Co to znaczy: upłynnić majątek spółki?
ChatGPT powiedział: Upłynnić majątek spółki znaczy zamienić jej składniki majątku (np. nieruchomości, maszyny, zapasy, udziały) na gotówkę lub środki płynne.
### Przykłady:
* Sprzedaż budynku biurowego – firma dostaje gotówkę zamiast mieć nieruchomość.
* Zbycie udziałów lub akcji – zamiana inwestycji na środki pieniężne.
* Wyprzedaż zapasów magazynowych – np. po obniżonych cenach, żeby zdobyć szybko gotówkę.
### W jakim celu się to robi?
* spłata długów lub zobowiązań,
* zabezpieczenie płynności finansowej,
* przygotowanie do likwidacji firmy,
* reinwestycje w bardziej dochodowe obszary.
W skrócie: upłynnienie = sprzedaż majątku → uzyskanie pieniędzy.
Co to są środki płynne?
Środki płynne to zasoby finansowe, które można natychmiast wykorzystać do zapłaty – bez potrzeby ich wcześniejszej sprzedaży czy przekształcania.
### Przykłady środków płynnych:
* gotówka (w kasie),
* środki na rachunku bankowym,
* lokaty krótkoterminowe (łatwo dostępne),
* czeki do realizacji.
### Cechy środków płynnych:
* są natychmiast dostępne,
* nie tracą na wartości przy zamianie na gotówkę (bo już są gotówką lub jej odpowiednikiem),
* służą do bieżącego regulowania zobowiązań (np. płacenia pensji, faktur, podatków).
W skrócie: środki płynne = pieniądze w gotówce lub łatwo dostępne na koncie.
I co się stało z tymi pieniędzmi uzyskanymi ze sprzedaży majątku ARL sp. z o.o.?
Strona główna > Rada Miasta > Projekty uchwał Rady Miasta > Kadencja 2018-2024 > 2021 r. > 29 października 2021 r.
11) wyrażenia zgody na rozwiązanie spółki, działającej pod firmą "Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim | pdf, 214 kB
Metryczka
Wytworzył: Zbigniew Żak
Data wytworzenia: 21.10.2021
Opublikował w BIP: Marta Kamińska
Data opublikowania: 22.10.2021 13:17
Liczba pobrań: 172
UCHWAŁA NR ..........
RADY MIASTA OSTROWCA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
z dnia ..........
w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie spółki, działającej pod firmą „Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1372) Rada Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego uchwala, co następuje:
§ 1. Wyraża się zgodę na rozwiązanie spółki działającej pod firmą: „Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim, wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Kielcach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000273357.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.
Projektodawca - Prezydent Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego
Przedstawiający w imieniu Projektodawcy – Naczelnik Wydziału Kontroli i Nadzoru Właścicielskiego
UZASADNIENIE
Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (ARL Sp. z o.o.) z siedzibą w Ostrowcu Świętokrzyskim jest spółką funkcjonującą od 2000 roku. Jedynym jej udziałowcem jest Gmina Ostrowiec Świętokrzyski. Kapitał zakładowy spółki wynosi 621.400,00 złotych i dzieli się na 6.214 udziałów, każdy po 100,00 złotych. Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Kielcach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod numerem KRS 0000273357, Regon: 291198077, NIP: 6612054183.
ARL Sp. z o.o. jest „przedsiębiorstwem społecznym” – instytucją non-profit, która w obecnej formie prawnej ma ograniczone możliwości rozwoju. Natomiast potrzeby gminy, ukierunkowane na wspieranie przedsiębiorczości, organizacji pozarządowych czy działalność edukacyjno-doradczą i szkoleniową dla dzieci, młodzieży i dorosłych, zgodnie z realizacją Strategii Rozwoju Gminy Ostrowiec Świętokrzyski na lata 2021-2030 oraz w związku
z realizacją projektu „Ostrowiec Świętokrzyski – miasta OdNowa”, dofinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG), są znacznie większe. Rozszerzenie zaś działalności podmiotu założycielskiego w zakresie realizacji jego zadań własnych umożliwiłoby utworzenie jednostki organizacyjnej w formie jednostki budżetowej.
