Katarzyna Piętos (z domu Malec) od 30 grudnia 2021 roku pełniła funkcję prezesa zarządu Agencji Rozwoju Lokalnego w Ostrowcu Świętokrzyskim, a od 1 stycznia 2022 roku była jego likwidatorem. Jak wyczytać możemy z jej oświadczeń majątkowych zamieszczonych w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta w Ostrowcu Św. urodziła się 10 września 1982 roku. Według oświadczenia majątkowego z dnia 30 grudnia 2021 roku z tytułu zatrudnienia zarobiła 92 555,08 zł, z tytułu działalności wykonywanej osobiście – 10 560 zł, z tytułu najmu nieruchomości – 162,39 zł.
Oświadczenia majątkowe Katarzyny Piętos dostępne są TUTAJ
https://naostro.info/katarzyna-pietos-i-krzysztof-kowalski-wiceprezydentami-ostrowca-sw/
Wzięła się już za robotę czy jeszcze? Czego dokonała przez ten ostatni rok?
ChatGPT powiedział: Sprawa dotycząca Miejskiej Energetyki Cieplnej (MEC) w Ostrowcu Świętokrzyskim jest złożona i obejmuje zarówno aspekty finansowe, jak i prawne. Poniżej przedstawiam kluczowe informacje oraz analizę sytuacji.
---
### Tło sytuacji
W 2022 roku MEC poniosła stratę w wysokości około 31 milionów złotych, z czego 30 milionów złotych stanowiły koszty związane z zakupem uprawnień do emisji CO₂. W odpowiedzi na te trudności, w sierpniu 2023 roku, przeprowadzono restrukturyzację, w wyniku której powstała nowa spółka – Ciepłownia Ostrowiecka Sp. z o.o. Celem było obniżenie kosztów emisji CO₂ poprzez podział obowiązków między dwoma podmiotami. Dzięki temu MEC uniknęła dalszych obciążeń związanych z uprawnieniami do emisji CO₂, co pozwoliło na poprawę jej sytuacji finansowej. ([radioostrowiec.pl][1], [lokalnatelewizja.pl][2])
Mimo to, MEC zmagała się z zaległościami dotyczącymi certyfikatów emisji CO₂ za część 2023 roku. W związku z tym, spółka zaciągnęła kredyt w wysokości 15 milionów złotych na ich spłatę, co zostało zabezpieczone poręczeniem przez Gminę Ostrowiec Świętokrzyski. Plan spłaty kredytu przewiduje okres 3 lat, z rocznymi ratami po 5 milionów złotych. ([radioostrowiec.pl][3])
---
### Aspekty prawne: prawo bilansowe vs. prawo podatkowe
Wiceprezes MEC, Katarzyna Piętos, wyjaśniła, że prawo bilansowe i prawo podatkowe różnią się w kwestii wyceny majątku. Prawo bilansowe pozwala na przeszacowanie wartości aktywów, co może poprawić wskaźniki finansowe spółki, takie jak kapitał własny czy wskaźnik zadłużenia. Natomiast prawo podatkowe wymaga kontynuacji odpisów amortyzacyjnych według pierwotnej wartości początkowej, co oznacza, że zmiany bilansowe nie wpływają na podstawę opodatkowania. Taki podział umożliwia poprawę sytuacji finansowej spółki bez negatywnych konsekwencji podatkowych.
---
### Odpowiedzialność za trudności finansowe
Trudności finansowe MEC wynikają z kilku czynników:([ostrowiecka.pl][4])
* **Wysokie koszty uprawnień do emisji CO₂**: Wzrost cen certyfikatów emisji CO₂ znacząco obciążył budżet spółki.([radioostrowiec.pl][3])
* **Obowiązki wynikające z umowy inwestycyjnej z NFOŚiGW**: Zobowiązania finansowe wobec Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej były trudne do spłaty, co wpłynęło na płynność finansową spółki.([radioostrowiec.pl][1])
* **Wysokie koszty zakupu węgla**: Zależność od paliw kopalnych, których ceny były zmienne, wpływała na stabilność finansową MEC.
