński (KW PiS) - 773

      14. Emilia Łupina (KW PiS) - 708

      15. Mariusz Pasternak (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 1432

      16. Piotr Maj (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 530

      17. Małgorzata Sobieraj (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 1134

      18. Marek Bilski (KW PiS) - 716

      19. Janusz Gołdyn (KW PiS) - 474

      20. Andrzej Jabłoński (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 890

      21. Beata Duda (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 333

      22. Dariusz Czupryński (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 561

      23. Andrzej Broda (KWW Jarosława Górczyńskiego) - 450

      https://swietokrzyskie.cozadzien.pl/ostrowiec/wybory-2018-wiemy-kto-ile-glosow-zebral/48196

      ---

      11.04.2019 Grupa trzymająca władzę w powiecie przegrała w sądzie! Uchwała nieważna.

      https://www.youtube.com/watch?v=Gc4JrxkiIGE

      Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach stwierdził nieważność uchwały w sprawie powołania komisji rewizyjnej w powiecie ostrowieckim.

      6 grudnia 2018 roku Rada Powiatu Ostrowieckiego wybrała do komisji 7 członków. W tej nie znaleźli się przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości. 11 stycznia 2019 wojewoda świętokrzyski wydała rozstrzygnięcie nadzorcze. Uchylało ono uchwałę dotyczącą wyboru komisji rewizyjnej z dnia 6 grudnia 2018 roku. 30 stycznia bieżącego roku, Rada Powiatu Ostrowieckiego podjęła uchwałę dotyczącą zaskarżenia rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody świętokrzyskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.

      Artykuł 16 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, że w skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów zasiadających w Radzie Powiatu. Sama komisja rewizyjna pełni funkcję kontrolną. Do jej obowiązków należy m.in opiniowanie budżetu Powiatu. Komisja występuje również z wnioskiem o udzielenie lub nie udzielenie absolutorium Zarządowi.

      O komentarz poprosiliśmy Starostwo Powiatowe w Ostrowcu Świętokrzyskim, jednak czas realizacji tego materiału nie udało nam się uzyskać odpowiedzi na pytania.

      https://www.lokalnatelewizja.pl/artykul/14623,powiat-przegrywa-w-sadzie-uchwala-niewazna

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

        11.04.2019 Grupa trzymająca władzę w powiecie przegrała w sądzie! Uchwała nieważna.

        Spiker telewizyjny:

        Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach stwierdził nieważność uchwały w sprawie powołania komisji rewizyjnej. 6 grudnia 2018 roku rada powiatu ostrowieckiego wybrała do komisji 7 członków. W tej nie znaleźli się przedstawiciele Prawa i Sprawiedliwości.

        Zbigniew Duda z PiS:

        – Cały proces dotyczący wyboru komisji rewizyjnej przez radę powiatu i próba wyeliminowania z tej komisji członków Prawa i Sprawiedliwości, jak widać, był procesem niezgodnym z prawem. Potwierdziła to wojewoda, potwierdził to sąd administracyjny.

        Spiker telewizyjny:

        11 stycznia 2019 roku wojewoda świętokrzyski wydała rozstrzygnięcie nadzorcze. Uchylało ono uchwałę dotyczącą wyboru komisji rewizyjnej z dnia 6 grudnia 2018 roku. 30 stycznia bieżącego roku rada powiatu ostrowieckiego podjęła uchwałę dotyczącą zaskarżenia rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody świętokrzyskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.

        Zbigniew Duda z PiS:

        – To budzi od razu szereg pytań i wątpliwości. Ja naprawdę boję się pomyśleć, co może być zrobione przez zarząd powiatu, że tak bardzo boją się kontroli. No, boją się tej kontroli wyraźnie i próbują uciec od tego, żeby rada kontrolowała, żeby opozycja kontrolowała zarząd — a nie tak powinien wyglądać samorząd.