Podjęcie niniejszej uchwały ma zatem w konsekwencji umożliwić utworzenie nowej jednostki budżetowej, która przejmie większość zadań dotychczas realizowanych przez Spółkę, tj. prowadzenie Centrum Przedsiębiorczości i Aktywizacji Zawodowej (Inkubatora Przedsiębiorczości i Centrum Biurowo-Konferencyjnego), Centrum Aktywności Obywatelskiej, współpracę i działanie na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, promocję gminy jak również będzie realizować część projektu, o którym mowa powyżej, w zakresie szkoleń i działań edukacyjno-przedsiębiorczych oraz docelowo prowadzić Ostrowiecki Integrator Edukacji i Przedsiębiorczych.
W przypadku podjęcia niniejszej uchwały w dalszej kolejności możliwe będzie podjęcie przez Zgromadzenie Wspólników ARL Sp. z o.o. uchwały o rozwiązaniu Spółki poprzez jej likwidację. Zostanie powołany przez Zgromadzenie Wspólników likwidator Spółki zgodnie z art. 282 § 1 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526 t.j. z późn. zm.), który przeprowadzi czynności likwidacyjne prowadzące do zakończenia bieżących interesów Spółki, ściągnięcia wierzytelności, wypełnienia zobowiązań i upłynnienia majątku Spółki. Pracownicy ARL Sp. z o.o., zostaną zatrudnieni w nowopowstałej jednostce budżetowej Gminy Ostrowiec Świętokrzyski zgodnie z art. 23¹ Kodeksu Pracy. https://archive.ph/jqxU9
Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2021 poz. 1372 t.j.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały przez Radę Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego uważa się za uzasadnione.
---
ARL na samym początku było spółką akcyjną (ARL S.A.).
Podczas sesji, przed głosowaniem nad rozwiązaniem spółki z o.o. i utworzeniem nowej jednostki budżetowej (CRL), ktoś chyba stwierdził, że ARL nie jest przedsiębiorstwem społecznym - czy dobrze pamiętam i czy jest to prawdą?
Art. 282. Obowiązki likwidatorów spółki z o.o.
Dziennik Ustaw – 49 – Poz. 1526
Art. 282. § 1. Likwidatorzy powinni zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki (czynności likwidacyjne). Nowe interesy mogą wszczynać tylko wówczas, gdy to jest potrzebne do ukończenia spraw w toku. Nieruchomości mogą być zbywane w drodze publicznej licytacji, a z wolnej ręki – jedynie na mocy uchwały wspólników i po cenie nie niższej od uchwalonej przez wspólników.
§ 2. W stosunku wewnętrznym likwidatorzy są obowiązani stosować się do uchwał wspólników. Likwidatorzy, ustanowieni przez sąd, są obowiązani stosować się do jednomyślnych uchwał, powziętych przez wspólników oraz przez osoby, które spowodowały ich ustanowienie zgodnie z art. 276 § 4.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20000941037
Art. 231. - [Przeniesienie do odpowiedniej pracy] - Kodeks pracy.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2025.277 t.j.Akt obowiązujący
Wersja od: 19 marca 2025 r. do: 23 grudnia 2025 r.
Art. 231. [Przeniesienie do odpowiedniej pracy]
Pracodawca, na podstawie orzeczenia lekarskiego, przenosi do odpowiedniej pracy pracownika, który stał się niezdolny do wykonywania dotychczasowej pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej i nie został uznany za niezdolnego do pracy w rozumieniu przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Przepis art. 230 § 2 stosuje się odpowiednio.
Czytaj więcej w Systemie Informacji Prawnej LEX:
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-pracy-16789274/art-231
(...)
Art. 23. (uchylony)
Art. 23¹ ***)
§ 1. W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, z zastrzeżeniem przepisów § 5.
§ 2. Za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy, powstałe przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy i nowy pracodawca odpowiadają solidarnie.
§ 3. Jeżeli u pracodawców, o których mowa w § 1, nie działają zakładowe organizacje związkowe, dotychczasowy i nowy pracodawca informują na piśmie swoich pracowników o przewidywanym terminie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, jego przyczynach, prawnych, ekonomicznych oraz socjalnych skutkach dla pracowników, a także zamierzonych działaniach dotyczących warunków zatrudnienia pracowników, w szczególności warunków pracy, płacy i przekwalifikowania; przekazanie informacji powinno nastąpić co najmniej na 30 dni przed przewidywanym terminem przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę.
§ 4. W terminie 2 miesięcy od przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę, pracownik może bez wypowiedzenia, za siedmiodniowym uprzedzeniem, rozwiązać stosunek pracy. Rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie powoduje dla pracownika skutki, jakie przepisy prawa pracy wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.