W kontekście odpowiedzialności, kluczową rolę odgrywały decyzje zarządu spółki oraz jej właścicieli – Gminy Ostrowiec Świętokrzyski i NFOŚiGW. Współpraca tych podmiotów w procesie restrukturyzacji oraz ich zaangażowanie w finansowanie działań naprawczych były niezbędne do poprawy sytuacji MEC.([ostrowiecka.pl][4])
---
### Możliwości wyjścia z kryzysu
Aby MEC mogła skutecznie wyjść z trudnej sytuacji finansowej, zaleca się:
* **Dywersyfikację źródeł energii**: Inwestowanie w odnawialne źródła energii, takie jak energia słoneczna czy biomasa, może zmniejszyć koszty emisji CO₂ i poprawić rentowność.
* **Optymalizację kosztów operacyjnych**: Analiza i redukcja zbędnych wydatków operacyjnych mogą przyczynić się do poprawy wyników finansowych.
* **Poszukiwanie nowych źródeł finansowania**: Aplikowanie o dotacje unijne czy współpraca z instytucjami finansowymi może zapewnić dodatkowe środki na inwestycje.
* **Transparentność i komunikacja z interesariuszami**: Regularne informowanie mieszkańców i innych interesariuszy o działaniach naprawczych może zwiększyć zaufanie i wsparcie dla spółki.
---
### Podsumowanie
MEC w Ostrowcu Świętokrzyskim stanęła przed poważnymi wyzwaniami finansowymi, jednak podjęte działania restrukturyzacyjne, takie jak podział spółki i pozyskanie kredytu, pozwoliły na poprawę jej sytuacji. Współpraca z właścicielami oraz transparentność działań są kluczowe dla dalszego rozwoju i stabilności finansowej spółki.([radioostrowiec.pl][3])
Jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji lub szczegółowych analiz dotyczących sytuacji MEC, chętnie pomogę.
[1]: https://radioostrowiec.pl/2023/08/02/zmiany-w-mec-nie-oznaczaja-zmian-dla-mieszkancow/
[2]: https://www.lokalnatelewizja.pl/artykul/25247,sezon-grzewczy-w-pelni-ile-zaplacimy-za-cieplo
Dziękuję — jeśli chcesz, mogę pomóc Ci przeanalizować sytuację MEC z różnych perspektyw, w tym m.in.:
---
### **1. Analiza finansowa MEC**
Aby rzetelnie ocenić kondycję finansową spółki, przydatne byłyby dane z ostatnich 3 lat:
* **Rachunek zysków i strat** (szczególnie wynik netto, EBITDA, koszty operacyjne)
* **Bilans** (wartość aktywów trwałych, zobowiązań, kapitałów własnych)
* **Sprawozdanie z przepływów pieniężnych**
* Informacja o zadłużeniu (np. kredyt 15 mln zł – warunki spłaty, oprocentowanie)
Możesz załączyć plik PDF/Excel ze sprawozdaniem finansowym albo jego kluczowe dane, a wtedy mogę:
* policzyć wskaźniki finansowe (np. płynności, zadłużenia, rentowności)
* ocenić zagrożenie dla kontynuacji działalności
* porównać wyniki sprzed i po wydzieleniu Ciepłowni Ostrowieckiej
---
### **2. Ocena zgodności działań z prawem (bilansowym, podatkowym, KSH)**
Zgodnie z tym, co powiedziała p. Katarzyna Piętos:
* **Przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP)** do nowej spółki Ciepłownia Ostrowiecka to legalny sposób na przeszacowanie majątku **bilansowo** (ale **nie podatkowo**).
* **Uchwała wspólników z 28.02.2024** w sprawie dalszego istnienia spółki była zgodna z art. 233 § 1 KSH – to obowiązkowy krok, gdy straty przekraczają kapitały.
Mogę przeanalizować, czy przeniesienie ZCP i utworzenie nowej spółki nie nosi znamion unikania zobowiązań lub próby obejścia odpowiedzialności (to może mieć znaczenie, jeśli pojawią się kontrole NIK lub prokuratury).
