Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Kto zostanie nowym Prezydentem RP
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 168

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      Zgadza się, a tu archiwalny BIP https://web.archive.org/web/20221006134058/www.bip.um.ostrowiec.pl/artykuly/64/komisja-budzetu

      https://bip.um.ostrowiec.pl/artykuly/64/komisja-budzetu przekierowuje do najnowszego.

      Skład Komisji Budżetu

      Skład Komisji Budżetu:

      Przewodniczący Komisji: Włodzimierz Stec

      Stanisław Choinka

      Mateusz Czeremcha

      Artur Głąb

      Mariusz Łata

      Marcin Marzec

      Bożenna Morycińska

      Andrzej Pałka

      Aron Pietruszka

      Irena Renduda - Dudek

      Jerzy Wrona

      Przedmiot działania KOMISJI BUDŻETU:

      1. Opiniowanie projektów budżetu miasta, jego wykonania i propozycji jego zmian w trakcie roku budżetowego.

      2. Analizowanie procesów gospodarczo-społecznych w mieście i wypracowanie wniosków służących zwiększaniu dochodów budżetu miasta.

      3. Ocena rozwiązań organizacyjnych z zakresu kompetencji gminy, pod kątem stopnia zaspokajania potrzeb mieszkańców, w relacji do poziomu wydatków budżetowych oraz wypracowanie wniosków służących jak najefektywniejszemu wydatkowaniu pieniędzy z budżetu miasta.

      4. Opiniowanie zmian organizacyjnych, własnościowych itp. miejskich jednostek organizacyjnych pod kątem ich skutków dla budżetu miasta.

      5. Dokonywanie okresowych ocen sytuacji gospodarczej miasta, w tym miejskich jednostek organizacyjnych, pod kątem jej wpływu na budżet oraz funkcjonowanie miasta.

      6. Inicjowanie i opiniowanie prac związanych z koncepcją rozwoju miasta.

      7. Opiniowanie w sprawie wprowadzania inwestycji do budżetu miasta.

      8. Problemy współpracy z miastami bliźniaczymi, opiniowanie wyjazdów radnych na delegacje zagraniczne oraz zaproszeń delegacji zagranicznych.

      9. Opiniowanie zamierzeń inwestorów krajowych i zagranicznych wpływających na rynek pracy i gospodarkę miasta.

      10. Opiniowanie innych spraw wniesionych w przedmiocie działania Komisji, a wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

      11. Opiniowanie przedłożonych projektów uchwał wynikających z zakresu działania komisji oraz wyrażanie opinii we wszystkich istotnych sprawach ważnych dla miasta, a nie wynikających z przedmiotu działania komisji.

      metryczka | Wytworzył --- | Odpowiedzialny za treść ---

      Data wytworzenia 23.05.2018

      Opublikował w BIP Tomasz Kolasa

      Data opublikowania 23.05.2018 12:05

      Ostatnio zaktualizował Tomasz Kolasa

      Data ostatniej aktualizacji 11.03.2019 10:05

      Liczba wyświetleń 1273

      https://web.archive.org/web/20210621012405/www.bip.um.ostrowiec.pl/artykul/64/19916/sklad-komisji-budzetu

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 179

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      "(...) Działania, których na razie Marcin Marzec nie zdradza mają spowodować miedzy innymi zatrzymanie młodzieży w Ostrowcu Świętokrzyskim. Jak zaznaczył dyrektor CRL-u kondycja finansowa firmy jest dobra. Dyrektor dementuje wszelkie pogłoski o tym jakoby jednostka była zadłużona.

      Marcin Marzec przez ostatnie 4. lata był pracownikiem Agencji Rozwoju Regionalnego w Starachowicach. Przez dwa lata pełnił funkcje członka zarządu tego podmiotu, a od października 2023 r. pełnił funkcję dyrektora do spraw ekonomii społecznej." /lokalna tv/

      -----

      Przed utworzeniem CRL (na sesji rady miasta) radny M. Marzec mówił, że CRL mogłoby działać np. w formie fundacji.

      -----

      Czy jednostka budżetowa gminy to firma?

      ChatGPT powiedział: Nie, jednostka budżetowa gminy nie jest firmą w potocznym ani prawnym znaczeniu tego słowa.

      ---

      ### Czym jest jednostka budżetowa?

      * To forma organizacyjna sektora finansów publicznych, utworzona przez gminę (lub inny podmiot publiczny) do realizacji zadań publicznych.

      * Nie ma osobowości prawnej.

      * Finansowana bezpośrednio z budżetu gminy – nie prowadzi działalności zarobkowej (nie działa dla zysku).

      * Przykłady: szkoła podstawowa, ośrodek pomocy społecznej, urząd gminy, biblioteka (jeśli nie jest instytucją kultury), żłobek gminny.

      ---

      ### Co to jest "firma"? (krótka definicja)

      W języku prawnym i potocznym:

      > Firma to nazwa, pod którą przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą.

      Źródło: art. 43(2) § 1 Kodeksu cywilnego

      ---

      ### Podstawowe różnice:

      Cecha | Jednostka budżetowa | Firma (przedsiębiorca)

      Cel działania | Realizacja zadań publicznych | Osiąganie zysku

      Osobowość prawna | Nie (działa w imieniu gminy) | Tak (np. spółka z o.o., osoba fizyczna)

      Źródło finansowania | Budżet gminy | Dochody z działalności gospodarczej

      Przykład | Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej | Sklep spożywczy, kancelaria prawna

      ---

      Podsumowanie w jednym zdaniu:

      > Jednostka budżetowa gminy to nie firma – to instytucja publiczna finansowana z budżetu, powołana do realizacji zadań gminy, a nie do prowadzenia działalności zarobkowej.