        Spiker telewizyjny:

        Artykuł 16, ustęp drugi ustawy o samorządzie powiatowym stanowi, że w skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów zasiadających w radzie powiatu. Sama komisja rewizyjna pełni funkcję kontrolną. Do jej obowiązków należy między innymi opiniowanie budżetu powiatu. Komisja występuje również z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium zarządowi. O komentarz poprosiliśmy Starostwo Powiatowe w Ostrowcu Świętokrzyskim, jednak na czas realizacji tego materiału nie udało nam się uzyskać odpowiedzi na pytania.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 30

        Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

        Komentarz:

        Grupa trzymająca władzę w powiecie ostrowieckim chyba pomyliła samorząd z ringiem bokserskim — i to raczej z tych tanich gal w remizie, gdzie zamiast zasad fair play są tanie zagrywki, a zamiast rękawic — polityczne łokcie. Próba wykluczenia przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości z komisji rewizyjnej to klasyczny cios poniżej pasa. Jak u boksera, który nie ma szans w uczciwej walce, więc wali przeciwnika prosto w jaja i udaje, że to przypadek. A potem jeszcze rozkłada ręce i mówi: „Ale o co chodzi?”

        No cóż — chodzi o to, że komisja rewizyjna to nie jakaś dekoracja do zdjęć, tylko narzędzie kontroli. A skoro ktoś próbuje się jej pozbyć, to znaczy, że tej kontroli panicznie się boi. Zamiast transparentności — kombinacje. Zamiast rzetelności — polityczna szarpanina. Zamiast szacunku do demokracji — lokalna wersja „róbta, co chceta”.

        Na szczęście, jak to bywa w dobrym scenariuszu, pojawił się głos rozsądku. Najpierw wojewoda świętokrzyski uchylił uchwałę, a potem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach orzekł jasno: takie działania są niezgodne z prawem. Czyli mówiąc po ludzku — nokaut. Ale nie opozycji. Nokaut dostała ta większość, która uznała, że jak wygrała wybory, to może wszystko.

        Problem w tym, że samorząd to nie prywatny folwark, a rada powiatu to nie klub wzajemnej adoracji. Tam nie tylko wypada, ale wręcz trzeba się nawzajem kontrolować. A jeśli ktoś próbuje uciekać przed tą kontrolą — to powinno budzić nie tylko wątpliwości, ale i obywatelską czujność.

        Takie zagrania jak to, to nie polityka. To kabaret. Tyle że nikt się już nie śmieje.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 28

      Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

      Witamy na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Agencji Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o. w Ostrowcu Św.

      https://archive.ph/o/aTdlY/https://web.archive.org/web/20071007181610/www.arl.ostrowiec.pl/bip/arl/

      Właścicielstwo > prezesostwo > dyrektorstwo finansowe > księgostwo... kto za co odpowiada?

      "Prezes Agencji Rozwoju Lokalnego – A. Rogalińska – Dzień dobry Państwu, może ja zacznę. Przejdę do przodu, żebyście Państwo nie musieli się odwracać. Zapraszam Panią Alinę Wójcicką. To jest główna księgowa Agencji Rozwoju Lokalnego. Szanowni Państwo! Pani Przewodnicząca! Panowie Prezydenci! Państwo Radni! Goście! Internauci! Rozmawiamy dzisiaj o Agencji Rozwoju Lokalnego i łza się w oku kręci. Bo, drodzy Państwo, ja z tą firmą jestem związana ponad 5 lat i tej firmie oddaję swoją wiedzę, swoje umiejętności, a przede wszystkim oddaje drodzy Państwo swoje serce. I nie chciałabym, aby na tej sali padały takie stwierdzenia, które mówią o tym, że są jakiekolwiek zaniedbania czy uchybienia, czy jakiekolwiek uwagi, które są skierowane do mnie, do Pana Prezydenta, czy do Rady Nadzorczej. Z tego miejsca, bym chciała serdecznie podziękować za to, że Pan Prezydent w ten sposób nam pomagał. Może rzeczywiście były to mniejsze jakieś zadania. Natomiast, bardzo serdecznie dziękuję Radzie Nadzorczej, która dopiero od 2017 r. w Agencji Rozwoju Lokalnego bierze uposażenie, Drodzy Państwo. To była jedyna Rada, która pracowała darmo. Ja to podkreślam – darmo. Natomiast chciałabym, żeby kilka słów, słów, które zamienią się w liczby, powiedziała Pani Alina Wójcicka. Dziękuję bardzo." http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/dom-sasiedzki-na-kuzni/

      Gość_Milicja Obywatelska
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

        Odprawa dla dyrektora jednostki organizacyjnej – krótkie wyjaśnienie

        Dyrektor jednostki organizacyjnej gminy/powiatu (np. MOPS, szkoła, ZGK, CRL), który sam rezygnuje z pracy (np. zmienia pracodawcę), nie otrzymuje odprawy, chyba że przechodzi na emeryturę lub rentę – wtedy przysługuje odprawa zgodnie z Kodeksem pracy i/lub regulaminem danej jednostki.