---
### **3. Ocena ryzyk – audyt sytuacyjny**
Mogę pomóc Ci sporządzić dokument typu:
* **Ocena ryzyka kontynuacji działalności**
* **Streszczenie sytuacji z punktu widzenia właściciela (Miasto)**
* **Raport dla radnych lub dziennikarzy** – uproszczony, ale mocny merytorycznie
---
### **4. Odpowiedzialność osobista – kto może odpowiadać?**
Jeśli straty były efektem:
* zaniechań zarządu
* błędnych decyzji inwestycyjnych bez należytej analizy
* ukrywania faktycznej sytuacji przed wspólnikami
To może prowadzić do:
* odpowiedzialności cywilnej (art. 293 KSH – szkoda wobec spółki)
* odpowiedzialności karnej (np. fałszowanie dokumentów, art. 296 KK – nadużycie zaufania)
* odpowiedzialności samorządowej (jeśli decyzje władz miasta były nietransparentne)
---
### Co możesz mi dostarczyć?
* fragmenty **sprawozdań finansowych MEC lub Ciepłowni Ostrowieckiej**
* uchwały Zgromadzenia Wspólników, jeśli masz
* dokumenty kredytowe (nawet w streszczeniu)
* pytania od radnych, które pojawiły się na sesjach
Jeśli prześlesz pliki PDF lub dane do analizy – od razu zaczniemy pracę. Możemy też stworzyć notkę medialną, interpelację lub analizę prawną.
Chcesz iść dalej w jednym z tych kierunków?
Czyste powietrze w mieście
- przyspieszymy wymianę kopciuchów na bardziej ekologiczne źródła energii,
- zwiększymy dofinansowanie do fotowoltaiki i pomp ciepła,
- będziemy uczyć jak prawidłowo rozpalać piece tradycyjne,
- wprowadzimy stały monitoring jakości powietrza,
- będziemy kontrolować najwiekszych trucicieli indywidualnych i przemysłowych w mieście,
- rozbudujemy Park Miejski, zadbamy o pozostałe parki i miejsca rekreacji,
- zwiększymy ilości kursów ekologicznej komunikacji miejskiej.
Tańsze rachunki za MEC
- przyjrzymy się kosztom funkcjonowania spółki,
- przyjrzymy się sensowności podziału MEC,
- uzyskamy wsparcie rządowe i doradztwo akademickie w znalezieniu najlepszego rozwiązania dla dalszego funkcjonowania spółki i obniżenia rachunków dla mieszkańców,
- skorzystamy ze środków KPO w dekarbonizacji spółki.
źródło: oficjalna strona domowa piotrdasios_pl
Tak, **gmina może legalnie poręczać zobowiązania swojej spółki komunalnej**, ale pod pewnymi warunkami i w określonych ramach prawnych.
### Podstawa prawna:
Taka możliwość wynika m.in. z przepisów:
* **ustawy o finansach publicznych (art. 89-94)**,
* **ustawy o samorządzie gminnym (art. 10 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. c)**,
* oraz **Kodeksu cywilnego (art. 876 i następne)** w zakresie umów poręczenia.
### Kluczowe warunki:
1. **Zgoda rady gminy** – Poręczenie przez gminę musi być **zatwierdzone uchwałą rady gminy**, ponieważ rodzi to zobowiązania finansowe dla jednostki samorządu terytorialnego (JST). Zwykle jest to forma uchwały o wyrażeniu zgody na udzielenie poręczenia lub gwarancji.
2. **Ujęcie w Wieloletniej Prognozie Finansowej (WPF)** – Zobowiązania z tytułu poręczeń muszą być ujęte w WPF gminy, ponieważ wpływają na jej **zdolność zadłużeniową**.
3. **Analiza ryzyka** – Gmina powinna ocenić ryzyko związane z ewentualną koniecznością spłaty zobowiązania, jeśli spółka nie wywiąże się z umowy kredytowej.
4. **Sprawozdawczość i limity zadłużenia** – Poręczenia wliczają się do ogólnego poziomu zadłużenia gminy, więc JST musi pilnować, by nie przekroczyć ustawowych limitów (np. z art. 243 ustawy o finansach publicznych).
