Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Czy masz zaufanie do ostrowieckiego szpitala?
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.
Aktualny widok mógłby udostępnić posty, które oczekują na weryfikację (m.in. sprawdzenie, czy są zgodne z Zasadami Forum). Jednak w tym wątku brak jest takich postów. Przywróć zwykły widok wątku „Jednostka budżetowa miasta - praca”.
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 206

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      Co to znaczy: upłynnić majątek spółki?

      ChatGPT powiedział: Upłynnić majątek spółki znaczy zamienić jej składniki majątku (np. nieruchomości, maszyny, zapasy, udziały) na gotówkę lub środki płynne.

      ### Przykłady:

      * Sprzedaż budynku biurowego – firma dostaje gotówkę zamiast mieć nieruchomość.

      * Zbycie udziałów lub akcji – zamiana inwestycji na środki pieniężne.

      * Wyprzedaż zapasów magazynowych – np. po obniżonych cenach, żeby zdobyć szybko gotówkę.

      ### W jakim celu się to robi?

      * spłata długów lub zobowiązań,

      * zabezpieczenie płynności finansowej,

      * przygotowanie do likwidacji firmy,

      * reinwestycje w bardziej dochodowe obszary.

      W skrócie: upłynnienie = sprzedaż majątku → uzyskanie pieniędzy.

      Co to są środki płynne?

      Środki płynne to zasoby finansowe, które można natychmiast wykorzystać do zapłaty – bez potrzeby ich wcześniejszej sprzedaży czy przekształcania.

      ### Przykłady środków płynnych:

      * gotówka (w kasie),

      * środki na rachunku bankowym,

      * lokaty krótkoterminowe (łatwo dostępne),

      * czeki do realizacji.

      ### Cechy środków płynnych:

      * są natychmiast dostępne,

      * nie tracą na wartości przy zamianie na gotówkę (bo już są gotówką lub jej odpowiednikiem),

      * służą do bieżącego regulowania zobowiązań (np. płacenia pensji, faktur, podatków).

      W skrócie: środki płynne = pieniądze w gotówce lub łatwo dostępne na koncie.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        I co się stało z tymi pieniędzmi uzyskanymi ze sprzedaży majątku ARL sp. z o.o.?

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

          Trudno powiedzieć. Trzeba poszukać jakiś dokumentów na ten temat.

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
          • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

            Transformers to ukryta moc... Pieniądze i spółki nie znikają - one się transformują.

            Gość
            Zgłoś
            Odpowiedz
            • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

              Jak to mówią Amerykany (bo my są już Amerykany): Follow the Money - Platform for investigative journalism

              Radically independent investigative journalism. Our goal is crystal clear: to uncover the truth in the interest of society. https://duckduckgo.com/?q=follow+the+money&ia=web

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
        • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 235

          Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

          https://bip.um.ostrowiec.pl/struktura-organizacyjna/74

          Naczelnik Wydziału Kontroli i Nadzoru Właścicielskiego

          https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/328/zak-zbigniew

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 207

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      Strona główna > Rada Miasta > Projekty uchwał Rady Miasta > Kadencja 2018-2024 > 2021 r. > 29 października 2021 r.

      11) wyrażenia zgody na rozwiązanie spółki, działającej pod firmą "Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim | pdf, 214 kB

      Metryczka

      Wytworzył: Zbigniew Żak

      Data wytworzenia: 21.10.2021

      Opublikował w BIP: Marta Kamińska

      Data opublikowania: 22.10.2021 13:17

      Liczba pobrań: 172

      UCHWAŁA NR ..........

      RADY MIASTA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO

      z dnia ..........

      w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie spółki, działającej pod firmą „Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim.

      Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1372) Rada Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego uchwala, co następuje:

      § 1. Wyraża się zgodę na rozwiązanie spółki działającej pod firmą: „Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim, wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Kielcach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000273357.

      § 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.

      § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.