      Jeśli chcesz, mogę pomóc też odróżnić inne formy jednostek (np. instytucja kultury vs. spółka komunalna).

      Ten post oczekuje na weryfikację :)

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      "Przed utworzeniem CRL (na sesji rady miasta) radny M. Marzec mówił..." bodaj, że ARL mogłoby działać dalej np. w formie fundacji? Chyba tak to było (?), ale ktoś postanowił (kto? rada miasta czy prezydent?), że ARL należy zlikwidować. To radni chyba zdecydowali o likwidacji spółki, bo prezydent jest tylko organem wykonawczym woli radnych :) Wiceprezydent P. Dasios mówił też, że... jakby misja ARL się zakończyła a więc nie ma sensu aby ARL istniało dalej? Tak to zrozumiałem i zapamiętałem. Gdyby ARL było potrzebne, to by istniało dalej, a skoro radni zdecydowali się zlikwidować ARL spółkę z o.o., to najwyraźniej... https://inwentarz.ipn.gov.pl/node/2823654

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        Przerwa na sympatyczną reklamę, czyli Ulica Sezamkowa i Czytelnicy Rock'n'Roll-a https://www.youtube.com/watch?v=AOzFaH3EfCA

        Tekst piosenki po angielsku (w sieci można znaleźć też po niemiecku, zresztą co za problem przetłumaczyć na dowolny inny język?): https://genius.com/Little-chrissy-and-the-alphabeats-rock-n-roll-readers-lyrics

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 187

        Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        ChatGPT powiedział: Tak, jednostka budżetowa gminy może realizować zadania publiczne i zarządzać majątkiem publicznym, ale forma prawna jednostki budżetowej narzuca określone ograniczenia, które trzeba brać pod uwagę przy realizacji zadań, takich jak te, które wymieniłeś.

        ---

        ### Czym jest jednostka budżetowa gminy?

        Jednostka budżetowa to forma organizacyjna sektora finansów publicznych, działająca na podstawie:

        * ustawy o finansach publicznych (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240 z późn. zm.),

        * ustawy o samorządzie gminnym.

        Jednostka budżetowa:

        * nie posiada osobowości prawnej (jest częścią gminy jako osoby prawnej),

        * nie posiada własnych dochodów – jej wydatki są pokrywane bezpośrednio z budżetu gminy,

        * wszystkie dochody odprowadza do budżetu gminy,

        * nie działa dla zysku – jej zadania mają charakter ściśle publiczny.

        ---

        ### Czy może realizować takie zadania, jak wymieniłeś?

        Tak, ale pod warunkiem, że są to zadania własne gminy (określone w ustawie o samorządzie gminnym) i wpisują się w charakter działalności jednostki budżetowej.

        Twoje przykłady dotyczą zadań takich jak:

        [OK] **Wspieranie przedsiębiorczości i aktywizacji zawodowej**

        [OK] **Promocja gminy**

        [OK] **Współpraca z NGO**

        [OK] **Zarządzanie majątkiem gminy (np. Inkubatory, CAO, sale konferencyjne)**

        [OK] **Wsparcie ekonomii społecznej**

        [OK] **Aktywizacja społeczna i gospodarcza**

        >> To są typowe zadania własne gminy, które mogą być realizowane przez jednostkę budżetową – o ile gmina zdecyduje, że to właśnie ta jednostka będzie je wykonywać i zapisze to w jej statucie lub regulaminie organizacyjnym.

        ---

        ### Ale czy to najlepsza forma?

        Tu zaczynają się wątpliwości praktyczne:

        **Jednostka budżetowa**

        Brak osobowości prawnej

        Brak elastyczności finansowej

        Dochody trafiają do budżetu

        Działa ściśle w ramach ustawy o finansach publicznych

        **Spółka komunalna (np. sp. z o.o.)**

        Posiada osobowość prawną

        Może obracać własnym majątkiem

        Może reinwestować zyski

        Może prowadzić działalność gospodarczą

        >> Jeśli celem jest efektywne wspieranie przedsiębiorczości, zarządzanie przestrzenią biurową, współpraca z biznesem, to często lepszym rozwiązaniem bywa powołanie spółki komunalnej, która działa w bardziej rynkowy sposób (np. inkubator jako sp. z o.o. z 100% udziałem gminy).

        ---

        ### Podsumowanie

        [OK] TAK – jednostka budżetowa gminy może realizować wskazane zadania, w tym:

        * prowadzenie centrów aktywności,

        * udostępnianie obiektów,

        * aktywizację społeczną i gospodarczą,

        * współpracę z NGO,

        * promocję gminy.

        !! ALE – jej możliwości organizacyjne i finansowe są ograniczone:

        * nie może prowadzić działalności gospodarczej w klasycznym rozumieniu,

        * nie działa dla zysku,

        * nie ma elastyczności finansowej jak spółki.

        >> Jeśli gmina chce osiągać cele publiczne z zachowaniem większej elastyczności, efektywności operacyjnej i możliwości komercyjnego działania, lepszą formą może być spółka komunalna sp. z o.o., np. Centrum Rozwoju Lokalnego jako samorządowa spółka non-profit.