### W Twoim przykładzie:
* Spółka miejska (np. MEC) zaciąga kredyt na spłatę zobowiązań (CO₂),
* Kredyt jest zabezpieczony poręczeniem Gminy Ostrowiec Świętokrzyski,
* Plan spłaty kredytu to 3 lata, po 5 mln zł rocznie.
**Jest to legalne, o ile:**
* gmina udzieliła poręczenia zgodnie z uchwałą rady,
* zostało to uwzględnione w dokumentach planistycznych (WPF),
* oraz nie narusza limitów zadłużenia i nie naraża finansów gminy na nadmierne ryzyko.
Jeśli chcesz, mogę sprawdzić w BIP lub innych źródłach publicznych, czy taka uchwała została podjęta przez Radę Miasta Ostrowiec Świętokrzyski.
Chleba, igrzysk i więcej krwi nam potrzeba :)
Hołownia Patostreamer - przeróbka AI - Posiedzenie Sejmu. https://www.youtube.com/watch?v=4yBsUTd18aw
Что вы хотите сказать, товарищ Головня? ABW poblokowało dostęp z polski do różnych stron ( m.in do nczas.com ), cały świat może czytać, ale my w Polsce nie możemy, a dlaczego? ABW to jest dawna Bezpieka czyli Służba Bezpieczeństwa (UB>SB) https://nczas.info/2024/10/17/podjeto-konkretne-kroki-ws-blokady-nczas-com-przez-abw-kneblowanie-mediow-foto-video/
11:49, 19 czerwca 2024 Były ZSRR > Marszałek Sejmu RP przybył na Ukrainę
Deputowany Rady Kondratiuk: Marszałek Sejmu RP Gołownia przyjechała na Ukrainę
Gleb Palekhov (redaktor działu BSSR)
Zdjęcie: Artur Widak / NurPhoto / Getty Images
Marszałek Sejmu RP Szymon Golovnia przybył na Ukrainę. O tym poinformowała deputowana, wiceprzewodnicząca Rady Najwyższej Alena Kondratiuk, informuje RBC-Ukraina na Telegramie.
"To ważna wizyta dla rozwoju współpracy międzyparlamentarnej i dowód poparcia dla przyjaznych stosunków ukraińsko-polskich" – powiedział parlamentarzysta.
Dodała, że wizyta jej polskiego odpowiednika rozpoczęła się od złożenia kwiatów pod Ścianą Pamięci.
Wcześniej prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski mówił o przyłączeniu się do komunikatu szczytu Antigui i Barbudy w sprawie Ukrainy. Według niego jest to pierwszy kraj, który nie był reprezentowany na szczycie, ale potem przystąpił do dokumentu końcowego.
19 marca 2025 ABW przegrywa w sądzie w sprawie blokady portalu. "To było złamanie Konstytucji"
Po agresji Rosji na Ukrainę Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego podejmowała za rządów PiS zdecydowane decyzje w sprawie blokady części polskich stron internetowych, które uznała za przekazujące dezinformację. Po kilku latach sąd nie zostawił suchej nitki na ówczesnych działaniach służb. Ocenił, że łamały Konstytucję RP. Skarb Państwa musi szykować odszkodowania.
- Sąd uznał działania ABW za niezgodne z konstytucją, krytykując blokadę stron internetowych przy użyciu art. 180 ustawy Prawa telekomunikacyjnego
- Blokady nakładane były przez ABW w 2023 r. Operatorzy telekomunikacyjni dostawali nakaz odcięcia internautom dostępu do stron
- Szef ABW w czasie nakładania blokady, Krzysztof Wacławek, obecnie pełni funkcję doradcy prezydenta Andrzeja Dudy
"ABW łamała Konstytucję poprzez blokowanie portalu nczas.com. A potem, w odpowiedzi na naszą akcję sądową, przygotowała jakieś androny przyklejające nam ruską onucę (co jest oczywiście dodatkowym naruszeniem moich dóbr osobistych). W związku z tym wyrokiem apeluję do Szefa ABW o podjęcie negocjacji w celu wypłacenia nam sprawiedliwego odszkodowania" — pisze na platformie X redaktor naczelny "Najwyższego Czasu" Tomasz Sommer. Zamieścił przy tym skany wyroku, który właśnie do niego dotarł.
