Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Kto zostanie nowym Prezydentem RP
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.

Psychiatra Autyzm

Ilość postów: 34 | Odsłon: 1229 | Najnowszy post | Post rozpoczynający
          • Odp.: Psychiatra Autyzm

            Co do czarciej stopki to: (...) Miał pan związek ze sprowadzeniem do Bałtowa dinozaurów…

            Po części to PRAWDA. Po powrocie z USA związałem się ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Gminy Bałtów „Bałt” i Stowarzyszeniem „Delta”. Szukaliśmy sposobów i zewnętrznych środków finansowych na rozwój turystyki, bo w tamtym czasie w Bałtowie była piękna przyroda, podupadający pałac i niewiele więcej. Pomógł nam przypadek – odnalezienie przez geologa Geralda Gerlińskiego tzw. Czarciej Stopki, śladu dinozaura. I tak w Bałtowie także za naszą sprawą zaczęły pojawiać się pierwsze dinozaury, a w sierpniu 2004 roku miało miejsce otwarcie Parku Jurajskiego. Z kolei mój związek z Bałtowem z czasem wszedł na inny poziom. (...)

            http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/dasios-w-radzie-mecu-powolany-przez-nfos/s10/

            Gość
            Zgłoś
            Odpowiedz
            • Odp.: Psychiatra Autyzm

              Z antropologią za pan brat, a może neolityczni górnicy - reaktywacja :)

              Wyrażenie "mówić szyfrem" albo "mówić zagadkami" oznacza, że ktoś nie mówi wprost, lecz w sposób zawoalowany, trudny do zrozumienia dla osób postronnych. Taka osoba może używać:

              * metafor,

              * niedopowiedzeń,

              * aluzji,

              * symboli lub

              * specjalnego kodu, który rozumieją tylko wtajemniczeni.

              Przykłady:

              * Dwoje przyjaciół ma swoje sekrety i w obecności innych „mówią szyfrem”, żeby nikt ich nie zrozumiał.

              * Ktoś daje komuś do zrozumienia, że coś się wydarzy, ale nie mówi tego wprost – np. „Czerwona róża zakwitła wcześniej niż zwykle” – co może mieć ukryte znaczenie.

              Różnica między „szyfrem” a „zagadkami”:

              * Mówić szyfrem – sugeruje celowe zakodowanie przekazu, np. jak tajna wiadomość.

              * Mówić zagadkami – bardziej przypomina mówienie niejasno lub tajemniczo, jakby każda wypowiedź była łamigłówką do rozwiązania.

              Oba wyrażenia łączy wspólna idea: utrudniony dostęp do prawdziwego sensu wypowiedzi.

              Chcesz przykład rozmowy, w której ktoś mówi szyfrem lub zagadkami?

              Świetnie! Oto dwa krótkie przykłady — pierwszy pokazuje **mówienie szyfrem**, a drugi **mówienie zagadkami**.

              ---

              ### Przykład 1: **Mówienie szyfrem**

              **(Dwóch szpiegów rozmawia w kawiarni – reszta gości nie rozumie, o co chodzi)**

              **A:** Gołąb nie wrócił do gniazda.

              **B:** Wiatr wieje od północy?

              **A:** I niesie echo dawnych kroków.

              **B:** W takim razie czas wyjąć notatnik spod szafy.

              *Tutaj każde zdanie ma ukryte znaczenie znane tylko im. "Gołąb" to może osoba, "wiatr z północy" – zagrożenie, a "notatnik" – dokumenty. To jest szyfr, bo wymaga klucza do zrozumienia.*

              ---

              ### Przykład 2: **Mówienie zagadkami**

              **(Nauczyciel do ucznia, który spóźnił się na lekcję)**

              **Nauczyciel:** Czas to rzeka, a ty płyniesz pod prąd. Dlaczego tratwa wypłynęła dopiero po dzwonku?

              **Uczeń:** Eee... bo tramwaj miał awarię?

              *Nauczyciel mówi w sposób zagadkowy – używa metafor i symboli, nie mówi wprost: „spóźniłeś się”, ale robi z tego łamigłówkę. Uczeń musi się domyślić, o co chodzi.*

              ---

              Chcesz, żebym napisał coś dłuższego, np. scenkę teatralną lub wiadomość napisaną szyfrem?

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
              • Odp.: Psychiatra Autyzm

                „Żółty żonkil zakwitł wcześniej niż zwykle” – co może mieć ukryte znaczenie :)

                Gość
                Zgłoś
                Odpowiedz
        • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 16

          Odp.: Psychiatra Autyzm

          Oczywiście! Oto opowiadanie pt. „Od inkubacji do integracji”, które można rozumieć zarówno dosłownie (np. w kontekście biologicznym czy technologicznym), jak i metaforycznie (np. w odniesieniu do rozwoju osobistego, społecznego czy projektu startupowego). Wybrałem formę metaforyczną, opowiadającą o rozwoju młodego wynalazku – i jego twórcy. http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/integrator-za-20mln-przy-ul-sandomierskiej-mial-powstac-do-konca-maja-2025/s2/#post-29

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 25

      Odp.: Psychiatra Autyzm

      Świetne, bardzo ważne pytania. Odpowiem na nie rzeczowo i w punktach, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i naukową (stan na 2024/2025).

