Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Czy jesteś za przeprowadzeniem w Ostrowcu Świętokrzyskim referendum odwołującego prezydenta miasta
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.

Ravi Shankar (1920–2012)

Ilość postów: 25 | Odsłon: 5471 | Najnowszy post
  • Ravi Shankar (1920–2012)

    Ravi Shankar (1920–2012) był słynnym indyjskim muzykiem, kompozytorem i mistrzem sitaru. Uznawany za jednego z najważniejszych propagatorów muzyki klasycznej Indii na świecie, współpracował m.in. z George’em Harrisonem z The Beatles. Jego twórczość przyczyniła się do popularyzacji indyjskich instrumentów i rag w muzyce zachodniej, a on sam zdobył międzynarodowe uznanie jako artysta koncertowy i nauczyciel muzyki.

    Gość
    Zgłoś
    Odpowiedz
    • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      ### Najbardziej znany utwór / kompozycja

      Ravi Shankar był przede wszystkim wybitnym instrumentalistą i improwizatorem, więc trudno wskazać jeden „najbardziej znany utwór” w sensie piosenki. Jednak kilka jego kompozycji i nagrań stało się rozpoznawalnych:

      * „Raga Jog”, „Raga Sindhi-Bhairavi”, „Raga Hamsadhwani” – klasyczne utwory ragowe, które nagrywał wielokrotnie.

      * Z punktu widzenia publiczności zachodniej, bardzo znana jest jego współpraca z George’em Harrisonem, zwłaszcza nagrania z albumu *The Concert for Bangladesh* (1971), które wprowadziły sitar i muzykę klasyczną Indii do świata rocka i popu.

      ### Kontrowersje

      Ravi Shankar był raczej postacią szanowaną i unikającą skandali. Kilka punktów, które bywały dyskutowane:

      * Były pewne kontrowersje wokół jego życia osobistego – miał kilka żon i dzieci z różnych związków, co w Indiach czasami budziło komentarze.

      * Dyskusje wśród muzykologów na temat interpretacji rag w zachodnich nagraniach (czy upraszczanie ich na potrzeby zachodniej publiczności jest dopuszczalne).

      Poza tym był postrzegany jako wzorzec artystycznej dyscypliny i kultury muzycznej, a kontrowersji politycznych czy społecznych praktycznie nie było.

      ### Religia / wierzenia

      Ravi Shankar był indyjskim hinduistą, a jego życie i muzyka były głęboko osadzone w duchowości Indii.

      * Wierzył w duchową moc muzyki i jej zdolność do medytacji i oczyszczania umysłu.

      * Jego współpraca z Zachodem była często przedstawiana jako połączenie muzyki i duchowości wschodniej, co pasowało do idei transcendencji w hinduizmie i filozofii indyjskiej.

      Ravi Shankar - Raga Jog https://www.youtube.com/watch?v=-lcB48oQq6s

      Album: Three Ragas, Year: 1956, Track: 01

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

        Ravi Shankar był swego rodzaju „papieżem pielgrzymem indyjskiej muzyki” – nieformalnym ambasadorem klasycznej tradycji sitaru, którego koncerty i nauczanie wprowadziły Zachód w świat rag i rytmów Indii.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 4

      Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      „Objąć patronatem” oznacza otoczyć kogoś lub coś opieką, wsparciem lub protekcją jako patron, czyli przyjąć rolę opiekuna, mecenasa albo instytucji wspierającej dane przedsięwzięcie.

      Znaczenie: Objąć patronatem = zostać patronem czegoś; udzielić oficjalnego poparcia lub wsparcia.

      Przykłady użycia:

      Ministerstwo Kultury objęło patronatem festiwal filmowy.

      Szkoła średnia objęła patronatem lokalny dom dziecka.

      Firma informatyczna objęła patronatem konkurs programistyczny.

      --- Magia podpisu urzędowego...

      Nic tak nie dodaje wydarzeniu magii, jak patronat honorowy. Zero wsparcia, zero obecności, ale za to sto procent prestiżu w papierze z podpisem.

      Patronat honorowy – jedyna forma pomocy, w której nic nie trzeba robić, a wygląda, jakby się zrobiło wszystko.

      Uff, dobrze że prezydent i starosta objęli patronatem. Bo już się bałem, że muzyka i taniec same z siebie nie dadzą rady bez wsparcia z urzędu.