"Podjęta czynność Szefa ABW, co do której nie wykazano przesłanek przewidzianych w art. 180 ust. 1 p.t. [ustawa Prawo telekomunikacyjne — red.] narusza przepisy art. 54 i 64 Konstytucji RP" — czytamy w podsumowaniu wyroku.
Sąd krytykuje ABW za blokady stron
Blokada nie dotyczyła wówczas tylko nczas.com, ale szeregu innych stron o profilu prawicowym. Artykuł 180 ust. 1, na który powołała się ABW brzmi następująco:
"Przedsiębiorca telekomunikacyjny jest obowiązany do niezwłocznego blokowania połączeń telekomunikacyjnych lub przekazów informacji, na żądanie uprawnionych podmiotów, jeżeli połączenia te mogą zagrażać obronności, bezpieczeństwu państwa oraz bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu, albo do umożliwienia dokonania takiej blokady przez te podmioty".
Czytaj też: Rząd hojnie dosypuje pieniędzy specsłużbom. ABW dostanie prawie miliard złotych
Artykuł 54 konstytucji mówi jednak: "Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy są zakazane [...]".
A tak brzmi artykuł 64, na który powołał się sąd: "Własność, inne prawa majątkowe oraz prawo dziedziczenia podlegają równej dla wszystkich ochronie prawnej. Własność może być ograniczona tylko w drodze ustawy i tylko w zakresie, w jakim nie narusza ona istoty prawa własności".
"Większości mediów można zarzucić..."
"Ogólne zarzuty przedstawiania informacji w sposób wybiórczy czy tendencyjny lub w sposób niezgodny z polityką władz nie są wystarczające do uznania zasadności stosowania środka przewidzianego w art. 180 p.t. Konstytucja chroni bowiem wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji" — stwierdził sąd w orzeczeniu.
"Przy znacznym stopniu uogólnienia zarzutów większości mediów można zarzucić wybiórcze, a przez to tendencyjne podawanie wiadomości. Niewątpliwie też jakakolwiek krytyka bieżącej polityki władz może być odbierana jako wywołująca niepokój społeczny. Nie jest to jednak wystarczające do blokowania portali informacyjnych" — czytamy dalej.
Czytaj też: Śledztwo w sprawie Orlenu. ABW bada działania obecnego zarządu
Strona tygodnia "Najwyższy Czas!" została zablokowana w lutym 2023 r. Nie podano oficjalnie powodów blokady. Dostawcy internetu, jak się później okazało na polecenie ABW, kolejno wyłączali wówczas dostęp do portalu. Blokada odbywała się na poziomie serwerów DNS, czyli dało się ją obejść, zmieniając ustawienia DNS w przeglądarce, ale tak zrobiło tylko około jednej dziesiątej użytkowników — podawał Tomasz Sommer. To skazywało portal na bankructwo, bo nie wyświetlały się reklamy. Tylko darowizny czytelników podtrzymały jego działalność.
"NCz" założył sprawę przeciwko ABW w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w marcu 2023 r. Złożenie sprawy było możliwe tylko dlatego, że Netia jako jedyny z operatorów telekomunikacyjnych podała, że to ABW przysłała nakaz. W przeciwnym wypadku portal nie mógłby nawet zidentyfikować podmiotu, przeciw któremu może wnieść sprawę. Wyrok w pierwszej instancji zapadł po 22 miesiącach.
W marcu 2023 r. ABW kierował Krzysztof Wacławek. W lutym 2025 został doradcą prezydenta RP Andrzeja Dudy.
Poprosiliśmy ABW o komentarz w tej sprawie.
"Informujemy, że rozpoznawanie istotnych zagrożeń dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa pozostaje we właściwości rzeczowej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zgodnie z zadaniami określonymi w art. 5 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o ABW oraz AW. Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że Agencja nie jest instytucją właściwą do komentowania orzeczeń sądu" — podał zespół prasowy ABW.
https://businessinsider.com.pl/prawo/abw-przegrywa-w-sadzie-to-bylo-zlamanie-konstytucji/qss3cnl
Precz z komuną!