      Projektodawca - Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego

      Przedstawiający w imieniu Projektodawcy – Naczelnik Wydziału Kontroli i Nadzoru Właścicielskiego

      UZASADNIENIE

      Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (ARL Sp. z o.o.) z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim jest spółką funkcjonującą od 2000 roku. Jedynym jej udziałowcem jest Gmina Ostrowiec Świętokrzyski. Kapitał zakładowy spółki wynosi 621.400,00 złotych i dzieli się na 6.214 udziałów, każdy po 100,00 złotych. Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Kielcach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000273357, Regon: 291198077, NIP: 6612054183.

      ARL Sp. z o.o. jest „przedsiębiorstwem społecznym” – instytucją non-profit, która w obecnej formie prawnej ma ograniczone możliwości rozwoju. Natomiast potrzeby gminy, ukierunkowane na wspieranie przedsiębiorczości, organizacji pozarządowych czy działalność edukacyjno-doradczą i szkoleniową dla dzieci, młodzieży i dorosłych, zgodnie z realizacją Strategii Rozwoju Gminy Ostrowiec Świętokrzyski na lata 2021-2030 oraz w związku

      z realizacją projektu „Ostrowiec Świętokrzyski – miasta OdNowa”, dofinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG), są znacznie większe. Rozszerzenie zaś działalności podmiotu założycielskiego w zakresie realizacji jego zadań własnych umożliwiłoby utworzenie jednostki organizacyjnej w formie jednostki budżetowej.

      Podjęcie niniejszej uchwały ma zatem w konsekwencji umożliwić utworzenie nowej jednostki budżetowej, która przejmie większość zadań dotychczas realizowanych przez Spółkę, tj. prowadzenie Centrum Przedsiębiorczości i Aktywizacji Zawodowej (Inkubatora Przedsiębiorczości i Centrum Biurowo-Konferencyjnego), Centrum Aktywności Obywatelskiej, współpracę i działanie na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, promocję gminy jak również będzie realizować część projektu, o którym mowa powyżej, w zakresie szkoleń i działań edukacyjno-przedsiębiorczych oraz docelowo prowadzić Ostrowiecki Integrator Edukacji i Przedsiębiorczych.

      W przypadku podjęcia niniejszej uchwały w dalszej kolejności możliwe będzie podjęcie przez Zgromadzenie Wspólników ARL Sp. z o.o. uchwały o rozwiązaniu Spółki poprzez jej likwidację. Zostanie powołany przez Zgromadzenie Wspólników likwidator Spółki zgodnie z art. 282 § 1 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526 t.j. z późn. zm.), który przeprowadzi czynności likwidacyjne prowadzące do zakończenia bieżących interesów Spółki, ściągnięcia wierzytelności, wypełnienia zobowiązań i upłynnienia majątku Spółki. Pracownicy ARL Sp. z o.o., zostaną zatrudnieni w nowopowstałej jednostce budżetowej Gminy Ostrowiec Świętokrzyski zgodnie z art. 23¹ Kodeksu Pracy. https://archive.ph/jqxU9

      Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 poz. 1372 t.j.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich.

      W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały przez Radę Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego uważa się za uzasadnione.

      ---

      ARL na samym początku było spółką akcyjną (ARL S.A.).

      Podczas sesji, przed głosowaniem nad rozwiązaniem spółki z o.o. i utworzeniem nowej jednostki budżetowej (CRL), ktoś chyba stwierdził, że ARL nie jest przedsiębiorstwem społecznym - czy dobrze pamiętam i czy jest to prawdą?

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        Art. 282. Obowiązki likwidatorów spółki z o.o.

        Dziennik Ustaw – 49 – Poz. 1526

        Art. 282. § 1. Likwidatorzy powinni zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki (czynności likwidacyjne). Nowe interesy mogą wszczynać tylko wówczas, gdy to jest potrzebne do ukończenia spraw w toku. Nieruchomości mogą być zbywane w drodze publicznej licytacji, a z wolnej ręki – jedynie na mocy uchwały wspólników i po cenie nie niższej od uchwalonej przez wspólników.

