Co do czarciej stopki to: (...) Miał pan związek ze sprowadzeniem do Bałtowa dinozaurów…
Po części to PRAWDA. Po powrocie z USA związałem się ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Gminy Bałtów „Bałt” i Stowarzyszeniem „Delta”. Szukaliśmy sposobów i zewnętrznych środków finansowych na rozwój turystyki, bo w tamtym czasie w Bałtowie była piękna przyroda, podupadający pałac i niewiele więcej. Pomógł nam przypadek – odnalezienie przez geologa Geralda Gerlińskiego tzw. Czarciej Stopki, śladu dinozaura. I tak w Bałtowie także za naszą sprawą zaczęły pojawiać się pierwsze dinozaury, a w sierpniu 2004 roku miało miejsce otwarcie Parku Jurajskiego. Z kolei mój związek z Bałtowem z czasem wszedł na inny poziom. (...)
http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/dasios-w-radzie-mecu-powolany-przez-nfos/s10/
Z antropologią za pan brat, a może neolityczni górnicy - reaktywacja :)
Wyrażenie "mówić szyfrem" albo "mówić zagadkami" oznacza, że ktoś nie mówi wprost, lecz w sposób zawoalowany, trudny do zrozumienia dla osób postronnych. Taka osoba może używać:
* metafor,
* niedopowiedzeń,
* aluzji,
* symboli lub
* specjalnego kodu, który rozumieją tylko wtajemniczeni.
Przykłady:
* Dwoje przyjaciół ma swoje sekrety i w obecności innych „mówią szyfrem”, żeby nikt ich nie zrozumiał.
* Ktoś daje komuś do zrozumienia, że coś się wydarzy, ale nie mówi tego wprost – np. „Czerwona róża zakwitła wcześniej niż zwykle” – co może mieć ukryte znaczenie.
Różnica między „szyfrem” a „zagadkami”:
* Mówić szyfrem – sugeruje celowe zakodowanie przekazu, np. jak tajna wiadomość.
* Mówić zagadkami – bardziej przypomina mówienie niejasno lub tajemniczo, jakby każda wypowiedź była łamigłówką do rozwiązania.
Oba wyrażenia łączy wspólna idea: utrudniony dostęp do prawdziwego sensu wypowiedzi.
Chcesz przykład rozmowy, w której ktoś mówi szyfrem lub zagadkami?
Świetnie! Oto dwa krótkie przykłady — pierwszy pokazuje **mówienie szyfrem**, a drugi **mówienie zagadkami**.
---
### Przykład 1: **Mówienie szyfrem**
**(Dwóch szpiegów rozmawia w kawiarni – reszta gości nie rozumie, o co chodzi)**
**A:** Gołąb nie wrócił do gniazda.
**B:** Wiatr wieje od północy?
**A:** I niesie echo dawnych kroków.
**B:** W takim razie czas wyjąć notatnik spod szafy.
*Tutaj każde zdanie ma ukryte znaczenie znane tylko im. "Gołąb" to może osoba, "wiatr z północy" – zagrożenie, a "notatnik" – dokumenty. To jest szyfr, bo wymaga klucza do zrozumienia.*
---
### Przykład 2: **Mówienie zagadkami**
**(Nauczyciel do ucznia, który spóźnił się na lekcję)**
**Nauczyciel:** Czas to rzeka, a ty płyniesz pod prąd. Dlaczego tratwa wypłynęła dopiero po dzwonku?
**Uczeń:** Eee... bo tramwaj miał awarię?
*Nauczyciel mówi w sposób zagadkowy – używa metafor i symboli, nie mówi wprost: „spóźniłeś się”, ale robi z tego łamigłówkę. Uczeń musi się domyślić, o co chodzi.*
---
Chcesz, żebym napisał coś dłuższego, np. scenkę teatralną lub wiadomość napisaną szyfrem?
„Żółty żonkil zakwitł wcześniej niż zwykle” – co może mieć ukryte znaczenie :)
Oczywiście! Oto opowiadanie pt. „Od inkubacji do integracji”, które można rozumieć zarówno dosłownie (np. w kontekście biologicznym czy technologicznym), jak i metaforycznie (np. w odniesieniu do rozwoju osobistego, społecznego czy projektu startupowego). Wybrałem formę metaforyczną, opowiadającą o rozwoju młodego wynalazku – i jego twórcy. http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/integrator-za-20mln-przy-ul-sandomierskiej-mial-powstac-do-konca-maja-2025/s2/#post-29
Najlepszym lekarstwem na dyskalkulie dyslekcje itp jest zabór smartfona i solidny wpierdol pasem
11.09 smutne masz wspomnienia
Prawde mówi. A madki tylko szukają wszedzie usprawiedliwienia na braki w wychowaniu bombelka.
