Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Czy jesteś za przeprowadzeniem w Ostrowcu Świętokrzyskim referendum odwołującego prezydenta miasta
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.

Ravi Shankar (1920–2012)

Ilość postów: 7 | Odsłon: 77 | Najnowszy post
Aktualny widok mógłby udostępnić posty, które oczekują na weryfikację (m.in. sprawdzenie, czy są zgodne z Zasadami Forum). Jednak w tym wątku brak jest takich postów. Przywróć zwykły widok wątku „Ravi Shankar (1920–2012)”.
  • Ravi Shankar (1920–2012)

    Ravi Shankar (1920–2012) był słynnym indyjskim muzykiem, kompozytorem i mistrzem sitaru. Uznawany za jednego z najważniejszych propagatorów muzyki klasycznej Indii na świecie, współpracował m.in. z George’em Harrisonem z The Beatles. Jego twórczość przyczyniła się do popularyzacji indyjskich instrumentów i rag w muzyce zachodniej, a on sam zdobył międzynarodowe uznanie jako artysta koncertowy i nauczyciel muzyki.

    Gość
    Zgłoś
    Odpowiedz
    • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      ### Najbardziej znany utwór / kompozycja

      Ravi Shankar był przede wszystkim wybitnym instrumentalistą i improwizatorem, więc trudno wskazać jeden „najbardziej znany utwór” w sensie piosenki. Jednak kilka jego kompozycji i nagrań stało się rozpoznawalnych:

      * „Raga Jog”, „Raga Sindhi-Bhairavi”, „Raga Hamsadhwani” – klasyczne utwory ragowe, które nagrywał wielokrotnie.

      * Z punktu widzenia publiczności zachodniej, bardzo znana jest jego współpraca z George’em Harrisonem, zwłaszcza nagrania z albumu *The Concert for Bangladesh* (1971), które wprowadziły sitar i muzykę klasyczną Indii do świata rocka i popu.

      ### Kontrowersje

      Ravi Shankar był raczej postacią szanowaną i unikającą skandali. Kilka punktów, które bywały dyskutowane:

      * Były pewne kontrowersje wokół jego życia osobistego – miał kilka żon i dzieci z różnych związków, co w Indiach czasami budziło komentarze.

      * Dyskusje wśród muzykologów na temat interpretacji rag w zachodnich nagraniach (czy upraszczanie ich na potrzeby zachodniej publiczności jest dopuszczalne).

      Poza tym był postrzegany jako wzorzec artystycznej dyscypliny i kultury muzycznej, a kontrowersji politycznych czy społecznych praktycznie nie było.

      ### Religia / wierzenia

      Ravi Shankar był indyjskim hinduistą, a jego życie i muzyka były głęboko osadzone w duchowości Indii.

      * Wierzył w duchową moc muzyki i jej zdolność do medytacji i oczyszczania umysłu.

      * Jego współpraca z Zachodem była często przedstawiana jako połączenie muzyki i duchowości wschodniej, co pasowało do idei transcendencji w hinduizmie i filozofii indyjskiej.

      Ravi Shankar - Raga Jog https://www.youtube.com/watch?v=-lcB48oQq6s

      Album: Three Ragas, Year: 1956, Track: 01

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

        Ravi Shankar był swego rodzaju „papieżem pielgrzymem indyjskiej muzyki” – nieformalnym ambasadorem klasycznej tradycji sitaru, którego koncerty i nauczanie wprowadziły Zachód w świat rag i rytmów Indii.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 4

      Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      „Objąć patronatem” oznacza otoczyć kogoś lub coś opieką, wsparciem lub protekcją jako patron, czyli przyjąć rolę opiekuna, mecenasa albo instytucji wspierającej dane przedsięwzięcie.

      Znaczenie: Objąć patronatem = zostać patronem czegoś; udzielić oficjalnego poparcia lub wsparcia.