        ---

        Chcesz porównać konkretnie: jednostkę budżetową a spółkę komunalną do tego typu zadań? Mogę przygotować tabelę z plusami i minusami.

        ChatGPT może popełniać błędy. Sprawdź ważne informacje.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 188

        Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        ChatGPT powiedział: Świetnie – poniżej przedstawiam porównanie jednostki budżetowej i spółki komunalnej (sp. z o.o.) w kontekście realizacji takich zadań, jak prowadzenie Inkubatora Przedsiębiorczości, Centrum Aktywności Obywatelskiej, wsparcie NGO, promocja gminy itp.

        ---

        ### [OK] Porównanie formy prawnej dla realizacji zadań gminy

        **Kryterium** | **Jednostka budżetowa gminy**

        Status prawny | Nie posiada osobowości prawnej, działa w imieniu gminy

        Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej | [X] Nie (działalność gospodarcza jest wyłączona ustawowo)

        Źródła finansowania | Środki z budżetu gminy; brak własnych przychodów

        Dochody z działalności | W całości trafiają do budżetu gminy

        Elastyczność finansowa | Bardzo ograniczona – plan finansowy sztywny, wymagane zmiany uchwałami

        Zarządzanie majątkiem gminy | Tak, ale tylko w ramach przekazanych zadań; brak swobody dysponowania

        Realizacja zadań publicznych | [OK] Tak – bezpośrednie narzędzie gminy

        Relacja do budżetu gminy | W całości finansowana i kontrolowana z budżetu JST

        Współpraca z NGO / partnerami | Tak, ale ograniczona formalnie i operacyjnie

        Kontrola gminy | Pełna kontrola – część struktury gminy

        Zatrudnianie pracowników / ekspertów | Na zasadach typowych dla administracji (kodeks pracy, sztywne stawki)

        Wizerunek / atrakcyjność dla partnerów zewnętrznych | Odbierana jako urząd – formalna, mniej elastyczna

        **Kryterium** | **Spółka komunalna (sp. z o.o.)**

        Status prawny | Posiada osobowość prawną, działa jako odrębny podmiot

        Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej | [OK] Tak (może prowadzić działalność odpłatną i gospodarczą)

        Źródła finansowania | Przychody z działalności, dotacje, środki własne i gminne

        Dochody z działalności | Mogą być reinwestowane lub wykorzystane na cele statutowe

        Elastyczność finansowa | Duża – może szybko reagować, podpisywać umowy, tworzyć rezerwy

        Zarządzanie majątkiem gminy | Tak – może wynajmować, modernizować, nabywać, inwestować

        Realizacja zadań publicznych | [OK] Tak – jeśli cele zapisane w umowie spółki

        Relacja do budżetu gminy | Może otrzymywać dotacje, ale operuje niezależnie od budżetu

        Współpraca z NGO / partnerami | Tak – większa elastyczność, łatwość w zawieraniu partnerstw

        Kontrola gminy | Gmina jako właściciel – kontroluje przez zgromadzenie wspólników, radę nadzorczą

        Zatrudnianie pracowników / ekspertów | Większa elastyczność – umowy B2B, kontrakty, premie itp.

        Wizerunek / atrakcyjność dla partnerów zewnętrznych | Może działać bardziej „biznesowo” i być atrakcyjna dla inwestorów i NGO

        ---

        ### Kiedy wybrać jednostkę budżetową?

        * Gdy zadania mają wyłącznie charakter publiczny, a brak jest potrzeby prowadzenia działalności odpłatnej lub komercyjnej.

        * Gdy celem jest bezpośrednie wykonywanie zadań przez gminę i pełna kontrola nad środkami.

        * Gdy działania mają charakter pomocniczy, edukacyjny, informacyjny, a nie rynkowy.

        ### Kiedy lepsza będzie spółka komunalna (sp. z o.o.)?

        * Gdy zadania wymagają elastyczności finansowej, zawierania umów, zarabiania i reinwestowania dochodów.

        * Gdy projekt ma charakter inwestycyjny, rozwojowy, współpracuje z biznesem lub organizacjami pozarządowymi.

        * Gdy potrzebna jest większa autonomia działania, szybkość podejmowania decyzji, dostęp do rynków.

        ---

        ### Wniosek praktyczny:

        Jeśli gmina planuje prowadzenie ośrodków typu Inkubator Przedsiębiorczości, Centrum Aktywności Obywatelskiej, Integrator Edukacji i Przedsiębiorczych – to:

        * jednostka budżetowa jest wystarczająca, jeśli działania mają charakter czysto usługowy i publiczny (np. udostępnianie sal, wsparcie NGO).

        * spółka komunalna sp. z o.o. będzie lepsza, jeśli gmina chce działać aktywnie na rynku, zarabiać, przyciągać inwestorów, tworzyć miejsca pracy i realizować projekty rozwojowe z partnerami.

        Chcesz teraz projekt takiej spółki komunalnej (np. statut, cele, forma kontroli przez gminę)?

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

          A teraz przerwa na małe sympatyczne Conieco:

          Odp.: Integrator za 20mln przy ul. Sandomierskiej miał powstać do końca maja 2025

          Szybki Lopez to bohater dowcipów, w których działanie bohatera wyprzedza dziejącą się sytuację.

          Speed dating rusza wolontariusza :)

          ChatGPT: Pewnego razu na spotkaniu biznesowym, które odbyło się w formie speed datingu, wszyscy siedzieli przy Długim Stole, z Szybkim Lopezem na czołowej pozycji. Wszyscy byli podekscytowani, gotowi do nawiązywania nowych znajomości.