      Patronat honorowy – najczystsza forma zaangażowania: symboliczna, nieinwazyjna, bezpieczna. Idealna.

      Patronat honorowy to taki moment, kiedy ktoś daje swoje nazwisko, żeby wyglądało, że coś wspiera, a w rzeczywistości wspiera tylko swoje nazwisko.

      Egzotyczne dźwięki, aromaty Orientu, barwne stroje… a nad tym wszystkim duch prezydenckiego i starostowskiego patronatu, unoszący się jak kadzidło biurokratycznej łaski.

      Sitār, taniec, mantry, aromaty… i patronat honorowy. Bo nawet w podróży do serca Indii nie obejdzie się bez pieczęci z ratusza i starostwa.

      Gdzie kończy się joga, a zaczyna protokół dyplomatyczny? Tam właśnie pojawia się patronat honorowy – w pełnej harmonii z energią urzędowego wszechświata.

      Taniec, muzyka, zapach Orientu i… patronat. Bo nic tak nie łączy Wschodu z Zachodem, jak podpis na piśmie z urzędu.

      Prezydent i starosta objęli patronatem honorowym „Wieczór Indyjski”. I dobrze – dzięki temu duch wydarzenia ma teraz ważny meldunek w Urzędzie Miasta i Starostwie Powiatowym.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

        Z Facebooka Radia Rekord 100,9 FM - Radio Świętokrzyskie · 25 października o 19:57

        Tańce indyjskie podczas „I Wieczoru Indyjskiego” w Ostrowcu Świętokrzyskim.

        Organizatorami wydarzenia są Magdalena Wojszko Joga i Katarzyna Trzaska.

        Sponsorem głównym wydarzenia jest: Agencja Reklamowa Kreograf

        KRS 0000825525 NIP 6612379324 REGON 38539911000000

        Adres: UL. JANA KILIŃSKIEGO 39A, PL-27-400, OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI

        Zarząd: Kwiatkowski Kamil Robert, prezes zarządu https://monitorfirm.pb.pl/firma/kreograf/przychody/

        ---

        "Wieczór indyjski" - MUZYKA, TANIEC, MODA - 17:00, 25 PAŹDZIERNIKA 2025 OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI

        HONOROWY PATRONAT AGNIESZKI ROGALIŃSKIEJ STAROSTY OSTROWIECKIEJ

        HONOROWY PATRONAT PREZYDENTA MIASTA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO ARTURA ŁAKOMCA

        Pod honorowym patronatem Ambasady Indii

        MIEJSKIE CENTRUM KULTURY Ul. Siennieńska 54, Ostrowiec Świętokrzyski

        KREOGRAF AGENCJA REKLAMOWA, Osk MIEJSKIE CENTRUM KULTURY, LOKALNA GRUPA MEDIOWA, RADIO OSTROWIEC 95.2 FM, Radio Rekord, Katherine Gems & Stones, JOGA

        https://dbw30552j81f26.archive.ph/8Bscl/d654cf1777b0f490a9d4dedfb9bdb3674df90c73.jpg

        ---

        25-10-2025 Godz. 17:00 Wieczór Indyjski w Ostrowieckim Browarze Kultury

        Egzotyczne dźwięki, barwne stroje, muzyka, taniec, a wszystko to zanurzone w aromacie Orientu - 25 października w Ostrowieckim Browarze Kultury odbędzie się "Wieczór Indyjski”. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął prezydent Artur Łakomiec.

        Wieczór otworzy koncert mantrowy duetu Yugma Suryah (Lucjan Wesołowski i Renata Sobczak), którzy zabiorą publiczność w medytacyjną podróż do serca Indii. Wypełnią ją dźwięki tradycyjnych instrumentów Wschodu - sitary, fletu bansuri i tampury (początek o godz. 17:00). O godz. 18:15 scena przemieni się w wybieg - podczas pokazu mody House of Posh zaprezentowane zostaną stylizacje inspirowane kulturą i estetyką Indii. Kulminacyjnym punktem wydarzenia, zaplanowanym na godz. 19:00 będzie występ Trayee Dance Group, która zaprezentuje widowiskowe tańce indyjskie pełne ekspresji i rytmu. Po pokazie odbędą się warsztaty tańca indyjskiego, stanowiące doskonałą okazję do zmierzenia się z krokami rodem z Bollywood.

        Inicjatorką imprezy jest Magdalena Wojszko, a współorganizatorem Miejskie Centrum Kultury.

