W ostatnim numerze Gazety Ostrowieckiej z dnia 24 września 2018 roku na stronie 5 przeczytałem artykuł pt. „Powstaje północna obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego” i doznałem swoistego szoku. Oto autor ogłasza, że wyremontowana ulica Rzeczki będzie jedną z kilku ulic, które w niedalekiej przyszłości utworzą obwodnicę Ostrowca na którą zostanie przekierowany ruch samochodów ciężarowych.
Biorąc pod uwagę wyrażenie „północna obwodnica” należy przypuszczać, iż w jej skład oprócz wyżej wymienionej ulicy Rzeczki wejdą także ulice Kraszewskiego, Graniczna, Grzybowa i część ulicy Siennieńskiej. Tak więc ktoś w Urzędzie Miasta wymyślił koncepcję układu komunikacyjnego w myśl której przez praktycznie cztery osiedla mieszkaniowe poprowadzi ruch ciężarówek. Pomysł mówiąc delikatnie co najmniej kuriozalny.
Ponieważ z kontekstu w/w artykułu można wywnioskować, iż Pan Prezydent Jarosław Górczyński promuje to rozwiązanie, chciałem uzyskać bezpośrednio od Niego potwierdzenie powyższej tezy. Niestety okazało się, że wszystkie terminy spotkań z mieszkańcami w październiku są zajęte i jedyną formą złożenia zapytania jest droga mailowa.
Ponieważ nie wiem kiedy otrzymam odpowiedź na moje wątpliwości pozwalam sobie zadać poniższe pytanie także na tym forum tym bardziej, że sprawa dotyczy wielu mieszkańców naszego miasta.
Moje pytanie brzmi następująco: Czy jest prawdą, iż wymienione wyżej ulice wejdą w skład tzw. północnej obwodnicy Ostrowca na którą po wybudowaniu łącznika od ulicy Sienniejskiej do Bałtowskiej zostanie przekierowany ruch ciężarówek do Huty Celsa?
Jeżeli odpowiedź Pana Prezydenta miałaby być twierdząca to czy przy planowaniu tej koncepcji uwzględniono następujące fakty.
1. Obwodnice zgodnie ze swoją nazwą i przeznaczeniem powinny odciążyć ruch samochodowy w obrębie miasta i być lokowane poza strefą zamieszkania. Wymienione ulice przebiegają przez kilka osiedli tj. Kolonię Robotniczą, Piaski Henryków, Gutwin w których zamieszkuje dość spora liczba rodzin dla których zwiększony ruch samochodów będzie stanowił istotne utrudnienie w codziennym poruszaniu się, a także stworzy dodatkowe zagrożenie dla przemieszczających się tam osób w szczególności dzieci.
2. Czy były przeprowadzone audyty dotyczące wpływu takiego rozwiązania na środowisko ? Mam tu na myśli np. poziom hałasu, zanieczyszczenia powietrza spalinami.
Jeżeli dobrze pamiętam to w tej części miasta jakość powietrza szczególnie w okresie zimowym nie należy do najlepszych. Podobno w całym kraju także w naszym mieście trwają starania o poprawę jakości powietrza. Czy taka koncepcja zmiany ruchu w tym rejonie ma je poprawić?
Ponieważ jestem mieszkańcem jednej z tych ulic to zastanawiam się czy nastąpiło jakieś „wydzielanie” tej części miasta oraz osób tam mieszkających i uznanie ich za "gorszą" strefę w której można brudzić, smrodzić i traktować jako nieistotne peryferia.
Chciałbym także przypomnieć, iż dla koncepcji obwodnicy w tym rejonie już raz mieszkańcy wyrazili swój sprzeciw w okresie kiedy Prezydentem był Pan Wilczyński. Wówczas w rozmowach uzyskano potwierdzenie, iż wybudowanie ulic Granicznej, Kraszewskiego i Rzeczki ma ułatwić komunikację mieszkańcom w północnej części Ostrowca.
Jeżeli firmowanie przez Pana koncepcji przeprowadzenia tzw. obwodnicy przez kilka w/w dzielnic miało przysporzyć zwolenników to mam wrażenie po rozmowach z sąsiadami, że uzyska Pan odwrotny skutek. Dziwię się, że takie pomysły są propagowane w okresie kampanii wyborczej.
Na zakończenie chciałem zwrócić uwagę, iż z w/w ulic korzystają nie tylko mieszkańcy osiedli bezpośrednio przylegających do nich, ale ze względu na wybudowane szerokie chodniki, ścieżki rowerowe i piękne estetyczne otoczenie także osoby z innych dzielnic chętnie tam spacerują, biegają, dzieciaki jeżdżą na deskorolkach, rowerach. Hałas i spaliny skutecznie pozbawiłyby ten teren walorów rekreacyjnych dla których są tak często odwiedzane.