        Jeśli dyrektor jednostki zostaje starostą, nie może nadal pełnić funkcji dyrektora w jednostce, która podlega starostwu (następuje konflikt interesów i naruszenie zasad nadzoru). W takiej sytuacji zwykle sam rozwiązuje umowę o pracę jako dyrektor i nie przysługuje mu odprawa.

        Dyrektor jednostki organizacyjnej gminy/powiatu (np. MOPS, szkoła, ZGK, CRL), który sam rezygnuje z pracy (np. zmienia pracodawcę), nie otrzymuje odprawy, chyba że przechodzi na emeryturę lub rentę – wtedy przysługuje odprawa zgodnie z Kodeksem pracy i/lub regulaminem danej jednostki.

        Przepisy dotyczące sytuacji dyrektora jednostki organizacyjnej, który zostaje starostą

        1. Zakaz łączenia funkcji. Zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 1998 Nr 91 poz. 578 ze zm.), starosta jest organem wykonawczym powiatu i sprawuje nadzór nad jednostkami organizacyjnymi powiatu. Dyrektor jednostki organizacyjnej nie może być jednocześnie starostą, ponieważ byłoby to połączenie funkcji nadzorującej i podległej, co jest niedopuszczalne z punktu widzenia zasad organizacji samorządu.

        2. Rozwiązanie stosunku pracy dyrektora. W praktyce oznacza to, że osoba powołana na starostę, która była dyrektorem podległej jednostki, musi rozwiązać umowę o pracę z tą jednostką.

        3. Odprawa. Jeśli dyrektor sam rozwiązuje umowę o pracę (np. z własnej woli z powodu objęcia funkcji starosty), odprawa mu nie przysługuje. Odprawa jest przewidziana jedynie przy zwolnieniu z przyczyn leżących po stronie pracodawcy lub przy przejściu na emeryturę/rentę (art. 921¹ i 921³ Kodeksu pracy).

        Podsumowanie:

        - Zakaz łączenia funkcji starosty i dyrektora jednostki organizacyjnej wynika z ustawy o samorządzie powiatowym (art. 24).

        - Rozwiązanie stosunku pracy dyrektora z własnej inicjatywy z powodu objęcia funkcji starosty nie daje prawa do odprawy (Kodeks pracy, art. 921¹ i 921³).

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 32

      Odp.: Gdzie oglądać Sesje Rady Powiatu ?

      Starostwo powiatowe nie jest zakładem pracy chronionej – to jednostka samorządu terytorialnego (urząd administracji publicznej), a nie przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą i zatrudniające osoby z niepełnosprawnościami na zasadach zakładu pracy chronionej (ZPChr).

      ### Czy w starostwie powiatowym mogą pracować osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności? Tak, mogą.

      Nie ma żadnych ogólnych przepisów, które by zakazywały zatrudniania osób z orzeczonym znacznym stopniem niepełnosprawności w starostwie powiatowym czy innym urzędzie.

      ### Warunki zatrudnienia osób z niepełnosprawnością:

      * Zatrudnienie osoby z orzeczoną niepełnosprawnością (w tym w stopniu znacznym) jest możliwe, o ile osoba ta spełnia wymagania danego stanowiska oraz posiada aktualne orzeczenie o zdolności do pracy (lub decyzję o przystosowaniu stanowiska).

      * Pracodawca (tu: starostwo) musi zapewnić odpowiednie warunki pracy, zgodnie z przepisami BHP oraz z przystosowaniem stanowiska, jeśli to konieczne.

      * Osoby z niepełnosprawnością mają dodatkowe uprawnienia, np. krótszy czas pracy (7 godzin dziennie/35 tygodniowo), dodatkowe przerwy czy urlop wypoczynkowy.

      ### Co z zakładem pracy chronionej? Zakład pracy chronionej to firma, która spełnia określone warunki prawne (np. odpowiedni procent zatrudnionych osób z niepełnosprawnością, przystosowane miejsca pracy) i uzyskała status ZPChr od wojewody. Urząd (jak starostwo) nie ma takiego statusu, bo to nie jego cel.