        ---

        Początek wydarzenia: 2025-10-19 10:00

        Koniec wydarzenia: 2025-10-25 20:00

        Opis: „WIECZÓR INDYJSKI” W OSTROWCU ŚWIĘTOKRZYSKIM

        Data: 25 października 2025 r.

        Start: godz. 17:00

        Miejsce: Miejskie Centrum Kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim

        Program wieczoru:

        17:00 – Magiczny koncert mantrowy Yugma Suryah

        - to duet Lucjan Wesołowski i Renata Sobczak, który zaprezentuje muzykę opartą na motywach indyjskich i innych kultur, wykorzystując instrumenty takie jak sitar, bansuri, tampura, kij deszczowy i dzwonki. Zapraszamy na wyjątkową, medytacyjną podróż dźwiękową.

        18:15 – Pokaz mody House of Posh

        Ekskluzywna prezentacja modowych inspiracji nawiązujących do indyjskiej kultury i stylu w najlepszym wydaniu.

        19:00 – Wieczór z tańcami indyjskimi

        Grupa Trayee Dance Group zaprezentuje barwne i pełne energii tańce indyjskie, które przeniosą Was do serca Indii. Będą też warsztaty tańca indyjskiego!

        Patronat honorowy:

        Artur Łakomiec - Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego

        Agnieszka Rogalińska- Starosta ostrowiecki

        https://ostrowiec.travel/informator_turystyczny/wydarzenia/wieczor_indyjski_w_ostrowcu_swietokrzyskim

        ---

        Nazwa beneficjenta pomocy: KREOGRAF SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ https://kreograf.pl/o-nas/

        Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) beneficjenta pomocy: 6612379324

        https://rejestr.io/krs/825525/kreograf/pomoc_publiczna

        https://sudop.uokik.gov.pl/search/aidBeneficiary

        https://wyszukiwarka-krs.ms.gov.pl/dane-szczegolowe-podmiotu;numerKRS=oRyvZUFskThC98Rz%2Bcf2tQ%3D%3D;typ=P

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 5

      Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      Koń... Krowa, kura, kaczka... Kura, kaczka, drób... (...) O! Jest! Widzę! Droga... Chyba na Indie.

      ### [krowa] Czy w Indiach wierzą w „święte krowy”? Tak, krowa jest zwierzęciem świętym w kulturze i religii Indii, zwłaszcza wśród wyznawców hinduizmu, którzy stanowią większość społeczeństwa. Nie oznacza to jednak, że Hindusi czczą krowy jako boginię — raczej traktują ją z wielkim szacunkiem i nie zabijają jej.

      W hinduizmie krowa symbolizuje:

      * łagodność i cierpliwość,

      * płodność i obfitość,

      * życiodajne mleko, które daje pożywienie bez zabijania zwierzęcia,

      * a także matkę – często mówi się o niej „Gau Mata” (Matka Krowa).

      Z tego powodu w wielu indyjskich stanach zabijanie krów jest prawnie zabronione.

      ### [symbol Om] Czy ma to coś wspólnego z hinduizmem? Tak, bardzo. Hinduizm to religia, w której wszystkie formy życia są uważane za święte i powiązane z boskością. Krowa jest szczególnie czczona, bo pojawia się w wielu świętych tekstach (np. w Wedach, Mahabharacie, Ramajanie) jako symbol dobra i urodzaju.

      ### [modlitwa] W co wierzą Hindusi? Hinduizm nie ma jednego założyciela ani jednej świętej księgi (choć ważne są Wedy, Upaniszady, Bhagawadgita). To raczej system wierzeń, filozofii i praktyk duchowych.

      Najważniejsze idee hinduizmu to:

      * Brahman – najwyższa, bezosobowa rzeczywistość duchowa, przenikająca cały wszechświat.

      * Atman – dusza każdego człowieka, która jest częścią Brahmana.

      * Karma – prawo przyczyny i skutku moralnego.

      * Samsara – cykl narodzin, śmierci i odrodzeń (reinkarnacja).

      * Moksha – wyzwolenie z cyklu samsary, zjednoczenie z Brahmanem.

      ### [symbol Om] Czy mają Boga? Tak, ale nie jednego w zachodnim rozumieniu.

      Hinduizm jest zarówno politeistyczny, jak i monoteistyczny, zależnie od sposobu interpretacji.

      Wielu Hindusów wierzy w jednego Boga przejawiającego się w wielu formach.