      Przykłady użycia:

      Ministerstwo Kultury objęło patronatem festiwal filmowy.

      Szkoła średnia objęła patronatem lokalny dom dziecka.

      Firma informatyczna objęła patronatem konkurs programistyczny.

      --- Magia podpisu urzędowego...

      Nic tak nie dodaje wydarzeniu magii, jak patronat honorowy. Zero wsparcia, zero obecności, ale za to sto procent prestiżu w papierze z podpisem.

      Patronat honorowy – jedyna forma pomocy, w której nic nie trzeba robić, a wygląda, jakby się zrobiło wszystko.

      Uff, dobrze że prezydent i starosta objęli patronatem. Bo już się bałem, że muzyka i taniec same z siebie nie dadzą rady bez wsparcia z urzędu.

      Patronat honorowy – najczystsza forma zaangażowania: symboliczna, nieinwazyjna, bezpieczna. Idealna.

      Patronat honorowy to taki moment, kiedy ktoś daje swoje nazwisko, żeby wyglądało, że coś wspiera, a w rzeczywistości wspiera tylko swoje nazwisko.

      Egzotyczne dźwięki, aromaty Orientu, barwne stroje… a nad tym wszystkim duch prezydenckiego i starostowskiego patronatu, unoszący się jak kadzidło biurokratycznej łaski.

      Sitār, taniec, mantry, aromaty… i patronat honorowy. Bo nawet w podróży do serca Indii nie obejdzie się bez pieczęci z ratusza i starostwa.

      Gdzie kończy się joga, a zaczyna protokół dyplomatyczny? Tam właśnie pojawia się patronat honorowy – w pełnej harmonii z energią urzędowego wszechświata.

      Taniec, muzyka, zapach Orientu i… patronat. Bo nic tak nie łączy Wschodu z Zachodem, jak podpis na piśmie z urzędu.

      Prezydent i starosta objęli patronatem honorowym „Wieczór Indyjski”. I dobrze – dzięki temu duch wydarzenia ma teraz ważny meldunek w Urzędzie Miasta i Starostwie Powiatowym.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 5

      Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      Koń... Krowa, kura, kaczka... Kura, kaczka, drób... (...) O! Jest! Widzę! Droga... Chyba na Indie.

      ### [krowa] Czy w Indiach wierzą w „święte krowy”? Tak, krowa jest zwierzęciem świętym w kulturze i religii Indii, zwłaszcza wśród wyznawców hinduizmu, którzy stanowią większość społeczeństwa. Nie oznacza to jednak, że Hindusi czczą krowy jako boginię — raczej traktują ją z wielkim szacunkiem i nie zabijają jej.

      W hinduizmie krowa symbolizuje:

      * łagodność i cierpliwość,

      * płodność i obfitość,

      * życiodajne mleko, które daje pożywienie bez zabijania zwierzęcia,

      * a także matkę – często mówi się o niej „Gau Mata” (Matka Krowa).

      Z tego powodu w wielu indyjskich stanach zabijanie krów jest prawnie zabronione.

      ### [symbol Om] Czy ma to coś wspólnego z hinduizmem? Tak, bardzo. Hinduizm to religia, w której wszystkie formy życia są uważane za święte i powiązane z boskością. Krowa jest szczególnie czczona, bo pojawia się w wielu świętych tekstach (np. w Wedach, Mahabharacie, Ramajanie) jako symbol dobra i urodzaju.

      ### [modlitwa] W co wierzą Hindusi? Hinduizm nie ma jednego założyciela ani jednej świętej księgi (choć ważne są Wedy, Upaniszady, Bhagawadgita). To raczej system wierzeń, filozofii i praktyk duchowych.

      Najważniejsze idee hinduizmu to:

      * Brahman – najwyższa, bezosobowa rzeczywistość duchowa, przenikająca cały wszechświat.

      * Atman – dusza każdego człowieka, która jest częścią Brahmana.