§ 5. Pracodawca, z dniem przejęcia zakładu pracy lub jego części, jest obowiązany zaproponować nowe warunki pracy i płacy pracownikom świadczącym dotychczas pracę na innej podstawie niż umowa o pracę oraz wskazać termin, nie krótszy niż 7 dni, do którego pracownicy mogą złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia proponowanych warunków. W razie nieuzgodnienia nowych warunków pracy i płacy dotychczasowy stosunek pracy rozwiązuje się z upływem okresu równego okresowi wypowiedzenia, liczonego od dnia, w którym pracownik złożył oświadczenie o odmowie przyjęcia proponowanych warunków, lub od dnia, do którego mógł złożyć takie oświadczenie. Przepis § 4 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
§ 6. Przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy.
Art. 23¹a. § 1. Jeżeli jest to uzasadnione sytuacją finansową pracodawcy, nieobjętego układem zbiorowym pracy lub zatrudniającego mniej niż 20 pracowników, może być zawarte porozumienie o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników niż wynikające z umów o pracę zawartych z tymi pracownikami, w zakresie i przez czas ustalone w porozumieniu.
§ 2. Przepisy art. 91 § 1–4 stosuje się odpowiednio.
Art. 23². Jeżeli przepisy prawa pracy przewidują współdziałanie pracodawcy z zakładową organizacją związkową w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy, pracodawca ma obowiązek współdziałać w takich sprawach z zakładową organizacją związkową reprezentującą pracownika z tytułu jego członkostwa w związku zawodowym albo wyrażenia zgody na obronę praw pracownika niezrzeszonego w związku – zgodnie z ustawą o związkach zawodowych.
Art. 24. (uchylony)
(...)
***) Uznany za niezgodny z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej z dniem 25 kwietnia 2005 r. w zakresie, w jakim pomija współodpowiedzialność Skarbu Państwa za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy powstałe przed przekształceniem statio fisci Skarbu Państwa – zakładu opieki zdrowotnej w samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 kwietnia 2005 r. sygn. akt SK 7/03 (Dz. U. poz. 610).
Dziennik Ustaw – 11 – Poz. 1320
Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 > Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19740240141
Dz.U. 2020 poz. 1320 > Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Kodeks pracy
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200001320
Kto jest pracodawcą dla pracowników zatrudnionych w miejskiej spółce komunalnej (spółka z o.o.)?
ChatGPT powiedział: Pracodawcą jest spółka komunalna (spółka z o.o.), a nie miasto ani prezydent.
ChatGPT powiedział: Pracodawcą pracowników Centrum Rozwoju Lokalnego (CRL) – jednostki budżetowej Gminy Ostrowiec Świętokrzyski, działającej od 1 stycznia 2022 r. – jest Gmina Ostrowiec Świętokrzyski, poprzez Urząd Miasta (Urząd Gminy) w Ostrowcu Świętokrzyskim. CRL funkcjonuje bowiem jako część struktury gminnej, a zatrudnienie jest realizowane przez tę samą jednostkę finansującą i nadzorującą – tj. gminę.
### Podsumowanie
Forma organizacyjna - Jednostka budżetowa Gminy Ostrowiec Świętokrzyski
Pracodawca - Gmina Ostrowiec Świętokrzyski (Urząd Miasta/Gminy)
Zatrudnienie - Na podstawie umowy o pracę (stabilna struktura budżetowa)
Jeśli potrzebujesz informacji o warunkach zatrudnienia, szczegółach organizacyjnych CRL lub innych aspektach związanych z pracą – daj znać!
Spółka komunalna sp. z o.o. może być przedsiębiorstwem społecznym, jeśli spełnia określone warunki wskazane w ustawie o ekonomii społecznej (Dz.U. 2022 poz. 1563), m.in.:
* prowadzi działalność gospodarczą i reinwestuje zyski w cele społeczne,
* zatrudnia osoby zagrożone wykluczeniem społecznym (np. bezrobotnych, niepełnosprawnych),
* prowadzi działalność na rzecz wspólnoty lokalnej,
* ma demokratyczny model zarządzania (np. udział pracowników w decyzjach).
Jeśli nie spełnia tych warunków, np. działa wyłącznie komercyjnie lub nie zatrudnia osób z grup defaworyzowanych, nie może być uznana za przedsiębiorstwo społeczne.