      ---

      ## Czy autyzm się leczy?

      **Nie, autyzm nie jest chorobą – więc się go nie „leczy” w tradycyjnym sensie.**

      Autyzm to **zaburzenie neurorozwojowe**, czyli inny sposób, w jaki rozwija się i funkcjonuje mózg. Można jednak **wspierać rozwój i redukować trudności towarzyszące** (np. nadwrażliwość sensoryczna, problemy z komunikacją, lęk).

      ---

      ## Jakie są metody wspierania osób z autyzmem?

      ### [OK] Terapie niefarmakologiczne (podstawa):

      1. **Terapia behawioralna (np. ABA)** – szczególnie u dzieci. Uczy konkretnych zachowań i umiejętności.

      2. **Terapia integracji sensorycznej (SI)** – jeśli występują zaburzenia przetwarzania bodźców.

      3. **Logopedia, terapia mowy i komunikacji alternatywnej (AAC)** – np. PECS.

      4. **Wsparcie psychologiczne, terapia poznawczo-behawioralna (CBT)** – zwłaszcza u starszych dzieci i dorosłych.

      5. **Trening umiejętności społecznych (TUS)** – nauka interakcji, komunikacji, współpracy.

      ---

      ## Farmakoterapia – czy są leki na autyzm?

      Nie ma **leków na autyzm jako taki**, ale można farmakologicznie **leczyć objawy towarzyszące**, np.:

      Objaw: Przykładowe leki

      Nadpobudliwość: Metylfenidat (np. Concerta), atomoksetyna [stymulanty, więc prawdopodobnie też amfetamina w tabletkach lub kapsułkach]

      Agresja, wybuchy złości: Risperidon, arypiprazol (zatwierdzone przez FDA) [neuroleptyki, czyli leki od schizofrenii / choroby afektywnej dwubiegunowej]

      Lęk, depresja: SSRI (np. sertralina, fluoksetyna – z dużą ostrożnością) [antydepresanty - przy odstawieniu tzw. zespół dyskontynuacji / myśli samobójcze itp. itd.]

      Problemy ze snem: Melatonina, hydroksyzyna [przeciwalergiczny - blokada rec. H1, przeciwlękowy - blokada rec. 5-HT2A, uspokajający, nasenny]

      **Uwaga**: leki **zawsze powinny być przepisane przez psychiatrę dziecięcego** po dokładnej diagnozie i obserwacji.

      ---

      ## Czy są różne odmiany autyzmu?

      Tak, aktualnie mówimy o **zaburzeniach ze spektrum autyzmu (ASD – Autism Spectrum Disorder)**. Spektrum oznacza **różnorodność** – od osób wysoko funkcjonujących (dawny "Zespół Aspergera") po osoby z poważnymi deficytami komunikacyjnymi i intelektualnymi.

      Objawy mogą się znacznie różnić:

      * komunikacja werbalna vs. niewerbalna,

      * zainteresowania: wąskie/obsesyjne vs. brak zainteresowań,

      * funkcjonowanie społeczne: od wycofania po bardzo sztywne interakcje.

      ---

      ## Czy z autyzmu się „wyrasta”?

      **Nie, ale wiele osób z autyzmem uczy się radzić sobie na tyle dobrze, że objawy stają się mniej widoczne.**

      Dzięki odpowiedniemu wsparciu wiele dzieci i dorosłych **osiąga samodzielność, kończy studia, pracuje, zakłada rodziny**. Inni wymagają stałego wsparcia.

      **Rokowania zależą od:**

      * poziomu intelektualnego,

      * rozwoju mowy,

      * wczesności interwencji,

      * wsparcia środowiska (rodzina, szkoła, terapeuci).

      ---

      ## Skąd bierze się autyzm?

      Nie ma jednej przyczyny. To zaburzenie **wieloczynnikowe**:

      ### Czynniki genetyczne:

      * Zidentyfikowano wiele genów związanych z ASD, ale **nie ma „genu autyzmu”**.

      * Często autyzm występuje rodzinnie.

      ### Czynniki środowiskowe (w czasie ciąży i okołoporodowo):

      * infekcje wirusowe u matki w ciąży (np. różyczka),

      * ekspozycja na metale ciężkie, pestycydy,

      * przedwczesny poród, niska masa urodzeniowa,

      * starszy wiek rodziców.

      ---

      ## Na czym autyzm polega – z punktu widzenia mózgu?

      Neurologicznie:

      * różnice w strukturze i aktywności mózgu (np. kora przedczołowa, ciało migdałowate, móżdżek),

      * inne sposoby przetwarzania bodźców sensorycznych i informacji społecznych,

      * inne połączenia między neuronami (tzw. sieci funkcjonalne).

