Tak kończy się pisanie nieprawdy, pomówienia i inne kłamstwa. Wyrok sądu...BRAWO
No i co dalej? Ktoś uznał, że to nieprawda, ktoś napisał przeprosiny i co?
Wyrok sądu koleżeńskiego czy prawdziwego sądu?
No dobrze, ale... Co to konia obchodzi? https://pl.wikipedia.org/wiki/Co_to_konia_obchodzi%3F
... że się wóz przewrócił? Nikogo to nie obchodzi - nawet psa z kulawą łapą. Przykro mi.
Ha HA HA
Czy to prawda ?
: Premier Bułgarii Rosen Żelazkow podał się do dymisji po tygodniach masowych protestów przeciwko rządowi, które objęły wiele miast..olbrzymie protesty rolników w Grecji,..strajk w Portugalii
Renifery na kole podbiegunowym też strajkują. Świat się kończy :)
Po prostu utrzymujemy rozrastające się machiny administracji.
Każdy sam może sprawdzić trend, ile osób urzędniczych było i ile jest.
Przy malejącej populacji w kraju.
Można się też zapoznać z pojęciem "kruchość dowodów cyfrowych".
A w Polsce pozywać można każdego o wszystko.
To Pani Kamilka z posta, czy jak jej tam, powinna się wstydzić. Nie ładnie tak oczerniać ludzi. Szkoda, że profil bez zdjęcia. Jak się ma odwagę pisać o kimś źle to powinno się też mieć odwagę pokazać twarz.
Brawo dla tego Pana który wyegzekwował prawnie te przeprosiny.
Czy chodzi o: Członkini Młodzieżowej Rady Klimatycznej? https://www.gov.pl/web/klimat/kamila-grudniewska
Egzekwowanie bzdur to chyba cel życiowy tego pana..musi mieć dużo wolnego czasu
Grok powiedział: „Podstawowe umiejętności cyfrowe” to w polskim kontekście oficjalny termin używany przede wszystkim w polityce edukacyjnej i unijnej, a nie luźne hasło.
### 1. Kto to zdefiniował na poziomie europejskim?
Główna, obowiązująca definicja pochodzi z Unii Europejskiej.
Najnowsza wersja ram kompetencji cyfrowych to DigComp 2.2 (opublikowana w 2022 roku przez Joint Research Centre Komisji Europejskiej).
W niej „kompetencje cyfrowe” (a w tym podstawowe umiejętności cyfrowe) są podzielone na 5 obszarów:
1. Alfabet informacji i danych
2. Komunikacja i współpraca
3. Tworzenie treści cyfrowych
4. Bezpieczeństwo
5. Rozwiązywanie problemów
Poziom „podstawowy” to poziomy 1–2 w tej skali (fundamenty i poziom pośredni).
DigComp jest podstawą wszystkich krajowych ram kompetencji cyfrowych w UE, w tym polskiej.
### 2. Kto to zdefiniował w Polsce?
W Polsce oficjalną definicję i zakres „podstawowych umiejętności cyfrowych” określa:
Ministerstwo Cyfryzacji (wcześniej Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji), a nie Ministerstwo Edukacji Narodowej czy Nauki.
Kluczowy dokument:
Zintegrowane Umiejętności Podstawowe (ZUP) – ramy przyjęte w 2021 roku przez międzyresortowy zespół pod kierownictwem Ministerstwa Cyfryzacji, we współpracy z MEN i MNiSW.
W ZUP „podstawowe umiejętności cyfrowe” są jednym z trzech filarów (obok umiejętności matematycznych i językowych).
Definicja wprost mówi, że podstawowe umiejętności cyfrowe to umiejętność swobodnego i świadomego korzystania z technologii cyfrowych w życiu codziennym, pracy i uczeniu się, na poziomie co najmniej odpowiadającym poziomom 1–3 w DigComp.
Dodatkowo w podstawie programowej szkół (od 2017/2018, zaktualizowana w 2023) informatyka w klasach 1–8 również opiera się na DigComp i wymienia konkretne „podstawowe umiejętności cyfrowe”, które uczeń musi opanować.
### 3. Podsumowanie – kto za to odpowiada w Polsce?
- Na poziomie strategicznym i definicyjnym: Ministerstwo Cyfryzacji
- Na poziomie edukacji szkolnej: Ministerstwo Edukacji Narodowej (podstawa programowa)
- Źródło definicji: unijny framework DigComp 2.2, zaadaptowany w Polsce w ramach Zintegrowanych Umiejętności Podstawowych
Więc nie Ministerstwo Nauki (Nauki i Szkolnictwa Wyższego), tylko przede wszystkim Ministerstwo Cyfryzacji.