      Najczęściej czczeni bogowie to:

      * Brahma – stwórca świata,

      * Wisznun (Vishnu) – podtrzymujący świat i uosobienie dobra,

      * Śiwa (Shiva) – niszczyciel, ale też odnowiciel świata.

      Oprócz nich jest wiele bóstw i bogiń (np. Lakszmi, Parwati, Kryszna, Ganesha), które są różnymi przejawami boskości.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 6

      Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      Kamasutra jest dziełem indyjskim, pochodzącym ze starożytnych Indii.

      ### [zwoje/pergamin] Skąd pochodzi Kamasutra? Kamasutra została napisana w języku sanskrycie około III–IV wieku n.e. (choć część badaczy uważa, że jej początki sięgają nawet I wieku). Autorem tradycyjnie uznawanym za twórcę jest Watsjajana (Vātsyāyana Mallanaga) – uczony i filozof, który żył prawdopodobnie w mieście Pataliputra (dzisiejsza Patna w Indiach).

      ### [symbol Om] Czym właściwie jest Kamasutra? Wbrew powszechnemu przekonaniu, Kamasutra to nie tylko „księga o pozycjach seksualnych”.

      To traktat o sztuce życia, miłości i relacjach międzyludzkich, będący częścią staroindyjskiej filozofii.

      W sanskrycie:

      * „Kāma” oznacza miłość, pragnienie, przyjemność zmysłową,

      * „Sūtra” – zbiór aforyzmów, zasad, wskazówek.

      Zatem „Kamasutra” dosłownie znaczy „zbiór zasad dotyczących miłości”.

      ### [książka] Co zawiera Kamasutra? Księga składa się z siedmiu części i obejmuje m.in.:

      1. Zasady dobrego życia i relacji społecznych,

      2. Rady dotyczące miłości i małżeństwa,

      3. Opis emocji i psychologii miłości,

      4. Sztukę flirtu i uwodzenia,

      5. Różne formy relacji między kobietą i mężczyzną,

      6. I tak – również część o technikach i pozycjach seksualnych (ale to tylko ok. 1/5 całości!).

      ### [flaga Indii] Związek z hinduizmem i kulturą Indii. Kamasutra wpisuje się w tradycyjny hinduski system czterech celów życia (puruṣārtha):

      1. Dharma – obowiązek moralny, prawość,

      2. Artha – dobrobyt, powodzenie materialne,

      3. Kāma – przyjemność i miłość,

      4. Moksha – wyzwolenie duchowe.

      Kamasutra zajmuje się trzecim z tych celów – kāmą, czyli sztuką przeżywania przyjemności w sposób harmonijny i etyczny.

      Oto streszczenie tego, co Kamasutra naprawdę mówi o miłości i związkach, czyli to, co często jest pomijane, gdy ludzie kojarzą ją tylko z erotyką:

      ### [serce] Kamasutra to księga o harmonii między ciałem, sercem i umysłem. Dla autora, Watsjajany, miłość nie jest tylko fizycznym aktem, lecz sztuką życia w zgodzie z naturą i emocjami. Człowiek, który chce wieść dobre życie, powinien rozwijać wszystkie jego sfery:

      * duchową (dharma),

      * materialną (artha),

      * emocjonalno-zmysłową (kāma).

      Kamasutra opisuje, jak osiągnąć równowagę między tymi trzema aspektami.

      ### [para] Miłość to sztuka wzajemnego zrozumienia. Watsjajana podkreśla, że prawdziwa miłość rodzi się z:

      * szacunku do partnera,

      * cierpliwości i wzajemnego poznania,

      * radości ze wspólnego czasu, a nie z pośpiechu.

      Autor pisze, że związek powinien być współpracą dwóch osób, a nie relacją, w której jedna dominuje.

      Partnerzy powinni dbać o siebie nawzajem, rozwijać wspólne zainteresowania i emocjonalną więź.

      ### [kwiat lotosu] Miłość i przyjemność są częścią duchowej drogi. Dla starożytnych Hindusów ciało nie było czymś grzesznym – było narzędziem doświadczania boskości. Kamasutra uczy, że przyjemność fizyczna może być piękna i dobra, jeśli towarzyszy jej:

      * czystość intencji,

      * miłość,

      * wzajemny szacunek,

      * i zrozumienie potrzeb drugiej osoby.

      Watsjajana podkreśla, że przyjemność bez miłości jest pusta, a miłość bez przyjemności – niepełna.