        § 2. W stosunku wewnętrznym likwidatorzy są obowiązani stosować się do uchwał wspólników. Likwidatorzy, ustanowieni przez sąd, są obowiązani stosować się do jednomyślnych uchwał, powziętych przez wspólników oraz przez osoby, które spowodowały ich ustanowienie zgodnie z art. 276 § 4.

        https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20000941037

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 209

        Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        Art. 231. - [Przeniesienie do odpowiedniej pracy] - Kodeks pracy.

        Dziennik Ustaw

        Dz.U.2025.277 t.j.Akt obowiązujący

        Wersja od: 19 marca 2025 r. do: 23 grudnia 2025 r.

        Art.  231. [Przeniesienie do odpowiedniej pracy]

         Pracodawca, na podstawie orzeczenia lekarskiego, przenosi do odpowiedniej pracy pracownika, który stał się niezdolny do wykonywania dotychczasowej pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej i nie został uznany za niezdolnego do pracy w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepis art. 230 § 2 stosuje się odpowiednio.

        Czytaj więcej w Systemie Informacji Prawnej LEX:

        https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-pracy-16789274/art-231

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 210

        Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        (...)

        Art. 23. (uchylony)

        Art. 23¹ ***)

        § 1. W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.

        § 2. Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie.

        § 3. Jeżeli u pracodawców, o których mowa w § 1, nie działają zakładowe organizacje związkowe, dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie swoich pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania; przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę.

        § 4. W terminie 2 miesięcy od przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, pracownik może bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy. Rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

        § 5. Pracodawca, z dniem przejęcia zakładu pracy lub jego części, jest obowiązany zaproponować nowe warunki pracy i płacy pracownikom świadczącym dotychczas pracę na innej podstawie niż umowa o pracę oraz wskazać termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków. W razie nieuzgodnienia nowych warunków pracy i płacy dotychczasowy stosunek pracy rozwiązuje się z upływem okresu równego okresowi wypowiedzenia, liczonego od dnia, w którym pracownik złożył oświadczenie o odmowie przyjęcia proponowanych warunków, lub od dnia, do którego mógł złożyć takie oświadczenie. Przepis § 4 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

        § 6. Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy.

        Art. 23¹a. § 1. Jeżeli jest to uzasadnione sytuacją finansową pracodawcy, nieobjętego układem zbiorowym pracy lub zatrudniającego mniej niż 20 pracowników, może być zawarte porozumienie o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników niż wynikające z umów o pracę zawartych z tymi pracownikami, w zakresie i przez czas ustalone w porozumieniu.

        § 2. Przepisy art. 91 § 1–4 stosuje się odpowiednio.

        Art. 23². Jeżeli przepisy prawa pracy przewidują współdziałanie pracodawcy z zakładową organizacją związkową w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy, pracodawca ma obowiązek współdziałać w takich sprawach z zakładową organizacją związkową reprezentującą pracownika z tytułu jego członkostwa w związku zawodowym albo wyrażenia zgody na obronę praw pracownika niezrzeszonego w związku – zgodnie z ustawą o związkach zawodowych.

        Art. 24. (uchylony)

        (...)

        ***) Uznany za niezgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z dniem 25 kwietnia 2005 r. w zakresie, w jakim pomija współodpowiedzialność Skarbu Państwa za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy powstałe przed przekształceniem statio fisci Skarbu Państwa – zakładu opieki zdrowotnej w samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 kwietnia 2005 r. sygn. akt SK 7/03 (Dz. U. poz. 610).

        Dziennik Ustaw – 11 – Poz. 1320

        Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 > Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.

        https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19740240141

        Dz.U. 2020 poz. 1320 > Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Kodeks pracy

        https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001320

        Kto jest pracodawcą dla pracowników zatrudnionych w miejskiej spółce komunalnej (spółka z o.o.)?