Jeśli ktoś w Polsce mówi oficjalnie o „podstawowych umiejętnościach cyfrowych” (np. w projektach finansowanych z UE, w badaniach PIAAC czy w programach szkoleniowych 50+), to prawie zawsze odwołuje się do tej definicji.
---
„Podstawy układów cyfrowych” to przedmiot (lub dział wiedzy) w elektronice i informatyce, który uczy, jak działają układy elektroniczne przetwarzające informacje w postaci sygnałów dwustanowych: 0 i 1 (czyli cyfrowo, a nie analogowo).
W skrócie – uczysz się tutaj, jak z najprostszych elementów (bramek logicznych) budować wszystko, co jest wewnątrz komputerów, procesorów, pamięci, kontrolerów itp.
### Co dokładnie zalicza się do „podstaw układów cyfrowych”?
1. Systemy liczbowe i kodowanie
- binarny, oktalny, heksadecymalny
- kod BCD, Graya, kody zważony
- liczby ze znakiem (U2, U1, znak-moduł)
2. Algebra Boole’a i bramki logiczne
- funkcje logiczne (AND, OR, NOT, NAND, NOR, XOR, XNOR)
- prawa De Morgana
- minimalizacja funkcji (mapy Karnaugha, metoda Quine-McCluskeya)
3. Układy kombinacyjne (wynik zależy tylko od bieżących wejść)
- multipleksery, demultipleksery
- dekodery, kodery
- sumatory (półsumator, sumator pełny, sumator szeregowy i równoległy)
- komparatory, konwertery kodów
- układy arytmetyczno-logiczne ALU (proste)
4. Układy sekwencyjne (posiadają pamięć – wynik zależy też od poprzedniego stanu)
- zatrzaski (latch) SR, D
- przerzutniki (flip-flopy): SR, JK, D, T – synchroniczne i asynchroniczne
- rejestry (przesuwne, pamięciowe)
- liczniki (asynchroniczne i synchroniczne, binarne, BCD, dowolny moduł)
- automaty skończone (Mealy i Moore)
5. Pamięci cyfrowe
- ROM, PROM, EPROM, EEPROM, Flash
- RAM statyczna i dynamiczna
6. Podstawy projektowania
- schematy blokowe i ideowe
- opis sprzętowy w VHDL lub Verilog (na poziomie podstawowym)
- synteza układów na układach FPGA lub programowalnych (np. CPLD)
7. Podstawowe pojęcia techniczne
- poziomy napięć logicznych (TTL, CMOS, LVCMOS itp.)
- czasy propagacji, hazardy statyczne i dynamiczne
- układy trójstanowe, open-drain/open-collector
### Gdzie się tego uczą w Polsce?
- Technika i licea profilowane – przedmiot „Układy cyfrowe” lub „Elektronika cyfrowa”
- Studia – kierunki: Elektronika, Automatyka, Informatyka, Mechatronika, Telekomunikacja – obowiązkowy przedmiot w I lub II roku (zwykle nazywa się „Układy cyfrowe”, „Podstawy elektroniki cyfrowej”, „Cyfrowe układy scalone” albo „Technika cyfrowa”
### Najpopularniejsze podręczniki w Polsce
- Tokheim – „Cyfrowe układy elektroniczne”
- Zieliński – „Podstawy układów cyfrowych”
- Kania – „Układy cyfrowe” (bardzo popularny na politechnikach)
- Łuba – „Technika cyfrowa”
Krótko mówiąc: jeśli chcesz zrozumieć, jak naprawdę działa wnętrze komputera, smartfona czy każdego nowoczesnego urządzenia elektronicznego – właśnie od „podstaw układów cyfrowych” się zaczyna.
Ktoś pytał o podstawowe umiejętności cyfrowe?
Czy to ta z grupy "obrońców' klimatu?:))
Dokładnie tak 23:47; a jak spojrzeć na ten biurowiec - olbrzym w Brukseli, który mieści w sobie tysiące wysoko opłacanych, często skorumpowanych i bezkarnych NIEROBÓW, których MY EUROPEJSCY PODATNICY musimy utrzymywać, za co w zamian ograniczają nasze prawa obywatelskie, to CZAS NAJWYZSZY ZROBIĆ Z TYM PORZĄDEK! Zdaje się, że ten trend juz rozpoczął sie.
Po co patrzeć na Brukselę, skoro wystarczy się u nas rozejrzeć? :)