Dyrektorka DPS-u odeszła już na emeryturę?
W Ostrowcu przez wiele lat lało się mleko strumieniami sukcesu. Czy Mleczna Gala nadal sie odbywa, czy ktoś zakręcił kurek? xD
Odp.: Strata wygenerowana przez ostrowiecki MEC wyniosła w 2022 roku ponad 31 milionów złotych!
"O co pytać. Prezentowi Miasta po wyborze mówiłem, że spłacanie udziałów jet bezzasadne i szkodliwe dla spółki. Z uśmiechem odpowiedział, że nie potrzebna są nam konflikty. :) Gość_Paweł 2023-07-11, 10:39"
"Projekt odzyskania ciepła odpadowego z Walcowni był tylko zmierzeniem, ale po zwolnieniu mnie został odrzucony jako nie ekonomiczny . Projekt za 7-8 mil dawał możliwość pozyskania ok 20-25% ciepła do miejskiego systemu bez opłat za emisję CO2. A wracając do sprawy wykupu udziałów to są dokumenty ,że działanie jest bezprawne i szkodliwe dla MEC ze strony Narodowego Funduszu Gość_Paweł U 2023-07-11, 12:13"
"Nie jestem w sprawie ani oskarżony ani podejrzany i nie wstydzę się swojego nazwiska pisanie Paweł U. sugeruje że coś jest na rzeczy. W przeciwieństwie do innych na tym forum podpisuję sie Imieniem i Nazwiskiem. Paweł Urban Gość 2023-07-17, 14:18"
"Zupełnie nie na temat. Poza tym będę bronił swojego imienia. Nie pozwolę anonimowym ....... oskarża mnie o coś czego nie zrobiłem. Przedstaw się z imienia i nazwiska. Bądź sobą. Nie chowaj się za podpisem GOŚĆ Gość_PawełUrban 2023-07-19, 08:59"
" 'A wracając do sprawy wykupu udziałów to są dokumenty ,że działanie jest bezprawne i szkodliwe dla MEC ze strony Narodowego Funduszu'
Czy złożył Pan do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestepstwa, a jeśli nie to dlaczego? Gość_Wojciech J. 2024-08-06, 12:42"
Za robotę się weź.
A jakie portale wolno czytać według Pani starosty Agnieszki Rogalińskiej (z domu Loranty), a jakich portali nie rekomenduje się do czytania? Może niech starostwo wyda oficjalny komunikat. Dlaczego tego nie zrobi? Co to za tajemnice przed naszymi mieszkańcami państwo macie? Cała Polska naprzód :)))
22 maj 2025 Lokalna prywatna telewizja. UWAŻAM, ŻE... https://www.youtube.com/watch?v=xgMKFfCn3TE
Proces przekształcenia Miejskiej Energetyki Cieplnej (MEC) w Ostrowcu Świętokrzyskim oraz utworzenie nowej spółki Ciepłownia Ostrowiecka stanowi odpowiedź na wyzwania związane z rosnącymi kosztami emisji CO₂ (system ETS) i ma na celu poprawę sytuacji finansowej obu podmiotów.