      ### [klucz] Związek wymaga mądrości i praktyki. W Kamasutrze znajdziemy porady dotyczące:

      * wyboru odpowiedniego partnera,

      * budowania trwałego uczucia,

      * przezwyciężania konfliktów,

      * a także sztuki uwodzenia, piękna i elegancji w relacji.

      To wszystko ma służyć nie hedonizmowi, ale pełni życia i harmonii między ludźmi.

      ### [świeca] Podsumowanie: Kamasutra to w istocie filozofia miłości i współżycia. Uczy, że:

      * miłość to droga do poznania siebie i innych,

      * bliskość cielesna jest jednym z wyrazów duchowego połączenia,

      * a prawdziwe szczęście polega na równowadze między obowiązkiem, dobrobytem i przyjemnością.

      Jak te zasady Kamasutry przekładają się na współczesne rozumienie relacji – np. czego możemy się z niej dziś nauczyć o związkach i emocjach?

      Bardzo krótko: Kamasutra to staroindyjska księga o miłości, relacjach i harmonii w życiu. Uczy, że prawdziwa miłość to połączenie ciała, serca i umysłu, oparte na szacunku, wzajemności i radości. Nie chodzi tylko o seks, lecz o sztukę życia w zgodzie z sobą i drugim człowiekiem.

      ---

      (...) Wtedy jest szansa na to, że druga strona też się do nas uśmiechnie. Nawet jak im się czasem silnik zatrze, nawet jak im czasem nie starczy im argumentów. Wielkie brawa! – mówił i sam agitował do bicia mu brawa.

      Ale chce wam powiedzieć jedną rzecz, że dzisiaj pokazuje, to co jest w Głogowie, ta cała sytuacja, jedną bardzo ważną rzecz, że ludzi uśmiechniętych jest znacznie więcej. Uśmiechnijcie się brygada, hej, co tacy smutni jesteście!? – krzyczał.

      Na odwrót pan trzyma transparent, w drugą stronę kochani. Pozdrawiam pana, jaki pan piękny uśmiech prezentuje. No cudo! Drodzy państwo, to jest najważniejsza lekcja, która z tego płynie, że nas jest więcej. Wielkie brawa! (...)

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

        To już wiemy dlaczego Ostrowiec wyremontuje dworzec PKP? Hindusi już jadą, ale czy hutę przejmą to hmmm...

        Chaiyya Chaiyya | Shahrukh Khan, A R Rahman | Dil Se https://www.youtube.com/watch?v=K-pX4qwtAxA

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

          Pod Patronatem (do melodii Niemena)

          Refren:

          Pod patronatem,

          Starosta i prezydent Ostrowca,

          Pod patronatem,

          Wieczór Indyjski zaczyna się dziś!

          Zwrotka 1:

          Tańczymy razem, krok w prawo, krok w lewo,

          Są samosy – małe pierożki z nadzieniem,

          Kolorowe stroje, muzyka gra,

          Śmiech i zabawa tu się nigdy nie kończą!

          Refren:

          Pod patronatem,

          Agneska i Artur patrzą na nas,

          Pod patronatem,

          Każdy się dziś bawi i śmieje!

          Zwrotka 2:

          Lampki migoczą, rytm w sercu gra,

          Każdy tańczy, kto tylko ma ochotę,

          Wieczór Indyjski – radość jest w nas,

          Pod patronatem bawimy się wszyscy razem!

          Refren:

          Pod patronatem,

          Starosta i prezydent Ostrowca,

          Pod patronatem,

          Wieczór Indyjski zaczyna się dziś!

          ---

          Pod Patronatem – wersja krótka i śmieszna

          Pod patronatem, hej, bawimy się,

          Starosta i prezydent patrzą na nas!

          Są samosy – małe pierożki z nadzieniem,

          Kolorowe stroje i tańce bez końca!