          Szybki Lopez w pewnym momencie postanowił wprowadzić trochę humoru. Zerknął na swoją lewą stronę, widząc kierownika marketingu, i powiedział: "Wiesz, myślałem, że speed dating to świetny sposób na szybkie randki, ale to wszystko zbyt poważne! Może są jakieś szybkie sposoby na umówienie się na kolejne spotkanie?"

          Kierownik marketingu odpowiedział z uśmiechem: "Może po prostu podaruj im wizytówki z napisem 'Jestem jak szybka kawa – pobudzam do działania!'"

          Szybki Lopez pokiwał głową i dodał: "Albo jeszcze lepiej – 'Szybkie randki, wolne wnioski!'. W końcu, jeśli nasza współpraca będzie tak szybka jak dzisiejsze randki, z pewnością nie zdążymy się nawet poznać!"

          Wszyscy przy stole wybuchnęli śmiechem, a atmosfera nagle stała się dużo luźniejsza. "Ale pamiętajcie," dodał Lopez, "jeśli na ostatnim speed datingu ktoś zaproponował Wam wspólne przedsięwzięcie, lepiej najpierw zapytać, czy nie jest przypadkiem 'wolontariuszem'!"

          Cała sala znów się roześmiała, a spotkanie biznesowe zamieniło się w miłą i twórczą interakcję. Szybki Lopez na pewno wiedział, jak wprowadzić najlepszy humor do poważnych rozmów!

          http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/kto-zostanie-dyrektorem-centrum-rozwoju-lokalnego/s8/

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 190

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      Tak, ale rozważ też istnienie takiej jednostki w formie fundacji

      ChatGPT powiedział: Świetnie – porównajmy teraz trzy możliwe formy prawne, w których gmina może prowadzić działalność związaną np. z Inkubatorem Przedsiębiorczości, Centrum Aktywności Obywatelskiej itp.:

      * Jednostka budżetowa

      * Spółka komunalna sp. z o.o.

      * Fundacja utworzona przez gminę (fundacja komunalna)

      ---

      ### Porównanie: jednostka budżetowa vs. spółka komunalna vs. fundacja komunalna

      *Kryterium* | *Jednostka budżetowa* | *Spółka komunalna (sp. z o.o.)* | *Fundacja komunalna* ||

      Status prawny | Część struktury gminy (bez osobowości prawnej) | Osobna osoba prawna, spółka handlowa | Osobna osoba prawna, organizacja pozarządowa ||

      Podstawa prawna | Ustawa o finansach publicznych | Kodeks spółek handlowych | Ustawa o fundacjach ||

      Cel działania | Realizacja zadań publicznych | Realizacja zadań publicznych lub komercyjnych | Realizacja celów społecznych, edukacyjnych, gospodarczych ||

      Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej | Nie | Tak (dowolna działalność zgodna z umową) | Tak (pomocniczo, na rzecz celów statutowych) ||

      Źródła finansowania | Wyłącznie budżet JST | Kapitał założycielski, dochody z działalności, dotacje | Fundusz założycielski, darowizny, dotacje, projekty, dochody własne ||

      Zarządzanie majątkiem | Ograniczone do zadań zleconych | Pełna swoboda w obrocie majątkiem | Może zarządzać przekazanym majątkiem (zgodnie ze statutem) ||

      Elastyczność finansowa i operacyjna | Bardzo niska | Wysoka | Średnia-wysoka (zależnie od statutu i nadzoru fundatora) ||

      Kontrola przez gminę | Bezpośrednia (część urzędu) | Przez zgromadzenie wspólników i radę nadzorczą | Przez status fundatora (można ustanowić organ nadzoru) ||

      Zatrudnianie, struktura organizacyjna | Pracownicy samorządowi (sztywne reguły) | Dowolna forma zatrudnienia | Dowolna, elastyczna forma zatrudnienia ||

      Wizerunek dla partnerów zewnętrznych | Formalna, urzędowa instytucja | Postrzegana jako podmiot rynkowy | NGO – atrakcyjna dla organizacji społecznych, grantodawców ||

      Dostęp do środków zewnętrznych (projekty, dotacje UE) | Ograniczony (np. niektóre środki tylko dla NGO) | Szeroki (np. PARP, programy samorządowe, EFRR) | Szeroki – największy dostęp do grantów dla NGO ||

      Obowiązek uzyskiwania zysku | Nie | Tak (ale można statutowo ograniczyć) | Nie – fundacja nie działa dla zysku ||

      ---

      ### Kiedy warto rozważyć fundację komunalną?

      Fundacja komunalna to ciekawa forma pośrednia między jednostką budżetową a spółką komunalną. Warto ją rozważyć, gdy:

      * Gmina chce prowadzić działania społeczne, edukacyjne, rozwojowe, partycypacyjne,

      * Planuje współpracę z NGO, przedsiębiorcami społecznymi, uczelniami, szkołami,

      * Chce ubiegać się o środki zewnętrzne niedostępne dla gminy czy spółki (np. programy UE lub granty dla NGO),

      * Nie zależy jej na prowadzeniu działalności komercyjnej w dużej skali, a raczej na działaniach misyjnych z elementem aktywności gospodarczej pomocniczej,

      * Chce mieć wpływ na fundację jako fundator, ale zapewnić jej względną niezależność organizacyjną i operacyjną.