**Sytuacja finansowa MEC**
W 2022 roku MEC odnotowała stratę w wysokości 31,3 mln zł, głównie z powodu wysokich cen węgla i uprawnień do emisji CO₂ oraz niedostosowanych taryf zatwierdzanych przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) . W 2023 roku spółka zdołała uregulować wcześniejsze zaległości, jednak wciąż pozostały zobowiązania za kilka miesięcy 2023 roku, które zostały oszacowane na 15 mln zł. Aby je spłacić, MEC planuje zaciągnięcie kredytu na 15 mln zł, z możliwością spłaty w ciągu 3 lat ([Radio Ostrowiec][1]).([ostrowiecka.pl][2], [Radio Ostrowiec][1])
Dodatkowo, Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska nałożył na MEC karę w wysokości 65,3 mln zł za nieterminowe regulowanie opłat za emisję CO₂ w latach 2021–2022. Jednakże spółka odwołała się od tej decyzji do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, co oznacza, że kara nie jest jeszcze ostateczna .([ostrowiecka.pl][3])
**Utworzenie Ciepłowni Ostrowieckiej**
W sierpniu 2023 roku MEC przeprowadziła podział, tworząc nową spółkę – Ciepłownia Ostrowiecka. Celem tego działania było ograniczenie kosztów związanych z systemem ETS poprzez obniżenie emisji CO₂ każdej z tych spółek poniżej progów wymagających zakupu uprawnień. Dzięki temu MEC nie ponosi kosztów zakupu uprawnień do emisji CO₂, co poprawia jej sytuację finansową .([Radio Ostrowiec][4])
**Ocena sensowności i ryzyka**
Przekształcenie MEC i utworzenie Ciepłowni Ostrowieckiej wydają się być racjonalnymi krokami w obliczu rosnących kosztów emisji CO₂. Dzięki podziałowi spółek, każda z nich może funkcjonować poniżej progów emisji, unikając konieczności zakupu uprawnień. Dodatkowo, wniesienie aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Ciepłowni Ostrowieckiej pozwoliło na zwiększenie jej kapitału zakładowego do około 28 mln zł, co poprawia jej wiarygodność finansową .([ostrowiecka.pl][2])
Mimo to, MEC nadal stoi przed wyzwaniami finansowymi, takimi jak konieczność spłaty kredytu oraz ewentualne utrzymanie kary za opóźnienia w opłatach za emisję CO₂. W przypadku niekorzystnego rozstrzygnięcia odwołania od kary, MEC może stanąć w obliczu poważnych trudności finansowych.
**Wnioski**
Przekształcenie MEC i utworzenie Ciepłowni Ostrowieckiej to strategiczne posunięcia mające na celu poprawę sytuacji finansowej obu spółek w kontekście rosnących kosztów emisji CO₂. Jednakże MEC nadal stoi przed wyzwaniami finansowymi, które mogą wpłynąć na jej stabilność. W związku z tym, choć działania te mają sens, ich sukces zależy od dalszego monitorowania sytuacji finansowej i ewentualnych decyzji dotyczących kar za emisję CO₂.([Radio Ostrowiec][4])
[1]: https://radioostrowiec.pl/2024/07/04/spolka-mec-zaciagnie-kredyt-na-15-milionow-zlotych-poprzedni-rok-zakonczyla-z-zyskiem/ "Spółka MEC zaciągnie kredyt na 15 milionów złotych. Poprzedni rok zakończyła z zyskiem – Radio Ostrowiec"
[2]: https://ostrowiecka.pl/pl/11_wiadomosci/758_ostrowiec-swietokrzyski/137045_olbrzymia-strata-mec-u-w-2022-roku-za-drogi-wegiel-i-uprawnienia-do-emisji-co2-co-dalej-ze-spolka.html "Olbrzymia strata MEC-u w 2022 roku. Za drogi węgiel i uprawnienia do emisji CO2. Co dalej ze spółką? - ostrowiecka.pl"
[3]: https://ostrowiecka.pl/pl/11_wiadomosci/758_ostrowiec-swietokrzyski/156341_czy-mec-obroni-sie-przed-wielomilionowa-kara-jest-odwolanie.html "Czy MEC obroni się przed wielomilionową karą? Jest odwołanie - ostrowiecka.pl"
[4]: https://radioostrowiec.pl/2023/08/02/zmiany-w-mec-nie-oznaczaja-zmian-dla-mieszkancow/ "Zmiany w MEC nie oznaczają zmian dla mieszkańców – Radio Ostrowiec"
Opis okoliczności wskazujących na zagrożenie kontynuowania działalności: W 2023 r. suma strat wykazanych w bilansie sporządzonym na dzień 31.12.2023 r. przewyższyła sumę kapitałów zapasowego i rezerwowego oraz połowę kapitału zakładowego. W związku z tym na podstawie art. 233 § 1 k. s. h. Zarząd zobowiązany był zwołać Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników. Dnia 28.02.2024 r. odbyło się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników, które podjęło uchwałę nr 4/2024 w sprawie dalszego istnienia Spółki.