        ChatGPT powiedział: Pracodawcą jest spółka komunalna (spółka z o.o.), a nie miasto ani prezydent.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

          ChatGPT powiedział: Pracodawcą pracowników Centrum Rozwoju Lokalnego (CRL) – jednostki budżetowej Gminy Ostrowiec Świętokrzyski, działającej od 1 stycznia 2022 r. – jest Gmina Ostrowiec Świętokrzyski, poprzez Urząd Miasta (Urząd Gminy) w Ostrowcu Świętokrzyskim. CRL funkcjonuje bowiem jako część struktury gminnej, a zatrudnienie jest realizowane przez tę samą jednostkę finansującą i nadzorującą – tj. gminę.

          ### Podsumowanie

          Forma organizacyjna - Jednostka budżetowa Gminy Ostrowiec Świętokrzyski

          Pracodawca - Gmina Ostrowiec Świętokrzyski (Urząd Miasta/Gminy)

          Zatrudnienie - Na podstawie umowy o pracę (stabilna struktura budżetowa)

          Jeśli potrzebujesz informacji o warunkach zatrudnienia, szczegółach organizacyjnych CRL lub innych aspektach związanych z pracą – daj znać!

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 212

        Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        Spółka komunalna sp. z o.o. może być przedsiębiorstwem społecznym, jeśli spełnia określone warunki wskazane w ustawie o ekonomii społecznej (Dz.U. 2022 poz. 1563), m.in.:

        * prowadzi działalność gospodarczą i reinwestuje zyski w cele społeczne,

        * zatrudnia osoby zagrożone wykluczeniem społecznym (np. bezrobotnych, niepełnosprawnych),

        * prowadzi działalność na rzecz wspólnoty lokalnej,

        * ma demokratyczny model zarządzania (np. udział pracowników w decyzjach).

        Jeśli nie spełnia tych warunków, np. działa wyłącznie komercyjnie lub nie zatrudnia osób z grup defaworyzowanych, nie może być uznana za przedsiębiorstwo społeczne.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 217

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      REGON 291198077 | NIP 6612054183 | nazwa AGENCJA ROZWOJU LOKALNEGO SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ W LIKWIDACJI

      kod i nazwa podstawowej formy prawnej: 1 - OSOBA PRAWNA

      kod i nazwa szczególnej formy prawnej: 117 - SPÓŁKI Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

      kod i nazwa formy własności: 113 - WŁASNOŚĆ JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO LUB SAMORZĄDOWYCH OSÓB PRAWNYCH

      organ rejestrowy: SĄD REJONOWY W KIELCACH, X WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO

      rodzaj rejestru lub ewidencji: REJESTR PRZEDSIĘBIORCÓW

      numer w rejestrze lub ewidencji: 0000273357

      REGON 520441983 | NIP 6612383455 | nazwa CENTRUM ROZWOJU LOKALNEGO

      kod i nazwa podstawowej formy prawnej: 2 - JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA NIEMAJĄCA OSOBOWOŚCI PRAWNEJ

      kod i nazwa szczególnej formy prawnej: 429 - GMINNE SAMORZĄDOWE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE

      kod i nazwa formy własności: 113 - WŁASNOŚĆ JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO LUB SAMORZĄDOWYCH OSÓB PRAWNYCH

      organ rejestrowy

      rodzaj rejestru lub ewidencji: PODMIOTY UTWORZONE Z MOCY USTAWY

      Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

      Katarzyna Piętos (z domu Malec) - Prezes Zarządu od dnia 30.12.2021 r. / Likwidator od dnia 01.01.2022 do dnia 04.01.2023 (data uprawomocnienia wykreślenia z KRS); dochód z tego tytułu w 2022 r. 53 250,00 zł

      https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/24851/pietos-katarzyna

      Czyli co się właściwie zmieniło? Właścicielem nadal jest miasto? Ale ktoś zarobił 5,325 dychy :)

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        Ty: Co jeśli taka spółka wejdzie w proces likwidacji, co sie dzieje z pracownikami i prezesem spółki?

        ChatGPT: W przypadku likwidacji spółki komunalnej:

        Pracownicy:

        * Mogą zostać zwolnieni z zachowaniem przepisów Kodeksu pracy (wypowiedzenie, odprawy).

        * Jeśli spółka ma środki, wypłaca zaległe wynagrodzenia.