      ---

      ### Podsumowanie praktyczne

      *Forma* | *Zalecana dla zadań typu…* ||

      Jednostka budżetowa | Udostępnianie obiektów, bezpłatne wsparcie mieszkańców, programy społeczne bez działalności komercyjnej ||

      Spółka komunalna sp. z o.o. | Prowadzenie inkubatorów, zarządzanie biurami, przyciąganie inwestorów, działalność odpłatna i inwestycyjna ||

      Fundacja komunalna | Wsparcie NGO, programy rozwoju lokalnego, promocja gminy, aktywizacja społeczna i edukacja, pozyskiwanie grantów ||

      ---

      ### Chcesz teraz:

      * Wzór statutu fundacji komunalnej?

      * Wzór umowy spółki komunalnej z ograniczoną odpowiedzialnością?

      * Pomoc w wyborze najlepszej formy dla Twojej konkretnej inicjatywy?

      Napisz, a przygotuję dopasowany dokument.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 191

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      Świetnie! Poniżej przedstawię dla Ciebie:

      1. Wzór statutu fundacji komunalnej, np. Fundacji Rozwoju Lokalnego Gminy

      2. Wzór umowy (aktu założycielskiego) spółki komunalnej z o.o., np. Centrum Przedsiębiorczości i Aktywizacji

      3. Pomoc w wyborze najlepszej formy – jeśli podasz, gdzie konkretnie (miasto/gmina), z jakimi zadaniami i budżetem działa jednostka

      ---

      ## [1] WZÓR STATUTU FUNDACJI KOMUNALNEJ

      **Fundacja Rozwoju Lokalnego „Nowa Przestrzeń”**

      ```txt

      STATUT

      Fundacji Rozwoju Lokalnego „Nowa Przestrzeń”

      §1. Postanowienia ogólne

      1. Fundacja nosi nazwę: Fundacja Rozwoju Lokalnego „Nowa Przestrzeń”, zwana dalej „Fundacją”.

      2. Fundacja została ustanowiona przez Gminę Ostrowiec Świętokrzyski, zwaną dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym dnia [data] przed notariuszem [imię i nazwisko, kancelaria].

      3. Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz niniejszego statutu.

      §2. Siedziba i obszar działania

      1. Siedzibą Fundacji jest Ostrowiec Świętokrzyski.

      2. Fundacja działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a także za granicą, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

      3. Fundacja może tworzyć oddziały, przedstawicielstwa oraz przystępować do organizacji krajowych i międzynarodowych.

      §3. Cele Fundacji

      Celem Fundacji jest:

      1. Wspieranie rozwoju lokalnej przedsiębiorczości i aktywizacji zawodowej mieszkańców.

      2. Prowadzenie i rozwijanie Centrum Przedsiębiorczości i Aktywizacji Zawodowej.

      3. Wspieranie organizacji pozarządowych i inicjatyw obywatelskich.

      4. Działalność edukacyjna i szkoleniowa.

      5. Promocja Gminy jako miejsca przyjaznego inwestycjom i rozwojowi społeczno-gospodarczemu.

      §4. Sposób realizacji celów

      Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

      1. Organizowanie szkoleń, warsztatów, wydarzeń, konferencji.

      2. Prowadzenie Inkubatora Przedsiębiorczości i Centrum Biurowo-Konferencyjnego.

      3. Współpracę z administracją, instytucjami rynku pracy, uczelniami, NGO i sektorem prywatnym.

      4. Promocję lokalnych inicjatyw społecznych i gospodarczych.

      5. Prowadzenie działalności odpłatnej i nieodpłatnej pożytku publicznego.

      §5. Majątek i źródła finansowania

      1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 10 000 zł przekazany przez Fundatora oraz środki uzyskiwane w toku działalności.

      2. Fundacja może pozyskiwać środki z dotacji, grantów, darowizn, zbiórek publicznych, działalności gospodarczej.

      §6. Organy Fundacji

      1. Organami Fundacji są:

      a) Zarząd Fundacji

      b) Rada Fundacji (organ nadzorczy, z udziałem przedstawicieli Gminy)

      2. Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością, reprezentuje Fundację na zewnątrz i zarządza majątkiem.

      3. Rada Fundacji sprawuje nadzór nad realizacją celów statutowych oraz kontroluje gospodarkę finansową Fundacji.

      §7. Postanowienia końcowe

      1. Zmiany statutu dokonuje Rada Fundacji na wniosek Zarządu.

      2. Fundacja może zostać zlikwidowana, jeżeli osiągnięcie jej celów stanie się niemożliwe.

      3. Majątek pozostały po likwidacji Fundacji przechodzi na rzecz Gminy Ostrowiec Świętokrzyski.

      [Podpis fundatora i załącznik notarialny]

      ```

      ---

      ## [2] WZÓR UMOWY (AKTU ZAŁOŻYCIELSKIEGO) SPÓŁKI KOMUNALNEJ SP. Z O.O.

      **Centrum Rozwoju Lokalnego Ostrowiec sp. z o.o.**

      ```txt

      UMOWA SPÓŁKI Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

      CENTRUM ROZWOJU LOKALNEGO OSTROWIEC SP. Z O.O.

      §1. Postanowienia ogólne

      1. Tworzy się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą "Centrum Rozwoju Lokalnego Ostrowiec sp. z o.o."

      2. Siedzibą spółki jest Ostrowiec Świętokrzyski.

      3. Spółka działa na podstawie Kodeksu spółek handlowych oraz niniejszej umowy.

      §2. Przedmiot działalności spółki

      1. Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym inkubacja przedsiębiorczości.