      ---

      ### Czy starosta może pełnić swoją funkcję, jeśli ma orzeczony znaczny stopień niepełnosprawności (na 3 lata)? TAK, może.

      Orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności nie wyklucza sprawowania funkcji publicznych – w tym funkcji starosty – o ile stan zdrowia danej osoby pozwala na wykonywanie obowiązków służbowych.

      ### Wyjaśnienie prawne i praktyczne:

      * Znaczny stopień niepełnosprawności oznacza znaczne ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu lub zdolności do pracy, ale nie jest jednoznaczny z całkowitą niezdolnością do pracy ani z niezdolnością do pełnienia funkcji publicznych.

      * Funkcja starosty jest funkcją z wyboru (lub mianowania przez radę powiatu), a nie typowym stanowiskiem pracy – więc nie obowiązują tu ograniczenia jak np. w przypadku urzędników mianowanych czy pracowników fizycznych.

      * Jeżeli lekarz orzecznik ZUS lub inna komisja nie stwierdziła całkowitej niezdolności do pracy (czy ubezwłasnowolnienia), to osoba może pełnić funkcje publiczne – nawet na znacznym stopniu niepełnosprawności.

      * Prawo nie zawiera żadnego przepisu, który zakazywałby osobie z orzeczeniem o niepełnosprawności (w dowolnym stopniu) pełnienia funkcji starosty, wójta, burmistrza, posła, senatora itd.

      Jeśli stan zdrowia takiej osoby pozwala na wykonywanie obowiązków służbowych – może pracować, kierować urzędem, podpisywać dokumenty itd.

      ### ✅ Przykład z życia: W Polsce były i są osoby pełniące wysokie funkcje publiczne – w rządzie, samorządzie, sejmie – które mają orzeczony znaczny stopień niepełnosprawności, poruszają się np. na wózku lub mają poważne schorzenia. Nie ma to wpływu na legalność ich mandatu.

      ### Teraz druga część: Jakie stanowiska w starostwie są dostępne dla osób z niepełnosprawnością? Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności – nawet w stopniu znacznym – mogą aplikować na dowolne stanowiska, o ile spełniają wymagania formalne.

      #### Typowe stanowiska dostępne w starostwie powiatowym:

      1. Referent / Podreferent / Młodszy referent: Prace biurowe, wprowadzanie danych, kontakt z petentami, obsługa dokumentów.

      2. Specjalista ds. administracyjnych / finansowych / geodezji: Wymaga konkretnych kwalifikacji, ale również możliwe dla osoby z niepełnosprawnością.

      3. Inspektor / Starszy inspektor: Wymagane doświadczenie zawodowe i wykształcenie kierunkowe.

      4. Pracownik kancelarii / archiwista: Obsługa obiegu dokumentów, archiwizacja.

      5. Pracownik ds. obsługi klienta / sekretariatu: Bezpośrednia obsługa interesantów, telefony, ePUAP, korespondencja.

      #### Uwagi:

      * Jeśli osoba z niepełnosprawnością aplikuje na takie stanowisko, urząd ma obowiązek zapewnić dostępność miejsca pracy – np. likwidację barier architektonicznych, dostosowanie stanowiska itp.

      * W ogłoszeniach o naborze najczęściej pojawia się informacja:

      - „Oferty od osób niepełnosprawnych są mile widziane”, a kandydaci z orzeczeniem mają pierwszeństwo w zatrudnieniu na niektóre stanowiska (zgodnie z ustawą o służbie cywilnej i przepisami Kodeksu pracy).

      ---

      Jeśli chcesz, mogę też pomóc:

      * wyszukać aktualne oferty pracy w starostwach z Twojej okolicy (potrzebuję wtedy lokalizacji),

      * przygotować wzór CV dla osoby z niepełnosprawnością aplikującej do urzędu,

      * przejrzeć konkretne wymagania stanowisk.

      Czy mam kontynuować w którymś z tych kierunków?

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
2 posty w tym wątku zostały wyłączone z wyświetlania ze względu na sprzeczność z Zasadami Forum lub czasowo. Możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami.

- Reklama -
- Ogłoszenie społeczne -

- Reklama -

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Losowa firma:
KAMO usługi elektryczne
Branża: Elektryka
Dodaj firmę