Reasumując proszę Pana o pilną odpowiedź na zadane pytanie? Zachęcam także innych mieszkańców Ostrowca do wyrażenia swojej opinii na poruszony przez mnie temat.
Ciężarówki z Celsy i jadące od strony Bałtowa, a udające się w kierunku Warszawy, pojadą Samsonowicza prosto na odwodnicę. Po co mają się bawić na małych rondach i skrzyżowaniach?
Tereny są bardzo ładne latem do uprawiania sportu i spacerów. To nie może zostać zniszczone.
Chyba, że znaki drogowe zmuszą ich do jazdy obwodnicą przez osiedle mieszkaniowe.
Ale siejesz zamęt 10:41- chcesz ciężarówek koło swojego domu - podaj adres - zorganizuję Ci ich zjazd.
Gdy wygra PIS będzie rozdawał "swoim samorządom" pieniądze na drogi i zrobi się obwodnicę, która całkiem ominie Ostrowiec. Wówczas już nikt do nas nie przyjedzie nawet przez przypadek. Znikniemy z mapy drogowej Polski.
Będzie wspaniale.
W sprawie prawdziwej obwodnicy nic się nie dzieje.
Tak samo miejska droga Aleja 25-lecia Wolności szumnie nazywana obwodnicą . Gdzie głowa żeby ją budować w mieście i planować jakieś łączniki . Przecież cały ten smród spalin zostaje w dolinie , zwiększa się stężenie .Walczyć należy żeby wróciła stara koncepcja od Kunowa do Miłkowa i wtedy budować łącznik łącząc Miłków z Bałtowską . Co to za miasto które chce obwodnic przechodzących przez miasto . Jeżdżę dużo po kraju i takich cudów nie widziałem . Panie Prezydencie zakasać rękawy i ponad podziałami opracować koncepcję obwodnic na obrzeżach miasta i do tego dążyć . Może nasze dzieci będą żyły w czystym Ostrowcu .
Prezydent mieszka na Ludwikowie, wiec buduje polnocna obwodnice miasta. Juz widzę te tiry ze złomem smigajace po Henrykowie i Gutwinie.
popierajcie p. Gurczyńskiego przecież wiele "dobra "robi dla miasta .Masz rację Dariusz122.Brakuje nam jeszcze lotniska dla helikopterów/proponuję Rynek/bo na Szpitalu projekt upadł/to starostwo zarządza też "dużo" robi dla miasta...przyjdą wybory pozostaną ci sami "działacze" bo przecież zrobili wiele...ech szkoda tłuc klawiaturę.Dobra zmiana ... pytam kiedy zmądrzeje ten plebs.
Jedyni nowi ludzie w wyborach to Kukiz'15!
Poruszyles bardzo ważny temat. Szczególnie dla mieszkańców tamtych okolic. Jeżeli przytoczony ciąg ulic miałby funkcjonować jako obwodnica, to należałoby chyba zredefiniowac pojęcie "obwodnica"...
Nie ma obawy. Nikt tamtędy nie będzie jezdził. Tylko ruch lokalny.
Wiesz do czego służą znaki zakazu i nakazu ?
Gościu z 07:35 z Twojej wypowiedzi wnioskuję, że nie mieszkasz w tym rejonie. To będzie droga dla ciężkich samochodów ( ze złomem do Celsy i z wyrobami hutniczymi z Celsy). Teraz też jeżdżą ciężkie samochody i jak na prostym odcinku drogi jest w miarę do przyjęcia hałas, tak podczas hamowania lub ruszania na światłach to wręcz tuman spalin a hałas silników nie do przyjęcia. Kiedy przejeżdża samochód ciężarowy z bardzo duzym ładunkiem to drżenie szyb jest już na porządku dziennym. Najgorzej jest w nocy. W obrębie nowego skrzyżowania domy są w odległości 5-10 metrów. Ludzi z tamtych rejonów spisało sie na straty. Najpierw podstacja energetyczna, słupy wysokiego napięcia ( silne promieniowanie) a teraz ta obwodnica. No chyba, że Celsa padnie to i ciężki transport odpadnie. To nie będzie droga lokalna dla mieszkańców okolicznych osiedli. To będzie droga dla ciężkiego taboru samochodowego, który będzie jeździł i w dzień i w nocy.
08 50 zapraszam cię na ul. Sandomierską wtedy się dopiero dowiesz co to ruch tirów
U Was już ruch jest bardzo duży a nas dopiero to czeka jak skończą budowę tej obwodnicy. U Was się uspokoi a u nas się zacznie. Takie obwodnice nie powinny być w obrębie osiedli mieszkaniowych!