      2. Prowadzenie Centrum Przedsiębiorczości i Centrum Biurowo-Konferencyjnego.

      3. Działania w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej.

      4. Prowadzenie działań promocyjnych na rzecz Gminy.

      5. Współpraca z NGO i instytucjami edukacyjnymi.

      §3. Kapitał zakładowy

      1. Kapitał zakładowy spółki wynosi 50 000 zł (pięćdziesiąt tysięcy złotych) i dzieli się na 100 udziałów po 500 zł każdy.

      2. Wszystkie udziały obejmuje Gmina Ostrowiec Świętokrzyski.

      §4. Organy spółki

      1. Zarząd Spółki – jednoosobowy lub wieloosobowy.

      2. Zgromadzenie wspólników – Gmina, reprezentowana przez prezydenta miasta.

      3. Rada nadzorcza – może być ustanowiona, jeśli spółka przekroczy próg zatrudnienia lub kapitału.

      §5. Zysk

      1. Spółka może osiągać zysk, który może być:

      - przekazany na cele statutowe,

      - reinwestowany,

      - lub wypłacany Gminie jako dywidenda (jeśli uchwali to zgromadzenie wspólników).

      §6. Postanowienia końcowe

      1. Umowa wchodzi w życie z dniem podpisania przez fundatora.

      2. Zmiany umowy wymagają uchwały zgromadzenia wspólników i formy aktu notarialnego.

      [Podpis przedstawiciela Gminy, notariusz]

      ```

      ---

      ## [3] Co wybrać?

      Jeśli Twoja gmina chce **pełnej kontroli i działa wyłącznie usługowo** – wybierz **jednostkę budżetową**.

      Jeśli ma być **aktywnym graczem rynkowym, zarabiać, przyciągać inwestorów i rozwijać infrastrukturę** – wybierz **spółkę z o.o.**.

      Jeśli celem jest **angażowanie mieszkańców, wspieranie NGO, realizacja misji społecznej i edukacyjnej z dostępem do grantów UE i rządowych** – wybierz **fundację komunalną**.

      ---

      Jeśli chcesz, mogę pomóc Ci opracować pełne dokumenty do rejestracji fundacji lub spółki, w tym:

      * pełną dokumentację dla KRS,

      * wzór uchwały rady gminy o powołaniu fundacji/spółki,

      * analizę zgodności z ustawą o finansach publicznych.

      Daj znać, czego konkretnie potrzebujesz.

      >>> Name Of The Game Foundation in co-operation with GhostBusters <<<

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        Świetnie — poniżej przygotowałem **analizę zgodności trzech form organizacyjnych (jednostka budżetowa, spółka komunalna, fundacja komunalna)** z przepisami **ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych** (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240 z późn. zm.).

        ---

        ## Cel analizy:

        Ocenić, czy i w jakim zakresie każda z tych form jest zgodna z przepisami **ustawy o finansach publicznych (uofp)**, w szczególności:

        * działami III i IV ustawy (sektor finansów publicznych, jednostki sektora finansów publicznych, wydatkowanie środków publicznych),

        * przepisami o gospodarce finansowej JST,

        * zakazem finansowania działalności gospodarczej ze środków publicznych niezgodnie z prawem.

        ---

        ## 1. **Jednostka budżetowa**

        ### [OK] Zgodność:

        * Jednostki budżetowe są **wprost wskazane w art. 9 pkt 3 ustawy o finansach publicznych** jako **jednostki sektora finansów publicznych**.

        * Ich gospodarka finansowa określona jest w art. 11–15 uofp – wydatki pokrywane są bezpośrednio z budżetu, dochody odprowadzane do budżetu gminy.

        * Możliwe jest przekazanie zadań jednostce budżetowej, o ile są to **zadania własne JST** (art. 7 ustawy o samorządzie gminnym + art. 44 ust. 1 uofp).

        ### [X] Ograniczenia:

        * Nie może prowadzić **działalności gospodarczej** (art. 12 uofp) – co wyklucza jakiekolwiek przychody z wynajmu komercyjnego, sprzedaży usług rynkowych, długoterminowego zarabiania.

        * Wszelkie formy współpracy z podmiotami prywatnymi (np. wynajem powierzchni biurowej) muszą mieć **wyłącznie pomocniczy i niekomercyjny charakter**, i nie mogą naruszać zasad konkurencji.

        ### Wniosek:

        Jednostka budżetowa jest **w pełni zgodna z ustawą o finansach publicznych**, ale ma **silnie ograniczone możliwości działania w sferze gospodarczej**. Może realizować zadania publiczne wyłącznie na zasadzie niekomercyjnej.

        ---

        ## 2. **Spółka komunalna (sp. z o.o.)**

        ### [OK] Zgodność:

        * Spółka z o.o. **nie jest jednostką sektora finansów publicznych** (art. 9 uofp), ale może być utworzona przez JST w celu wykonywania zadań publicznych (art. 10 ust. 1 uofp + art. 14 ustawy o samorządzie gminnym).

        * JST **może finansować spółkę** poprzez dokapitalizowanie, dotacje celowe lub aporty majątkowe, jeśli spółka **realizuje zadania własne JST** (art. 10 ust. 1–2 uofp).