Oczywiscie według ciebie każda matka marzy o tym żeby jej dziecko miało autyzm. Szuka lekarza nie że pomóc dziecku tylko dlaczego?
Świetne, bardzo ważne pytania. Odpowiem na nie rzeczowo i w punktach, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i naukową (stan na 2024/2025).
---
## Czy autyzm się leczy?
**Nie, autyzm nie jest chorobą – więc się go nie „leczy” w tradycyjnym sensie.**
Autyzm to **zaburzenie neurorozwojowe**, czyli inny sposób, w jaki rozwija się i funkcjonuje mózg. Można jednak **wspierać rozwój i redukować trudności towarzyszące** (np. nadwrażliwość sensoryczna, problemy z komunikacją, lęk).
---
## Jakie są metody wspierania osób z autyzmem?
### [OK] Terapie niefarmakologiczne (podstawa):
1. **Terapia behawioralna (np. ABA)** – szczególnie u dzieci. Uczy konkretnych zachowań i umiejętności.
2. **Terapia integracji sensorycznej (SI)** – jeśli występują zaburzenia przetwarzania bodźców.
3. **Logopedia, terapia mowy i komunikacji alternatywnej (AAC)** – np. PECS.
4. **Wsparcie psychologiczne, terapia poznawczo-behawioralna (CBT)** – zwłaszcza u starszych dzieci i dorosłych.
5. **Trening umiejętności społecznych (TUS)** – nauka interakcji, komunikacji, współpracy.
---
## Farmakoterapia – czy są leki na autyzm?
Nie ma **leków na autyzm jako taki**, ale można farmakologicznie **leczyć objawy towarzyszące**, np.:
Objaw: Przykładowe leki
Nadpobudliwość: Metylfenidat (np. Concerta), atomoksetyna [stymulanty, więc prawdopodobnie też amfetamina w tabletkach lub kapsułkach]
Agresja, wybuchy złości: Risperidon, arypiprazol (zatwierdzone przez FDA) [neuroleptyki, czyli leki od schizofrenii / choroby afektywnej dwubiegunowej]
Lęk, depresja: SSRI (np. sertralina, fluoksetyna – z dużą ostrożnością) [antydepresanty - przy odstawieniu tzw. zespół dyskontynuacji / myśli samobójcze itp. itd.]
Problemy ze snem: Melatonina, hydroksyzyna [przeciwalergiczny - blokada rec. H1, przeciwlękowy - blokada rec. 5-HT2A, uspokajający, nasenny]
**Uwaga**: leki **zawsze powinny być przepisane przez psychiatrę dziecięcego** po dokładnej diagnozie i obserwacji.
---
## Czy są różne odmiany autyzmu?
Tak, aktualnie mówimy o **zaburzeniach ze spektrum autyzmu (ASD – Autism Spectrum Disorder)**. Spektrum oznacza **różnorodność** – od osób wysoko funkcjonujących (dawny "Zespół Aspergera") po osoby z poważnymi deficytami komunikacyjnymi i intelektualnymi.
Objawy mogą się znacznie różnić:
* komunikacja werbalna vs. niewerbalna,
* zainteresowania: wąskie/obsesyjne vs. brak zainteresowań,
* funkcjonowanie społeczne: od wycofania po bardzo sztywne interakcje.
---
## Czy z autyzmu się „wyrasta”?
**Nie, ale wiele osób z autyzmem uczy się radzić sobie na tyle dobrze, że objawy stają się mniej widoczne.**
Dzięki odpowiedniemu wsparciu wiele dzieci i dorosłych **osiąga samodzielność, kończy studia, pracuje, zakłada rodziny**. Inni wymagają stałego wsparcia.
**Rokowania zależą od:**
* poziomu intelektualnego,
* rozwoju mowy,
* wczesności interwencji,
* wsparcia środowiska (rodzina, szkoła, terapeuci).
---
## Skąd bierze się autyzm?
Nie ma jednej przyczyny. To zaburzenie **wieloczynnikowe**:
### Czynniki genetyczne:
* Zidentyfikowano wiele genów związanych z ASD, ale **nie ma „genu autyzmu”**.
* Często autyzm występuje rodzinnie.
### Czynniki środowiskowe (w czasie ciąży i okołoporodowo):
* infekcje wirusowe u matki w ciąży (np. różyczka),
* ekspozycja na metale ciężkie, pestycydy,
* przedwczesny poród, niska masa urodzeniowa,
* starszy wiek rodziców.