      * Karma – prawo przyczyny i skutku moralnego.

      * Samsara – cykl narodzin, śmierci i odrodzeń (reinkarnacja).

      * Moksha – wyzwolenie z cyklu samsary, zjednoczenie z Brahmanem.

      ### [symbol Om] Czy mają Boga? Tak, ale nie jednego w zachodnim rozumieniu.

      Hinduizm jest zarówno politeistyczny, jak i monoteistyczny, zależnie od sposobu interpretacji.

      Wielu Hindusów wierzy w jednego Boga przejawiającego się w wielu formach.

      Najczęściej czczeni bogowie to:

      * Brahma – stwórca świata,

      * Wisznun (Vishnu) – podtrzymujący świat i uosobienie dobra,

      * Śiwa (Shiva) – niszczyciel, ale też odnowiciel świata.

      Oprócz nich jest wiele bóstw i bogiń (np. Lakszmi, Parwati, Kryszna, Ganesha), które są różnymi przejawami boskości.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 6

      Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      Kamasutra jest dziełem indyjskim, pochodzącym ze starożytnych Indii.

      ### [zwoje/pergamin] Skąd pochodzi Kamasutra? Kamasutra została napisana w języku sanskrycie około III–IV wieku n.e. (choć część badaczy uważa, że jej początki sięgają nawet I wieku). Autorem tradycyjnie uznawanym za twórcę jest Watsjajana (Vātsyāyana Mallanaga) – uczony i filozof, który żył prawdopodobnie w mieście Pataliputra (dzisiejsza Patna w Indiach).

      ### [symbol Om] Czym właściwie jest Kamasutra? Wbrew powszechnemu przekonaniu, Kamasutra to nie tylko „księga o pozycjach seksualnych”.

      To traktat o sztuce życia, miłości i relacjach międzyludzkich, będący częścią staroindyjskiej filozofii.

      W sanskrycie:

      * „Kāma” oznacza miłość, pragnienie, przyjemność zmysłową,

      * „Sūtra” – zbiór aforyzmów, zasad, wskazówek.

      Zatem „Kamasutra” dosłownie znaczy „zbiór zasad dotyczących miłości”.

      ### [książka] Co zawiera Kamasutra? Księga składa się z siedmiu części i obejmuje m.in.:

      1. Zasady dobrego życia i relacji społecznych,

      2. Rady dotyczące miłości i małżeństwa,

      3. Opis emocji i psychologii miłości,

      4. Sztukę flirtu i uwodzenia,

      5. Różne formy relacji między kobietą i mężczyzną,

      6. I tak – również część o technikach i pozycjach seksualnych (ale to tylko ok. 1/5 całości!).

      ### [flaga Indii] Związek z hinduizmem i kulturą Indii. Kamasutra wpisuje się w tradycyjny hinduski system czterech celów życia (puruṣārtha):

      1. Dharma – obowiązek moralny, prawość,

      2. Artha – dobrobyt, powodzenie materialne,

      3. Kāma – przyjemność i miłość,

      4. Moksha – wyzwolenie duchowe.

      Kamasutra zajmuje się trzecim z tych celów – kāmą, czyli sztuką przeżywania przyjemności w sposób harmonijny i etyczny.

      Oto streszczenie tego, co Kamasutra naprawdę mówi o miłości i związkach, czyli to, co często jest pomijane, gdy ludzie kojarzą ją tylko z erotyką:

      ### [serce] Kamasutra to księga o harmonii między ciałem, sercem i umysłem. Dla autora, Watsjajany, miłość nie jest tylko fizycznym aktem, lecz sztuką życia w zgodzie z naturą i emocjami. Człowiek, który chce wieść dobre życie, powinien rozwijać wszystkie jego sfery:

      * duchową (dharma),

      * materialną (artha),

      * emocjonalno-zmysłową (kāma).