        * Dotacje dla takich spółek podlegają **tym samym rygorom celowości i oszczędności**, jak wszystkie środki publiczne (art. 44 ust. 1 i 3 uofp).

        ### [X] Ograniczenia:

        * JST **nie może trwale finansować deficytu spółki**, jeśli jej działalność nie przynosi efektów publicznych — byłoby to **niegospodarne** (naruszenie art. 44 uofp).

        * Spółka musi posiadać **jasno określony cel publiczny** w umowie spółki — w przeciwnym razie **finansowanie z budżetu może zostać uznane za pomoc publiczną niezgodną z przepisami UE**.

        ### Wniosek:

        Spółka z o.o. może być **zgodnie z prawem utworzona i finansowana przez gminę**, o ile:

        * realizuje zadania publiczne,

        * nie jest powołana wyłącznie do działalności komercyjnej,

        * dotacje i finansowanie są **jawne, celowe i kontrolowane**.

        ---

        ## 3. **Fundacja komunalna**

        ### [OK] Zgodność:

        * Fundacje nie są jednostkami sektora finansów publicznych, ale mogą być **tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego** (co potwierdza orzecznictwo oraz praktyka JST).

        * Art. 10 ust. 2 uofp **pozwala JST na tworzenie podmiotów, które służą realizacji zadań własnych gminy** – fundacja taka musi być powołana w tym celu.

        * Gmina może przekazywać środki fundacji **w ramach dotacji celowych lub jako fundator**, o ile działalność fundacji jest zgodna z celami publicznymi (art. 44 uofp + art. 221 ustawy o finansach publicznych).

        ### [X] Ograniczenia:

        * Gmina **nie może przekazywać środków na działalność gospodarczą fundacji**, jeśli nie ma ona bezpośredniego związku z realizacją zadań publicznych.

        * Fundacja **nie może być „obejściem” dla finansowania działań komercyjnych lub nieobjętych zadaniami własnymi gminy**.

        * Działalność gospodarcza fundacji musi być pomocnicza i służyć celom statutowym.

        ### Wniosek:

        Fundacja jest **zgodna z uofp**, o ile:

        * została powołana w celu realizacji zadań publicznych,

        * nie prowadzi działalności gospodarczej jako głównej,

        * otrzymywane środki są zgodne z przepisami o dotacjach i finansowaniu zadań publicznych (rozdział 6 i 7 uofp).

        ---

        ## Ogólne zasady zgodności z ustawą o finansach publicznych:

        Zasada z uofp (art. 44) | Jednostka budżetowa | Spółka komunalna | Fundacja komunalna ||

        Celowość wydatków | [OK] | [OK] | [OK] ||

        Oszczędność i efektywność | [OK] | !! (ryzyko dotowania strat) | !! (gdy cele nie są dobrze zdefiniowane) ||

        Przejrzystość i jawność | [OK] | [OK] | [OK] ||

        Zakaz finansowania działalności komercyjnej ze środków publicznych bez uzasadnienia | [OK] | !! (jeśli brak celu publicznego) | !! (jeśli działalność gospodarcza przeważa nad celami statutowymi) ||

        ---

        ## Podsumowanie rekomendacji

        *Forma* | *Zgodność z uofp* | *Uwagi* ||

        Jednostka budżetowa | [OK] Pełna | Brak możliwości działalności komercyjnej ||

        Spółka komunalna | [OK] Warunkowa | Konieczna kontrola celu publicznego, przejrzyste finansowanie ||

        Fundacja komunalna | [OK] Warunkowa | Cel musi być jasno zdefiniowany, działalność gospodarcza pomocnicza ||

        ---

        Jeśli chcesz, mogę przygotować:

        * wzór **uchwały Rady Gminy** o powołaniu fundacji lub spółki z uzasadnieniem zgodnym z uofp,

        * **szczegółowy opis obowiązków sprawozdawczych** JST wobec każdej z tych form.

        Chcesz któryś z tych dokumentów?

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 193

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      Były radny powiatowy Dariusz Wierzbiński z Platformy Obywatelskiej powiedział nie aż tak dawno w Lokalnej TV, że jak się komuś nie chce pracować, to otrzymuje minimalne ustawowe wynagrodzenie za pracę. Kiedyś był zastępcą całego tego Wiśniewskiego szefa PO w Ostrowcu czy w całym powiecie? Pan P. Dasios opisywał to w swoim pamiętniku internetowym :)

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 195

      Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

      PKD 2007 - Polska Klasyfikacja Działalności umożliwia wyszukiwanie kodów PKD, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007), obowiązującą od 1 stycznia 2008 r. > Podstawa prawna: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24.12.2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)

      70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relation) i komunikacja

      Podklasa ta obejmuje:

      + doradztwo i bezpośrednią pomoc, włączając lobbing dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.

      Podklasa ta nie obejmuje:

      - reklamy i działalności związanej z prowadzeniem kampanii reklamowych w środkach masowego przekazu, sklasyfikowanych w odpowiednich podklasach grupy 73.1,

      - badań rynku i opinii publicznej, sklasyfikowanych w 73.20.Z.

      https://klasyfikacje.gofin.pl/pkd/15,2,1490,stosunki-miedzyludzkie-public-relation-i-komunikacja.html#70.21.Z

      https://gus-pkd.pl/pkd/70-21-z/

      ChatGPT powiedział: Tak – od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje już PKD 2025, które(a) zastąpiło(a) dotychczasową klasyfikację PKD 2007 [1].