---
## Na czym autyzm polega – z punktu widzenia mózgu?
Neurologicznie:
* różnice w strukturze i aktywności mózgu (np. kora przedczołowa, ciało migdałowate, móżdżek),
* inne sposoby przetwarzania bodźców sensorycznych i informacji społecznych,
* inne połączenia między neuronami (tzw. sieci funkcjonalne).
Psychiatrycznie:
* zaburzenia komunikacji i relacji społecznych,
* sztywność zachowań, rytuały, stereotypie,
* nad- lub podwrażliwość na bodźce (dźwięki, zapachy, dotyk),
* trudności z rozumieniem emocji, ironii, kontekstu.
---
## Podsumowanie
* **Autyzm to nie choroba**, tylko odmienny rozwój mózgu.
* Nie da się go „wyleczyć”, ale można **bardzo skutecznie wspierać**.
* Farmakoterapia dotyczy tylko objawów towarzyszących.
* Rokowania bywają bardzo różne – **im wcześniej diagnoza i terapia, tym lepiej**.
* To zaburzenie **genetyczno-neurorozwojowe**, a nie wynik np. szczepień (to mit naukowo obalony).
---
Jeśli chcesz, mogę podesłać konkretne źródła naukowe, książki lub artykuły dla rodziców – daj znać.
[Reportaż] 30 marca 2014 Dlaczego dostawał psychotropy? Trwa dyskusja dotycząca opieki nad niepełnosprawnymi dziećmi. Rodzice walczą o podniesienie wysokości świadczeń tak, aby mogli zajmować się dziećmi w domu. Co jednak, gdy zapada decyzja o umieszczeniu chorego w specjalnym ośrodku? Jak traktowani są podopieczni i czy można nazwać to opieką? (...) https://uwaga.tvn.pl/reportaze/dlaczego-dostawal-psychotropy-ls6690817
To jest napisane na tej kartce z lekami (w reportażu):
witaminer - witaminy
Petinimid - lek przeciwpadaczkowy
Finlepsin - lek przeciwpadaczkowy
Perazin - neuroleptyk
Tranxene - benzodiazepina
Tisercin - neuroleptyk
Lithium carbonicum - węglan litu stosowany jako stabilizator nastroju w chorobie dwubiegunowej ale nie tylko...
Depakine chrono - przeciwpadaczkowy / stabilizator
clonazepam - benzodiazepina (benzodiazepiny powodują fizyczne i psychiczne uzależnienie - nawet już po dwóch tygodniach codziennego stosowania odstawienie tych leków jest bardzo trudne i wymaga pomocy specjalisty od uzależnień)
---
Ogólnie w psychiatrii stosuje się różne leki przeciwpadaczkowe, jako stabilizatory nastroju - nawet, gdy pacjent nie ma padaczki. Finlepsin - lek przeciwdrgawkowy, preparat zawiera substancję: karbamazepina
(...) U dzieci eliminacja (leku z organizmu) jest szybsza niż u dorosłych. U osób w podeszłym wieku farmakokinetyka karbamazepiny jest podobna jak u osób młodszych. Karbamazepina jest silnym induktorem enzymatycznym (zwiększa aktywność enzymów wątrobowych, metabolizujących różne substancje, m.in. leki), dlatego może wpływać na farmakokinetykę licznych leków. (osłabia ich działanie) https://www.mp.pl/pacjent/leki/subst.html?id=436
Miałem podobny problem .że szkołą .Polecam p.Karolina Galitowska -psychiatra .Starachowice tel.602 782 620.250 zł wizyta
Strona informacyjna - Pomoc dla powodzian https://www.gov.pl/web/powodz2024
-
Urząd do Spraw Cudzoziemców https://www.gov.pl/web/udsc/instytucje-rzadowe
O urzędzie
Co robimy
Aktualności
Załatw sprawę <<<<< Tu się chyba załatwia ?
Kontakt
Do pobrania
PL - POLSKI | EN - ENGLISH | RU - РУССКИЙ | UK - УКРАЇНСЬКА
Urząd do Spraw Cudzoziemców
Załatw sprawę <<<<< Tu się chyba załatwia ?
Brexit - informacje i wnioski
Urzędy wojewódzkie – kontakt
Urzędy wojewódzkie – kontakt
Wniosek dotyczący wydania dokumentu pobytowego (w tym wniosek o zarejestrowanie pobytu) należy złożyć osobiście, w urzędzie wojewódzkim właściwym ze względu na miejsce pobytu.
Dane kontaktowe do wydziałów spraw cudzoziemców oraz wydziałów spraw obywatelskich i cudzoziemców w urzędach wojewódzkich można znaleźć TUTAJ https://www.gov.pl/web/udsc/urzedy-wojewodzkie--kontakt