        * Możliwe jest też przejęcie pracowników przez inną jednostkę (np. nową spółkę miejską), jeśli taka zostanie utworzona.

        Prezes:

        * Traci funkcję wraz z rozwiązaniem zarządu.

        * Funkcję kierowniczą przejmuje likwidator (może to być były prezes, jeśli zostanie powołany na likwidatora).

        * Odpowiada za działania do momentu rozpoczęcia likwidacji i może być rozliczony z zarządzania.

        Cały proces nadzoruje zgromadzenie wspólników (czyli gmina/miasto).

        Ty: Czy wszyscy pracownicy likwidowanej spółki mogą w sposób płynny przejść do pracy do nowo utworzonej jednostki budżetowej gminy, która przejmuje zadania likwidowanej spółki? Czy wymagane są jakieś konkursy na stanowiska itp.?

        ChatGPT: Nie, pracownicy spółki z o.o. nie mogą automatycznie ani „płynnie” przejść do jednostki budżetowej. Obowiązują inne przepisy zatrudniania.

        ### Co to oznacza w praktyce:

        ✅ Możliwość zatrudnienia istnieje, ale:

        1. Brak automatycznego przeniesienia – spółka z o.o. działa w reżimie prawa prywatnego, jednostka budżetowa – w administracyjnym. To różne byty prawne.

        2. Wymagana nowa umowa o pracę – każdy pracownik musi być zatrudniony na nowo.

        3. Konkursy – jeśli stanowisko w jednostce budżetowej podlega przepisom o naborze (np. pracownik samorządowy), konkurs może być obowiązkowy, zwłaszcza na stanowiska urzędnicze.

        4. Wyjątki – na stanowiska pomocnicze i obsługi (np. kierowca, sprzątaczka) konkursów często się nie wymaga.

        ### Podsumowanie:

        Zatrudnienie w nowej jednostce jest możliwe, ale nie automatyczne i wymaga przejścia procedur, które mogą obejmować konkursy. Gmina może jednak ułatwić ten proces (np. przez szybki nabór).

        Ty: Co to jest ten szybki nabór i na czym on polega?

        ChatGPT: „Szybki nabór” to potoczne określenie uproszczonej procedury zatrudniania w jednostkach samorządowych, tam, gdzie nie jest wymagany formalny konkurs. Oto jak to wygląda:

        ---

        ### Na czym polega „szybki nabór”:

        1. Dotyczy stanowisk nieurzędniczych, czyli np. pracowników fizycznych, technicznych, obsługi (np. sprzątacz, konserwator, kierowca).

        2. Nie obowiązuje konkurs – dyrektor jednostki (np. kierownik zakładu budżetowego) może sam wybrać pracownika.

        3. Rekrutacja jest uproszczona – może polegać tylko na analizie CV i rozmowie.

        4. Zatrudnienie jest szybkie – możliwe nawet w kilka dni, o ile formalności są spełnione.

        ---

        ### Co z urzędnikami?

        Dla stanowisk urzędniczych (np. kierownik działu, referent ds. finansowych) obowiązuje nabór zgodny z ustawą o pracownikach samorządowych, czyli:

        * ogłoszenie w BIP,

        * określony czas na zgłoszenia (min. 10 dni),

        * ocena kandydatów.

        ---

        ### Wnioski:

        „Szybki nabór” to nieformalna nazwa uproszczonego zatrudnienia tam, gdzie prawo nie wymaga konkursu. Pozwala to gminie szybko zatrudnić byłych pracowników spółki, ale tylko na odpowiednie stanowiska.

        ChatGPT może popełniać błędy. Sprawdź ważne informacje.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 219

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      DZIAŁALNOŚĆ PRZEWAŻAJĄCA WG PKD - CRL

      Kod PKD Administracja publiczna oraz polityka gospodarcza i społeczna

      Kierowanie w zakresie działalności związanej z ochroną zdrowia, edukacją, kulturą oraz pozostałymi usługami społecznymi, z wyłączeniem zabezpieczeń społecznych

      PKD 84.12.Z - Kod jest zakazany dla osób fizycznych.