      ### Co to oznacza w praktyce:

      * Nowi przedsiębiorcy (i ci, którzy zmieniają wpis w CEIDG/KRS/REGON po 1.01.2025) muszą już używać kodów PKD 2025 [2].

      * Istniejące firmy mogą do końca 31 grudnia 2026 r. używać zarówno PKD 2007, jak i PKD 2025 – to okres przejściowy [3].

      * Po 1 stycznia 2027 r. planuje się automatyczne przeklasyfikowanie wszystkich podmiotów do PKD 2025, jeśli same tego nie zgłoszą [3].

      ---

      ### Podsumowanie:

      Kto | Kiedy | Jakie PKD |

      -------------------------------

      Nowe działalności i zmiany wpisu od 1.01.2025 | natychmiast | PKD 2025 |

      Stare działalności (bez zmian wpisu) | do 31.12.2026 | mogą używać PKD 2007 i PKD 2025 |

      Po 1.01.2027 | automatycznie | PKD 2025 |

      >> W praktyce warto już teraz dostosować wpis do PKD 2025, zwłaszcza jeśli działalność została szczegółowo rozdzielona w nowej klasyfikacji. Dzięki temu unikniesz błędów automatycznej klasyfikacji.

      Jeśli chcesz, mogę pomóc dobrać konkretne kody PKD 2025 dopasowane do Twojej działalności.

      [1]: https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2025/02/legal-alert-nowa-polska-klasyfikacja-dzialalnosci-pkd2025.html "Nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025 - KPMG Poland"

      [2]: https://kobierowska.pl/blog/pkd-2025-rewolucja-w-klasyfikacji-dzialalnosci-jakie-beda-zmiany/ "PKD 2025: Rewolucja w klasyfikacji działalności. Jakie będą zmiany? »"

      [3]: https://ksiegowosc.infor.pl/obrot-gospodarczy/dzialalnosc-gospodarcza/6689695,pkpir-2025-limit-przychodow-podniesiony-i-zmiany-w-rozporzadzeniu-dot-ksiegi-przychodow-i-rozchodow.html "PKD 2025: nowa klasyfikacja działalności od 1 stycznia. Jakie zmiany? Można jeszcze stosować PKD 2007 - do kiedy? - Infor.pl"

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

        PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności, odnosi się przede wszystkim do działalności gospodarczej, ale nie wyłącznie.

        ### Co obejmuje PKD?

        PKD to system klasyfikacji wszelkich rodzajów działalności prowadzonej przez jednostki gospodarcze i instytucje w Polsce – zarówno publiczne, jak i prywatne. Jest stosowana m.in. w statystyce publicznej, administracji, rejestrach urzędowych (np. KRS, CEIDG) i sprawozdawczości.

        ### Czy PKD dotyczy tylko działalności gospodarczej?

        Nie. Oto szczegóły:

        #### [OK] Obejmuje:

        * Działalność gospodarczą (firmy, jednoosobowe działalności, spółki – to główny zakres).

        * Działalność organizacji non-profit, fundacji, stowarzyszeń.

        * Działalność instytucji publicznych, np. urzędów, szkół, szpitali.

        * Działalność pomocniczą i wspomagającą, np. działalność zarządów, administracji.

        #### [X] Nie obejmuje:

        * Czysto prywatnej aktywności osób fizycznych, która nie ma charakteru zorganizowanej działalności (np. robienie zakupów dla siebie, hobby bez sprzedaży).

        * Nielegalnej działalności, choć statystyka może próbować ją szacować innymi metodami.

        ---

        ### Podsumowanie:

        PKD dotyczy głównie działalności gospodarczej, ale obejmuje też działalność instytucjonalną i organizacyjną, która nie musi mieć celu zarobkowego. Nie ogranicza się więc tylko do działalności gospodarczej w sensie prawnym (np. prowadzenia firmy), ale klasyfikuje wszelkie zorganizowane formy działalności społecznej i ekonomicznej.

        Jeśli chcesz, mogę podać przykład konkretnego kodu PKD i jego zastosowania – daj znać.

        -----

        Pełny zapis wideo posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia (06.02.2025 r.) poświęconej stosowaniu niezgodnych z evidence-based medicine (EBM - medycyna oparta na dowodach) sposobów leczenia, czyli tzw. pseudonauce w medycynie.

        https://www.termedia.pl/mz/Najgorsi-sa-szarlatani-z-tytulami-naukowymi-,60225.html

        https://www.sejm.gov.pl/Sejm10.nsf/VideoFrame.xsp/D604B4515DF482F3C1258C210051C02E

        Jedna osoba obecna na tej komisji zgłosiła pomysł pomysł aby zalegalizować pseudonaukę i aby legalnie mogły działać różne gabinety zajmujące się szarlatanerią i pseudonauką - żeby były sklasyfikowane w PKD, jako działalność pseudonaukowa itp. Hahaha.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: Jednostka budżetowa miasta - praca

          Czyim pociotkiem jest nowo mianowany prezes ZUP?

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
67 postów w tym wątku zostało wyłączonych z wyświetlania ze względu na sprzeczność z Zasadami Forum lub czasowo. Możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami. W tym wątku znajdują się 2 posty, które oczekują na weryfikację (m.in. sprawdzenie, czy są zgodne z Zasadami Forum; możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami).

- Reklama -
- Ogłoszenie społeczne -

- Reklama -

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Losowa firma:Dodaj firmę