      Kamasutra opisuje, jak osiągnąć równowagę między tymi trzema aspektami.

      ### [para] Miłość to sztuka wzajemnego zrozumienia. Watsjajana podkreśla, że prawdziwa miłość rodzi się z:

      * szacunku do partnera,

      * cierpliwości i wzajemnego poznania,

      * radości ze wspólnego czasu, a nie z pośpiechu.

      Autor pisze, że związek powinien być współpracą dwóch osób, a nie relacją, w której jedna dominuje.

      Partnerzy powinni dbać o siebie nawzajem, rozwijać wspólne zainteresowania i emocjonalną więź.

      ### [kwiat lotosu] Miłość i przyjemność są częścią duchowej drogi. Dla starożytnych Hindusów ciało nie było czymś grzesznym – było narzędziem doświadczania boskości. Kamasutra uczy, że przyjemność fizyczna może być piękna i dobra, jeśli towarzyszy jej:

      * czystość intencji,

      * miłość,

      * wzajemny szacunek,

      * i zrozumienie potrzeb drugiej osoby.

      Watsjajana podkreśla, że przyjemność bez miłości jest pusta, a miłość bez przyjemności – niepełna.

      ### [klucz] Związek wymaga mądrości i praktyki. W Kamasutrze znajdziemy porady dotyczące:

      * wyboru odpowiedniego partnera,

      * budowania trwałego uczucia,

      * przezwyciężania konfliktów,

      * a także sztuki uwodzenia, piękna i elegancji w relacji.

      To wszystko ma służyć nie hedonizmowi, ale pełni życia i harmonii między ludźmi.

      ### [świeca] Podsumowanie: Kamasutra to w istocie filozofia miłości i współżycia. Uczy, że:

      * miłość to droga do poznania siebie i innych,

      * bliskość cielesna jest jednym z wyrazów duchowego połączenia,

      * a prawdziwe szczęście polega na równowadze między obowiązkiem, dobrobytem i przyjemnością.

      Jak te zasady Kamasutry przekładają się na współczesne rozumienie relacji – np. czego możemy się z niej dziś nauczyć o związkach i emocjach?

      Bardzo krótko: Kamasutra to staroindyjska księga o miłości, relacjach i harmonii w życiu. Uczy, że prawdziwa miłość to połączenie ciała, serca i umysłu, oparte na szacunku, wzajemności i radości. Nie chodzi tylko o seks, lecz o sztukę życia w zgodzie z sobą i drugim człowiekiem.

      ---

      (...) Wtedy jest szansa na to, że druga strona też się do nas uśmiechnie. Nawet jak im się czasem silnik zatrze, nawet jak im czasem nie starczy im argumentów. Wielkie brawa! – mówił i sam agitował do bicia mu brawa.

      Ale chce wam powiedzieć jedną rzecz, że dzisiaj pokazuje, to co jest w Głogowie, ta cała sytuacja, jedną bardzo ważną rzecz, że ludzi uśmiechniętych jest znacznie więcej. Uśmiechnijcie się brygada, hej, co tacy smutni jesteście!? – krzyczał.

      Na odwrót pan trzyma transparent, w drugą stronę kochani. Pozdrawiam pana, jaki pan piękny uśmiech prezentuje. No cudo! Drodzy państwo, to jest najważniejsza lekcja, która z tego płynie, że nas jest więcej. Wielkie brawa! (...)

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

        To już wiemy dlaczego Ostrowiec wyremontuje dworzec PKP? Hindusi już jadą, ale czy hutę przejmą to hmmm...

        Chaiyya Chaiyya | Shahrukh Khan, A R Rahman | Dil Se https://www.youtube.com/watch?v=K-pX4qwtAxA

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz

- Reklama -
- Ogłoszenie społeczne -

- Reklama -

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Losowa firma:
Kamo Polska Kamil Pastuszko
Branża: Elektryczne usługi
Dodaj firmę