      Podklasa ta obejmuje:

      - działalność administracji publicznej w zakresie kierowania realizacją programów mających na celu poprawę warunków życia ludności:

      * związaną z opieką zdrowotną i profilaktyką zdrowotną,

      * dotyczącą edukacji,

      * mającą na celu zapewnienie społeczeństwu świadczeń kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych,

      * mającą na celu ochronę środowiska naturalnego,

      * związaną z budownictwem mieszkaniowym,

      * związaną z pozostałą działalnością społeczną,

      - działalność administracji publicznej związaną z badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi i funduszami przeznaczonymi na te cele,

      - sponsorowanie działalności rekreacyjnej i kulturalnej,

      - rozdział grantów publicznych dla artystów,

      - kierowanie programami wspomagającymi w zakresie dostawy wody pitnej,

      - kierowanie działaniami w zakresie zbierania i usuwania odpadów,

      - kierowanie programami związanymi z ochroną środowiska,

      - kierowanie programami związanymi z gospodarką mieszkaniową.

      Podklasa ta nie obejmuje:

      - działalności związanej z usuwaniem ścieków, nieczystości, wywozem śmieci i rekultywacją, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działów 37, 38, 39,

      - obowiązkowego zabezpieczenia społecznego, sklasyfikowanego w 8430Z,

      - opieki zdrowotnej, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 86,

      - działalności muzeów oraz innych obiektów kulturalnych, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 91,

      - działalności rządowych bibliotek i archiwów, sklasyfikowanej w 9101A, 9101B,

      - działalności sportowej i rekreacyjnej, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 93,

      - edukacji, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach Sekcji P.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        Pozostałe DZIAŁALNOŚCI WG PKD - CRL

        (...) 93.29 Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

        93.29.A Działalność pokojów zagadek, domów strachu, miejsc do tańczenia i w zakresie innych form rozrywki lub rekreacji organizowanych w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni

        Podklasa ta obejmuje:

        – działalność tzw. pokojów zagadek (ang. escape room),

        – działalność tzw. domów strachu (ang. horror house),

        – działalność miejsc do tańczenia (np. dyskoteki, sale taneczne),

        – organizowanie różnych atrakcji rozrywkowych i rekreacyjnych, takich jak: gry, pokazy, wystawy tematyczne i inne imprezy, w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni,

        – działalność producentów i sponsorów przedstawień na żywo, innych niż artystyczne lub sportowe, organizowane w pomieszczeniach lub w innych miejscach o zamkniętej przestrzeni.

        Podklasa ta nie obejmuje:

        – podawania napojów przez dyskoteki, sklasyfikowanego w 56.30.Z,

        – działalności teatralnej, operowej, baletowej, musicalowej i innych, sklasyfikowanej w 90.01.Z,

        – działalności grup cyrkowych, orkiestr i zespołów muzycznych, sklasyfikowanej w 90.01.Z,

        – działalności indywidualnych artystów, takich jak: aktorzy, tancerze, piosenkarze, lektorzy lub prezenterzy, sklasyfikowanej w 90.01.Z,

        – organizowania różnych atrakcji rozrywkowych i rekreacyjnych, takich jak: gry, pokazy, wystawy tematyczne i inne imprezy, poza pomieszczeniami i innymi miejscami o zamkniętej przestrzeni, sklasyfikowanego w 93.29.B,

        – działalności producentów i sponsorów przedstawień na żywo, innych niż artystyczne lub sportowe, organizowanych poza pomieszczeniami i innymi miejscami o zamkniętej przestrzeni, sklasyfikowanej w 93.29.B.

        Czytaj więcej w Systemie Informacji Prawnej LEX:

        https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/zmiana-rozporzadzenia-w-sprawie-polskiej-klasyfikacji-dzialalnosci-pkd-19010481

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 220

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      Ile godzin miesięcznie pracuje likwidator spółki z o.o. (czy jest to praca po 8 godzin dziennie?) i ile zarabia?