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
          • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

            Lepsze sa wyczyny syna Martyniuka

            Gość
            Zgłoś
            Odpowiedz
          • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 22

            Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

            Hare Kryszna Hare Kryszna

            Kryszna Kryszna Hare Hare

            Hare Rama Hare Rama

            Rama Rama Hare Hare

            Artu Konra Artu Konra

            Konra Konra Artu Artu

            Artu Łako Artu Łako

            Łako Łako Artu Artu

            Hare Kryszna Hare Kryszna

            Kryszna Kryszna Hare Hare

            Hare Rama Hare Rama

            Rama Rama Hare Hare

            Agne Kata Agne Kata

            Kata Kata Agne Agne

            Agne Roga Agne Roga

            Roga Roga Agne Agne

            Gość
            Zgłoś
            Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 11

      Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      BBC Archive. 1985: RAVI SHANKAR - master of the SITAR https://www.youtube.com/watch?v=opdRDGwhs38

      Marian Foster rozmawia z indyjskim wirtuozem sitaru Ravim Shankarem, być może najsłynniejszym sitarzem wszech czasów. Jak powstaje sitar, ile wymaga praktyki i jakie są podstawy dobrej muzyki na sitarze?

      Ten klip pochodzi z filmu Ravi Shankar: Maestro and Guru, pierwotnie wyemitowanego 10 czerwca 1985 roku.

      Ravi & Anoushka Shankar https://www.youtube.com/watch?v=lIQrUZLyATo

      Anoushka Shankar – Traveller (live at Girona Festival) https://www.youtube.com/watch?v=_PfRSr0F9eM

      Anoushka Shankar - Indian Classical Raga https://www.youtube.com/watch?v=-wra4p4zARw

      Anoushka Shankar plays 'Pancham Se Gara' https://www.youtube.com/watch?v=8CnhcGpmH9Y

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

        Nie znam chłopa a tyle prądu poszło na pisanie o nim. W Polsce nikt piosenek nie śpiewa?

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 13

      Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

      Halloween w Indiach zyskuje na popularności, ale nie jest to tradycyjne święto w tym kraju. W miastach, zwłaszcza w dużych metropoliach, gdzie wpływy zachodnie są silniejsze, Halloween jest obchodzone głównie przez młodsze pokolenie, które uczestniczy w imprezach tematycznych, organizuje „trick-or-treating” (choć rzadziej niż w USA) i przebiera się za różne postacie. W miejscach, gdzie społeczności międzynarodowe są większe, np. w Delhi czy Bombaju, można spotkać więcej dekoracji, a sklepy oferują produkty związane z tym świętem. Niemniej jednak nie jest to głęboko zakorzeniona tradycja w indyjskiej kulturze.

      Jeśli chodzi o Święto Zmarłych i Wszystkich Świętych w Polsce, to w Indiach jest kilka różnic w obchodzeniu tych dni, zależnie od religii i regionu.

      Święto Zmarłych w Indiach

      W Indiach święta związane z pamięcią o zmarłych mają charakter bardziej religijny i są zależne od wyznania. W tradycjach hinduskich istnieją różne rytuały związane z oddawaniem czci zmarłym, ale nie ma dokładnego odpowiednika Święta Zmarłych w polskim sensie. W hinduskiej tradycji bardzo ważnym momentem jest Pitru Paksha (ok. września), kiedy to rodziny składają ofiary i modlitwy w celu uczczenia przodków. Jest to czas, w którym uważa się, że duchy zmarłych odwiedzają swoich żyjących krewnych.

      Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny

      Dla katolików w Indiach, którzy stanowią mniejszość, obchodzenie Wszystkich Świętych (1 listopada) oraz Dnia Zadusznego (2 listopada) odbywa się podobnie jak w innych krajach chrześcijańskich. W niektórych regionach, zwłaszcza w Goa (gdzie znajduje się duża społeczność katolicka), odbywają się msze i procesje, a ludzie odwiedzają groby swoich bliskich. Na cmentarzach zapala się świece i składa kwiaty. Warto dodać, że w południowych Indiach (np. w Kerali) oraz w innych częściach kraju, gdzie jest duża społeczność katolicka, obchody te mogą mieć charakter bardzo podobny do tych znanych w Polsce.

      Wpływy i różnice

      W Indiach, które mają bardzo zróżnicowaną kulturę i religie, sposób obchodzenia świąt może się znacząco różnić w zależności od regionu i społeczności. W większych miastach można zobaczyć wpływ zachodnich tradycji, ale w mniejszych miejscowościach i na wsiach tradycje związane z religią i kulturą hinduską czy islamską będą dominować.

      W skrócie: Halloween w Indiach jest świętem obcym, choć coraz bardziej popularnym w miastach, natomiast Święto Zmarłych i Wszystkich Świętych są obchodzone w zależności od wyznania, a katolickie społeczności obchodzą te dni podobnie do Polaków, zwłaszcza w regionach takich jak Goa.