      Psychiatrycznie:

      * zaburzenia komunikacji i relacji społecznych,

      * sztywność zachowań, rytuały, stereotypie,

      * nad- lub podwrażliwość na bodźce (dźwięki, zapachy, dotyk),

      * trudności z rozumieniem emocji, ironii, kontekstu.

      ---

      ## Podsumowanie

      * **Autyzm to nie choroba**, tylko odmienny rozwój mózgu.

      * Nie da się go „wyleczyć”, ale można **bardzo skutecznie wspierać**.

      * Farmakoterapia dotyczy tylko objawów towarzyszących.

      * Rokowania bywają bardzo różne – **im wcześniej diagnoza i terapia, tym lepiej**.

      * To zaburzenie **genetyczno-neurorozwojowe**, a nie wynik np. szczepień (to mit naukowo obalony).

      ---

      Jeśli chcesz, mogę podesłać konkretne źródła naukowe, książki lub artykuły dla rodziców – daj znać.

      [Reportaż] 30 marca 2014 Dlaczego dostawał psychotropy? Trwa dyskusja dotycząca opieki nad niepełnosprawnymi dziećmi. Rodzice walczą o podniesienie wysokości świadczeń tak, aby mogli zajmować się dziećmi w domu. Co jednak, gdy zapada decyzja o umieszczeniu chorego w specjalnym ośrodku? Jak traktowani są podopieczni i czy można nazwać to opieką? (...) https://uwaga.tvn.pl/reportaze/dlaczego-dostawal-psychotropy-ls6690817

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Psychiatra Autyzm

        To jest napisane na tej kartce z lekami (w reportażu):

        witaminer - witaminy

        Petinimid - lek przeciwpadaczkowy

        Finlepsin - lek przeciwpadaczkowy

        Perazin - neuroleptyk

        Tranxene - benzodiazepina

        Tisercin - neuroleptyk

        Lithium carbonicum - węglan litu stosowany jako stabilizator nastroju w chorobie dwubiegunowej ale nie tylko...

        Depakine chrono - przeciwpadaczkowy / stabilizator

        clonazepam - benzodiazepina (benzodiazepiny powodują fizyczne i psychiczne uzależnienie - nawet już po dwóch tygodniach codziennego stosowania odstawienie tych leków jest bardzo trudne i wymaga pomocy specjalisty od uzależnień)

        ---

        https://duckduckgo.com/?q=autyzm+uwaga.tvn.pl&ia=web

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: Psychiatra Autyzm

          Ogólnie w psychiatrii stosuje się różne leki przeciwpadaczkowe, jako stabilizatory nastroju - nawet, gdy pacjent nie ma padaczki. Finlepsin - lek przeciwdrgawkowy, preparat zawiera substancję: karbamazepina

          (...) U dzieci eliminacja (leku z organizmu) jest szybsza niż u dorosłych. U osób w podeszłym wieku farmakokinetyka karbamazepiny jest podobna jak u osób młodszych. Karbamazepina jest silnym induktorem enzymatycznym (zwiększa aktywność enzymów wątrobowych, metabolizujących różne substancje, m.in. leki), dlatego może wpływać na farmakokinetykę licznych leków. (osłabia ich działanie) https://www.mp.pl/pacjent/leki/subst.html?id=436

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 28

      Odp.: Psychiatra Autyzm

      Miałem podobny problem .że szkołą .Polecam p.Karolina Galitowska -psychiatra .Starachowice tel.602 782 620.250 zł wizyta

      Gość_Jędrek
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 30

      Odp.: Psychiatra Autyzm

      Strona informacyjna - Pomoc dla powodzian https://www.gov.pl/web/powodz2024

      -

      Urząd do Spraw Cudzoziemców https://www.gov.pl/web/udsc/instytucje-rzadowe

      O urzędzie

      Co robimy

      Aktualności

      Załatw sprawę <<<<< Tu się chyba załatwia ?

      Kontakt

      Do pobrania

      PL - POLSKI | EN - ENGLISH | RU - РУССКИЙ | UK - УКРАЇНСЬКА

      Urząd do Spraw Cudzoziemców

      Załatw sprawę <<<<< Tu się chyba załatwia ?

      Brexit - informacje i wnioski

      Urzędy wojewódzkie – kontakt

      Urzędy wojewódzkie – kontakt

      Wniosek dotyczący wydania dokumentu pobytowego (w tym wniosek o zarejestrowanie pobytu) należy złożyć osobiście, w urzędzie wojewódzkim właściwym ze względu na miejsce pobytu.

      Dane kontaktowe do wydziałów spraw cudzoziemców oraz wydziałów spraw obywatelskich i cudzoziemców w urzędach wojewódzkich można znaleźć TUTAJ https://www.gov.pl/web/udsc/urzedy-wojewodzkie--kontakt

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
W tym wątku znajdują się 4 posty, które oczekują na weryfikację (m.in. sprawdzenie, czy są zgodne z Zasadami Forum; możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami).

- Reklama -
- Ogłoszenie społeczne -

- Reklama -

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Losowa firma:
Salon Kosmetyczny Agata Żelazowska
Branża: Kosmetyczne salony
Dodaj firmę