      Czas pracy i wynagrodzenie likwidatora spółki z o.o. w Polsce nie są ściśle określone przepisami prawa – zależą głównie od uchwały wspólników oraz charakteru działalności likwidowanej spółki. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje:

      ---

      ### Czas pracy likwidatora spółki z o.o.

      Nie obowiązują go normy czasu pracy typowe dla pracownika (np. 8 godzin dziennie), ponieważ:

      * Likwidator nie jest pracownikiem spółki, tylko pełni funkcję zbliżoną do członka zarządu.

      * Nie obowiązuje go kodeks pracy, tylko kodeks spółek handlowych (KSH).

      #### Ile pracuje w praktyce?

      * To zależy od etapu likwidacji – w niektórych okresach pracy może być bardzo dużo (przy sprzedaży majątku, sporządzaniu sprawozdań), a w innych niemal wcale.

      * Średnio można przyjąć, że jest to od kilku do kilkudziesięciu godzin miesięcznie – ale nie jest to praca "etatowa", czyli np. 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu to raczej wyjątek.

      ---

      ### Wynagrodzenie likwidatora

      Likwidator może pełnić funkcję:

      1. Nieodpłatnie – jeśli wspólnicy tak zdecydują.

      2. Odpłatnie – wysokość wynagrodzenia ustala się w uchwale wspólników.

      #### Przykładowe stawki z praktyki:

      * Mała spółka bez majątku: od 1 000 do 3 000 zł brutto/mies.

      * Średnia spółka z aktywami i pracownikami: 3 000 – 10 000 zł/mies.

      * Duża spółka, trudny proces likwidacji: 10 000 zł+ lub wynagrodzenie jednorazowe np. procent od zlikwidowanego majątku.

      ---

      ### Podsumowanie

      Kryterium - Informacja

      Czas pracy - Elastyczny, zależny od potrzeb; nie ma etatu

      Obowiązki - Podobne do zarządu: sprawozdania, sprzedaż majątku, zakończenie działalności

      Wynagrodzenie - Ustalane przez wspólników; może być nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem

      Przeciętnie - Od kilku do kilkudziesięciu godzin/miesiąc; wynagrodzenie od 1 tys. do kilkunastu tys. zł

      ---

      Jeśli chcesz, mogę przygotować przykładową uchwałę o powołaniu likwidatora i ustaleniu jego wynagrodzenia.

      ChatGPT może popełniać błędy. Sprawdź ważne informacje.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        Na jakim okresie bazujesz - chodzi o datę tych informacji?

        ChatGPT powiedział: Bazuję głównie na stanie prawnym i praktyce obowiązującej na dzień lipiec 2025 r., z uwzględnieniem aktualnego Kodeksu spółek handlowych (KSH) oraz powszechnie stosowanych rozwiązań w praktyce likwidacyjnej spółek z o.o. w Polsce.

        Źródła, na których się opieram:

        * Kodeks spółek handlowych (Dz.U. 2000 nr 94 poz. 1037 z późn. zm.) – w brzmieniu obowiązującym na 2025 r.

        * Orzecznictwo i komentarze prawnicze (np. Komentarz do KSH – prof. A. Kidyba, aktualizowany do 2024 r.)

        * Praktyka kancelarii prawnych oraz publikacje doradcze (np. Lex, C.H. Beck, Rzeczpospolita – publikacje do I połowy 2025 r.)

        * Dane rynkowe (honoraria likwidatorów, zakres obowiązków) – na podstawie obserwacji realnych postępowań likwidacyjnych oraz ofert kancelarii.

        Jeśli chcesz, mogę również sprawdzić najnowsze interpretacje lub orzeczenia z 2025 r. za pomocą narzędzia przeszukiwania internetu – daj znać.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
75 postów w tym wątku zostało wyłączonych z wyświetlania ze względu na sprzeczność z Zasadami Forum lub czasowo. Możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami.

- Reklama -
- Ogłoszenie społeczne -

- Reklama -

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Losowa firma:
Kamo Polska Kamil Pastuszko
Branża: Elektryczne usługi
Dodaj firmę