      ---

      „Cukierek czy Psikus? A może… ?”

      Była noc Halloween. Zimny wiatr świstał między drzewami, a w powietrzu unosił się zapach mokrej ziemi. W okolicznych domach świeciły się dynie, na drzwiach wisiały pajęczyny, a dzieci w przerażających przebraniach biegały po ulicach, wykrzykując radosne „Cukierek albo psikus!”. Ale nie w każdym domu Halloween było witane z uśmiechem…

      W jednym z nich, przy ulicy Złotych Kwiatów 9, stał stary, szary dom. Od lat nie miał żadnych dekoracji, ani dyni na schodach. Właściwie wyglądał jakby nikt w nim nie mieszkał, chociaż wiadomo było, że mieszka tam pan Jakub — trochę dziwny, starawy facet, który unikał towarzystwa i nie rozmawiał z sąsiadami. I tego dnia, mimo że było Halloween, na jego drzwiach nie widać było żadnych ozdób, a okna były zamknięte, jakby chciał zaszyć się w swoim świecie.

      Ale dzieci nie znały litości. Zbliżali się do tego domu z ogromnym entuzjazmem, bo przecież nie ważne, czy dom ozdobiony czy nie – cukierek to cukierek!

      – „Na pewno ma jakieś słodycze, choćby z wymuszenia!” – szeptała jedna z dziewczynek, która była nieco bardziej zuchwała od innych.

      – „Czemu niby nie?” – odpowiedział chłopak w przebraniu ducha. – „Wszystkie domy powinny mieć coś dla nas!”

      Dzwonili dzwonkiem. I znów. I jeszcze raz. I tak przez kilka minut, aż w końcu – coś dziwnego się wydarzyło.

      Nagle, jakby znikąd, brama wjazdowa do ogrodu pana Jakuba zaczęła się powoli otwierać. Wcale nie była to brama, którą dzieci miały nadzieję zobaczyć, bo zamiast być ozdobioną w błyski i świecące pająki, wcale nie była przyjazna. To była zdalnie sterowana brama. A z bramy zaczęło coś wyskakiwać.

      „Tylko nie to!” – pomyślał chłopak w przebraniu ducha, ale było za późno. Z bramy wyskoczyła ogromna fontanna wody, pryskając wodą z ciśnieniem nie mniejszym niż wodospad Niagara.

      Dzieci próbowały uciekać, ale nie miały szans. Z każdą chwilą były coraz bardziej przemoczone. Wiatr niósł wodę prosto w ich twarze, a straszny śmiech pana Jakuba dobiegł z oddali.

      – „Dzieciaki, pamiętajcie, cukierek czy psikus to nie zawsze dobry wybór!” – krzyknął przez okno, gdy fontanna dopełniała dzieła zniszczenia. – „Nie zawsze warto dzwonić do obcych!”

      Dzieci stały teraz w wodzie, przemoknięte do suchej nitki. Woda spływała po ich kostiumach, a ich pierwotny entuzjazm szybko zniknął, ustępując miejsca rozczarowaniu.

      – „To nie było śmieszne!” – powiedział jeden z chłopaków, który przez chwilę wyglądał jakby chciał wybuchnąć śmiechem, ale w końcu zrobił smutną minę. – „To… to bardziej jak Śmigus Dyngus niż Halloween!”

      Pan Jakub pojawił się w drzwiach, trzymając w rękach ogromny kubek gorącej herbaty.

      – „Nie dziękujcie, nie macie za co!” – powiedział. – „I pamiętajcie, nie wszystkie cukierki są słodkie, a nie każdy obcy daje ci coś miłego. Halloween to nie tylko zabawa, ale też ostrożność. Może to było zabawne, ale nie zapomnijcie o tym, że nie wszystko, co się świeci, jest złotem!”

      Zanim dzieci miały szansę na odpowiedź, brama zamknęła się z hukiem, a dzieci ostatecznie stwierdziły, że przyszły na to miejsce za szybko. Dzień Wszystkich Świętych zbliżał się wielkimi krokami, a one miały dość wodnych niespodzianek i nie zamierzały wrócić po żadne słodycze. Może jednak warto było nauczyć się czegoś nowego: nie przyjmuj cukierków od nieznajomych, bo nie zawsze można liczyć na „cukierkowe” zakończenie.

      Morał: Choć Halloween może być zabawą, warto pamiętać o ostrożności i nie zawsze ufać nieznajomym, bo nie każdy „cukierek” jest tym, na co wygląda! https://en.wikipedia.org/wiki/Pitru_Paksha

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

        Patrząc na wpisy typu kopiuj-wklej przypomina mi się ruskie przysłowie. " Daj głupiemu bat to będzie poganiał"

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

          Hare Kryszna Hare Kryszna

          Kryszna Kryszna Hare Hare

          Hare Rama Hare Rama

          Rama Rama Hare Hare http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/mantra-hare-kryszna/

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
        • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 21

          Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

          Dokładnie tak – nie każdy „cukierek” jest tym, na co wygląda, i nie każda dycha jest warta tyle, ile się wydaje.

          Wyjaśnienie w puencie: W tym zdaniu „dycha” nie oznacza dosłownie dziesięciu złotych, lecz potocznie wskazuje na pewną umowną sumę pieniędzy, zwykle w kontekście drobnej łapówki czy przysługi. Puenta polega na tym, że wartość pozorna nie zawsze odpowiada rzeczywistej: coś, co wygląda na drobnostkę, może mieć większe konsekwencje lub znaczenie niż wskazuje na to nominalna cena.

          „Czasem to, co słodkie w opakowaniu, bywa gorzkie w środku, i nie każda dycha w ręku daje to, czego się spodziewasz.”

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 15

        Odp.: Ravi Shankar (1920–2012)

        Taj Mahal – Pomnik Miłości i Arcydzieło Architektury

        Taj Mahal, położony w indyjskim mieście Agra, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych zabytków świata i wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Został zbudowany przez cesarza Szahdżahana jako hołd dla jego ukochanej żony Mumtaz Mahal, która zmarła przy porodzie w 1631 roku.

        Cechy charakterystyczne:

        - Wykonany z białego marmuru ozdobionego półszlachetnymi kamieniami.

        - Otoczony symetrycznymi ogrodami, basenem odbijającym budowlę, czterema minaretami, meczetem i dawnym domem gościnnym.

        - Kaligrafia Koranu zdobi wiele elementów budowli.

        - Budowa trwała od 1631 do 1648 roku, z udziałem około 20 tysięcy rzemieślników z Indii, Turcji i Iraku.

        Historia miłosna:

        Szahdżahan po śmierci żony był pogrążony w żałobie. Został później uwięziony przez swojego syna Aurangzeba i ostatnie lata życia spędził w Czerwonym Forcie, skąd mógł jedynie patrzeć na Taj Mahal.

        https://www.nationalgeographic.com/travel/world-heritage/article/taj-mahal

        https://www.national-geographic.pl/traveler/kierunki/tadz-mahal-patrz-i-podziwiaj/

        Chodzi o złotą monetę z wizerunkiem Taj Mahal o wadze 1 kg, wartą około 210 tysięcy złotych, którą Jarosław Górczyński miał zataić w oświadczeniach majątkowych.

        Sprawa Jarosława Górczyńskiego, byłego prezydenta Ostrowca Świętokrzyskiego, obejmuje m.in. zarzuty dotyczące złożenia fałszywych oświadczeń majątkowych za lata 2020–2022. W tych dokumentach miał nie ujawnić posiadania złotej monety o wadze 1 kilograma, którą nabył za 210 tys. złotych.

        Moneta, o której mowa, to prawdopodobnie kolekcjonerska złota moneta z wizerunkiem Taj Mahal, słynnego indyjskiego mauzoleum. Tego typu monety są często emitowane przez mennice jako limitowane edycje, wykonane z czystego złota (najczęściej próby 999.9), i mają wartość zarówno inwestycyjną, jak i artystyczną. Cena takiej monety zależy od:

        - wagi (1 kg to bardzo dużo jak na monetę kolekcjonerską),

        - czystości złota,

        - nakładu i rzadkości,

        - tematyki – Taj Mahal to popularny motyw w numizmatyce.

        W kontekście sprawy Górczyńskiego, moneta stała się dowodem w śledztwie prowadzonym przez Prokuraturę Krajową i CBA. Zarzuty obejmują nie tylko zatajenie majątku, ale również inne wątki korupcyjne.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
4 posty w tym wątku zostały wyłączone z wyświetlania ze względu na sprzeczność z Zasadami Forum lub czasowo. Możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami.

- Reklama -
- Ogłoszenie społeczne -

- Reklama -

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -