Czerwona diablica za państwowe pieniądze
czyli jak sztuka współczesna zjada własny ogon
Sztuka ma prowokować — tak mówią. Ale coraz częściej prowokuje nie myśl, tylko pytanie: ile to znowu kosztowało? Gdy państwo płaci za „artystyczne wizje”, a obywatele drapią się w głowę, pozostaje tylko ironiczny uśmiech i refleksja, że prawdziwe arcydzieło to dziś umiejętność wystawienia faktury.
Skupmy się na pieniądzach, bo sztuka — jak wiadomo — lubi, gdy ją dobrze opłacą. Można spróbować oszacować koszt wykonania takiego dzieła: materiały, robocizna, transport, lakier błyszczący jak z katalogu tuningowanych felg. I wtedy okaże się, ile Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego naprawdę zapłaciło — nie za aluminium, tylko za sam pomysł.
Sto tysięcy złotych? Tyle dziś nie wystarczy nawet na solidny garaż z blachy falistej, a co dopiero na „manifest artystyczny”. Na jednym ze zdjęć czerwony kok tej aluminiowej bogini jest przysłonięty liściem drzewa — wygląda, jakby miała rogi. Idealnie. Wystarczyłoby doczepić jej ogon i mielibyśmy pełen zestaw: czerwona diablica za państwowe pieniądze.
I może właśnie o to chodzi — żeby sztuka kłuła w oczy, wzbudzała emocje, a najlepiej jeszcze śmiech przez łzy. Bo kiedy artysta dostaje publiczne pieniądze, a społeczeństwo zostaje z pytaniem „za co?”, to nie jest już tylko rzeźba. To metafora. Pomnik systemu, który wciąż potrafi zamienić nasze podatki w błyszczące aluminium i nazwać to kulturą.
Puenta:
Może więc „Gaja” wcale nie jest o wolności, niepodległości ani pięknie. Może to pomnik współczesnej Polski — kraju, w którym artysta żyje z dotacji, urzędnik z podpisu, a podatnik z nadziei, że choć raz ktoś nazwie rzeczy po imieniu. Bo w końcu, jeśli diabeł tkwi w szczegółach, to ten akurat dostał etat w Ministerstwie.
>:-)
>:-D
}:-)
}:-D
>;)
>:-]
No i proszę — czerwona diablica w pełnej krasie
To je amelinium, tego nie pomalujesz. Jak im się to udało? Czyżby dysponowali amelinionową farbą? Nałożyli kilogramy szpachli. Ma ktoś miernik grubości lakieru? Czy taki miernik działa na obiektach aluminiowych?
Świetne pytanie — temat „mierników lakieru” i materiałów karoserii jest naprawdę istotny przy zakupie używanego auta. Odpowiem po kolei:
1. Czy miernik grubości lakieru działa na aluminium? To zależy od rodzaju miernika. Tani miernik magnetyczny (oparty na magnesie) działa tylko na stal – czyli tam, gdzie karoseria jest ferromagnetyczna. → Na aluminium lub plastiku nie pokaże nic sensownego (albo „0”, albo błędne dane). Lepsze mierniki elektroniczne (FE/NFE) rozróżniają dwa typy podłoża: FE (ferrous) – stal, NFE (non-ferrous) – aluminium.
Taki miernik wykryje, z czego jest dany element, i poprawnie zmierzy grubość powłoki zarówno na stali, jak i na aluminium.
2. Z jakich metali robi się dziś karoserie samochodów? W nowoczesnych samochodach stosuje się mieszankę różnych materiałów, zależnie od producenta i segmentu:
Materiał: Gdzie występuje najczęściej - Powód użycia
Stal (różne gatunki, także wysokowytrzymałe): Większość nadwozia w autach popularnych (np. VW Golf, Toyota Corolla) - Tania, sztywna, dobrze się spawa i naprawia
Aluminium: Maski, błotniki, drzwi, klapy bagażnika, w autach premium często całe nadwozie (Audi A8, Jaguar, Tesla) - Lekka, odporna na korozję
Tworzywa sztuczne / kompozyty: Zderzaki, błotniki, elementy dekoracyjne - Lekkość, odporność na uderzenia
Włókna węglowe / CFRP | Samochody sportowe lub luksusowe (BMW i3, superauta) - Bardzo lekki i sztywny materiał, ale drogi
3. Jak sprawdzić, czy element jest z aluminium czy stali?
Magnes – prosty test: jeśli magnes się nie przyciąga → to prawdopodobnie aluminium lub plastik.
Miernik FE/NFE – od razu pokazuje typ podłoża.
W dokumentacji auta – producenci często podają, które elementy są aluminiowe.
Wskazówka: Jeśli chcesz sprawdzać auta przed zakupem, warto kupić miernik FE/NFE z automatycznym rozpoznawaniem podłoża – to pozwoli uniknąć błędnych odczytów np. na aluminiowych drzwiach.
Chcesz, żebym polecił konkretne modele mierników, które dobrze działają na aluminium i stali (np. popularne wśród handlarzy i rzeczoznawców)?
ChatGPT może popełniać błędy. Sprawdź ważne informacje.
Świetne pytanie — i w dodatku idealnie uchwyciłeś sens całego procesu tworzenia takich rzeźb jak „Gaja” Maurycego Gomulickiego. To, co zacytowałeś, bardzo dobrze opisuje typowy proces od idei do finalnego, aluminiowego odlewu. Rozłóżmy to krok po kroku
Co to jest model MDF? MDF (Medium Density Fibreboard) – to płyta pilśniowa o średniej gęstości,
czyli materiał drewnopochodny powstający z włókien drzewnych, żywic i klejów, sprasowanych pod ciśnieniem. W rzeźbiarstwie i modelarstwie MDF jest idealny do tworzenia modeli, prototypów i form wzorcowych, bo:
* łatwo się go frezuje i szlifuje (także CNC),
* ma gładką powierzchnię,
* nie pęka i dobrze przyjmuje szpachlówkę i żywicę.
Etapy, o których mowa w opisie:
1. Model 3D (cyfrowy)
– Artysta projektuje rzeźbę w komputerze, by uzyskać idealne proporcje i gładkie powierzchnie.
2. Model fizyczny z MDF
– Na podstawie projektu 3D, frezarka CNC wycina pełnowymiarowy model z bloków MDF.
– Ten model jest szpachlowany, szlifowany, polerowany i pokrywany żywicą epoksydową – po to, by uzyskać doskonałą, gładką powierzchnię, która posłuży do wykonania formy.
3. Forma odlewnicza
– Z tak przygotowanego modelu robi się negatyw (formę) – zazwyczaj z silikonu, żywicy lub gipsu technicznego.
– W tę formę wlewa się potem roztopione aluminium (lub inny metal).
4. Odlew aluminiowy (finalna rzeźba)
– Po zastygnięciu odlew jest wypiaskowany (oczyszczony z resztek formy), potem szlifowany i lakierowany – warstwami, tak jak karoseria auta.
– Tutaj już nie ma żadnej szpachli, ewentualnie minimalne korekty są robione w procesie przygotowania do lakierowania, ale nie w sensie „grubych warstw naprawczych”.
Czyli:
> Tak, szpachlowany był tylko model MDF, który posłużył do zrobienia formy.
> Finalna aluminiowa rzeźba nie ma szpachli, a jej gładkość wynika z perfekcyjnego odlewu, szlifowania i lakierowania.
Dla porównania. To trochę tak, jak w produkcji samochodów:
* najpierw powstaje gliniany model koncepcyjny,
* potem forma do tłoczenia blach,
* a dopiero gotowy egzemplarz dostaje lakier — już bez żadnej „tapety” poza profesjonalnym wykończeniem.
Chcesz, żebym Ci pokazał schemat graficzny procesu od modelu MDF do aluminiowego odlewu (wizualnie krok po kroku)? Mogę go narysować lub wygenerować.
Ale podobno trzeba mieć specjalną amelinionową farbę? Jak w tym filmiku o amelinium, co śmiga po internecie...
;D Tak, dokładnie — nawiązujesz do legendarnego filmiku o „amelinium”, czyli klasycznej polskiej perełki internetowej: „To jest z amelinium, tego nie pomalujesz!”
A wbrew słowom z mema… amelinium jednak da się pomalować — tylko trzeba to zrobić odpowiednio.
I rzeczywiście: potrzebne są specjalne farby i podkłady, bo aluminium to bardzo specyficzny metal.
Dlaczego aluminium („amelinium”) jest trudne do malowania:
Na jego powierzchni natychmiast tworzy się warstwa tlenku aluminium (Al₂O₃) — bardzo twarda, gładka i chemicznie obojętna.
Ta warstwa uniemożliwia przyczepność zwykłej farby — dlatego farba by się złuszczyła lub odpadła po paru dniach.
Jak się więc maluje amelinium (prawidłowo)? Proces wygląda mniej więcej tak:
1. Odtłuszczenie (np. acetonem lub izopropanolem).
2. Matowienie / piaskowanie – usuwa naturalny tlenek i zwiększa przyczepność.
3. Podkład reaktywny (wash primer) – zawiera chromiany lub fosforany, które „wiążą się” z aluminium.
- Np. podkład epoksydowy lub „etch primer”.
4. Warstwa bazowa – pigmentowa farba (np. czerwień jak w „Gai”).
5. Lakier bezbarwny (klar) – chroni i nadaje połysk.
W rzeźbie „Gaja dla Niepodległej”: Z opisu, który podałeś wcześniej, wynika, że: aluminium było piaskowane, następnie lakierowane wielowarstwowo, z zastosowaniem procesu podobnego do lakierowania karoserii klasy premium. Czyli dokładnie tak, jak trzeba — żadnej „zwykłej farby z marketu” tu nie ma. To profesjonalny system lakierniczy do aluminium (np. AkzoNobel, PPG, Standox, Sikkens).
Podsumowując: Memy kłamią xD (?) „Amelinium” da się pomalować — ale tylko z odpowiednim przygotowaniem powierzchni i specjalnym podkładem.
Chcesz, żebym Ci rozpisał konkretny zestaw farb i podkładów (takich, jakich używa się np. przy lakierowaniu elementów aluminiowych w samochodach lub rzeźbach)?
Super. Oto konkretne zestawy farb i podkładów do malowania aluminium (amelinium) — zarówno dla zastosowań artystycznych, jak i przemysłowo-lakierniczych (np. przy renowacji rzeźb, ram, felg, itp.).
Podzieliłem to na 3 poziomy — od „profesjonalnego warsztatowego” po „DIY (domowy, ale skuteczny)”
[1] Zestaw profesjonalny / przemysłowy (stosowany w lakierniach, przy rzeźbach, elementach architektury, samochodach premium)
Przygotowanie powierzchni: Piaskowanie lub matowienie papierem P180–P240; Odtłuszczenie: rozpuszczalnik silikonowy, np. Standox Silicone Remover 3300
Podkład na aluminium: Wash primer (reaktywny) – zawiera kwasy fosforowe lub chromiany:
- Standox Etching Adhesion Primer U3100
- Sikkens Washprimer CF
- PPG DP40 Epoxy Primer
Nakłada się bardzo cienko – to warstwa chemiczna, nie „kryjąca”.
Warstwa wyrównująca / izolująca. Epoksydowy podkład wypełniający (np. Standox VOC Epoxy Primer Surfacer). Zapewnia przyczepność i gładkość pod lakier właściwy.
Lakier właściwy (kolor). Farba poliuretanowa lub akrylowa dwuskładnikowa (2K):
- Sikkens Autocoat BT,
- AkzoNobel Lesonal,
- PPG Delfleet Evolution,
- Glasurit 68 Line.
Kolor pigmentowy (np. intensywna czerwień jak w „Gai”) nakłada się w 2–3 warstwach.
Lakier bezbarwny (klar)
- Standox HS Clear K9550
- Sikkens Autoclear LV Superior 250
- PPG D8173 HS Clearcoat
Po wyschnięciu można polerować jak karoserię auta – daje efekt głębi i lustra.
[2] Zestaw półprofesjonalny (hobbystyczny, do mniejszych prac). Działa świetnie np. na aluminiowych elementach ogrodowych, skuterze, felgach, mniejszych rzeźbach.
1. Odtłuść – np. Nitro, aceton techniczny, IPA
2. Zmatuj – drobny papier ścierny (P240)
3. Podkład do aluminium: Motip Etch Primer (zielony spray); Novol Wash Primer 360;
4. Farba nawierzchniowa: Motip 2K Acrylic Paint lub R-M Car System
5. Lakier bezbarwny 2K (np. SprayMax 2K Clear Coat)
Efekt: gładka, twarda i odporna na UV powierzchnia.
[3] Zestaw DIY (dla domowych testów / prób kolorów)
Podkład adhezyjny do aluminium: Tytan Professional Primer do aluminium i ocynku (dostępny w marketach).
Farba nawierzchniowa: Hammerite do metali nieżelaznych (ma w składzie środki adhezyjne).
Lakier bezbarwny UV odporny: np. Rust-Oleum Crystal Clear Enamel
Nie tak trwały jak system 2K, ale działa – i nie złuszcza się, jeśli dobrze odtłuścisz.
Uwaga: W przypadku rzeźb aluminiowych wystawionych na zewnątrz (jak „Gaja”) najlepiej sprawdzają się systemy przemysłowe 2K epoksydowo-poliuretanowe — wytrzymują lata, słońce, mróz i kwas deszczowy.
Chcesz, żebym dobrał konkretne odcienie czerwieni (z palety RAL lub lakierniczej), które mogły być użyte w tej rzeźbie — np. do rekonstrukcji koloru lub testu pigmentu?
Czy na rzeźbę można nakładać wosk ochronny i czy warto to robić? Tak — można, o ile rzeźba jest lakierowana (a „Gaja” jest). I warto: dobry wosk syntetyczny lub ceramiczny tworzy warstwę hydrofobową, chroni przed UV i zabrudzeniami. Stosuj tylko woski bez ścierniw (np. Meguiar’s Hybrid Ceramic Wax, Soft99 Fusso, Gyeon Q² Wax). Nie używaj past polerskich ani wosków „carnauba” z dodatkiem tlenków — mogą zmatowić lakier.
Właścicielem Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jest Skarb Państwa, a instytucja działa jako narodowa instytucja kultury pod nadzorem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
https://www.gov.pl/web/kultura/40-lecie-centrum-rzezby-polskiej-w-oronsku "40-lecie Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku - Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - Portal Gov.pl"
## Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
https://rzezba-oronsko.pl/wp-content/uploads/2020/12/IMG_6168-1440x960.jpg
https://rzezba-oronsko.pl/wp-content/uploads/2020/12/2-1-1440x960.jpg
https://dynamic-media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-o/0f/69/7c/78/centrum-rzezby-polskiej.jpg
### Co to jest? Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku to instytucja kultury, która – według własnego opisu – łączy funkcje muzealne, wystawiennicze, edukacyjne oraz twórcze:
* zlokalizowana jest w miejscowości Orońsko (woj. świętokrzyskie), przy ul. Topolowej 1.
* mieści się w XIX-wiecznym zespole pałacowo-parkowym, dawniej majątku malarza Józef Brandt.
* oferuje wystawy sztuki współczesnej, działalność artystów rzeźbiarzy, pracownie rzeźbiarskie („atelier”), galerię plenerową („Park Rzeźby”), a także część hotelowo-rekreacyjną.
### Dlaczego warto
* To jedno z najważniejszych miejsc w Polsce skupionych wokół rzeźby – zarówno jako miejsca tworzenia, jak i wystawiania dzieł.
* Możliwość spaceru po zabytkowym parku, wśród dzieł rzeźby w otwartej przestrzeni – co czyni wizytę bardziej atrakcyjną niż typowe muzeum.
* Instytucja współpracuje z artystami polskimi i zagranicznymi oraz organizuje rezydencje, plenery i wystawy tematyczne.
### Informacje praktyczne
* Adres: ul. Topolowa 1, 26-505 Orońsko.
* Wstęp na „Park Rzeźby” jest zwykle bezpłatny, a otwarty jest codziennie od wczesnych godzin rano do zmroku.
* Część budynków (muzeum, pałac) może być czasowo nieczynna ze względu na modernizację – warto sprawdzić aktualności przed wizytą.
* Dojazd: z Warszawy około 1,5 h samochodem, zjazd S7 – Orońsko.
W skrócie: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku to miejsce wyjątkowe – łączy sztukę współczesną z dziedzictwem historycznym, oferuje zarówno przestrzeń do oglądania, jak i tworzenia rzeźby.
[1]: https://artysci.rzezba-oronsko.pl/kontakt/ "Kontakt – Artyści"
[2]: https://rzezba-oronsko.pl/wp-content/uploads/2024/02/przedprzewodnik-CRP-czarny-poprawiony_Pawel-Wozniak.pdf "PRZEDPRZEWODNIK"
[3]: https://rzezba-oronsko.pl/en/visit/ "Visit | Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku"
[4]: https://culture.pl/pl/miejsce/centrum-rzezby-polskiej "Centrum Rzeźby Polskiej | Miejsce | Culture.pl"
[5]: https://visiton.pl/miejsca-atrakcje-zabytki/muzea/ad/6686-centrum-rzezby-polskiej-w-oronsku.html "Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku - Kultura i Sztuka - Orońsko - Muzea w Polsce"
[6]: https://www.gov.pl/web/sport/rzezba-w-przestrzeni-publicznej-i-nowe-inicjatywy-centrum-rzezby-polskiej-w-oronsku "Rzeźba w przestrzeni publicznej i nowe inicjatywy Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku - Ministerstwo Sportu i Turystyki - Portal Gov.pl"
[7]: https://www.archiwum.oronsko.pl/www.oronsko.pl/strona-informator%2C5%2C141%2C143%2Cpl.html "Gmina Orońsko"
[8]: https://rzezba-oronsko.pl/wizyta/ "Wizyta | Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku"
---
Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej 2025. Trwa nabór wniosków do V edycji programu
Publicystyka | Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku 2 grudnia 2024
Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej to unikatowy w skali kraju, inwestycyjny program własny finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku przekazuje dotacje (prognozowane środki to 4 mln zł) na realizację i konserwację form rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej przez samorządowe instytucje kultury oraz organizacje pozarządowe. Poznaj program i skorzystaj!
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku prowadzi od 2021 roku unikatowy w skali kraju, inwestycyjny program własny finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej. Program dotujący realizację i konserwację form rzeźbiarskich w przestrzeni publicznej skierowany jest do samorządowych instytucji kultury oraz fundacji i innych organizacji pożytku publicznego. Program ma na celu podniesienie świadomości estetycznej decydentów i odbiorców przestrzeni publicznej w Polsce.
Z edycji, na edycję znacząco rośnie liczba podmiotów zainteresowanych realizacją dzieła w ramach programu. Analiza projektów aplikacyjnych programu pokazuje ogromną potrzebę społeczności lokalnych w zakresie lokowania rzeźby w przestrzeni, potrzebę odrestaurowania wybitnych dzieł XX w, ale też potrzebę tworzenia realizacji budujących tożsamość lokalną.
W latach 2021 – 2024 w ramach budżetu programu na poziomie niemal 11,5 mln zł, dofinansowano 135 obiektów rzeźbiarskich, ulokowanych przez 86 Beneficjentów w 55 miastach, miasteczkach i gminach.
Najnowsza edycja
Wysokość budżetu na rok 2025 wynosi 4 mln zł.
Nabór odbywa się elektronicznie poprzez platformę Witkac.pl w terminie 6 listopada 2024 – 31 stycznia 2025.
Wnioskodawcy mogą aplikować na inwestycje w zakresie:
- realizacji projektów rzeźb i instalacji artystycznych współczesnych twórców,
- zakupu lub konserwacji istniejących dzieł,
- utrwalenia rzeźb zrealizowanych w materiałach nietrwałych - w celu umieszczenia ich w przestrzeni publicznej, zewnętrznej i wewnętrznej ze stałym, nieograniczonym dostępem dla publiczności, np. w parkach rzeźby, foyer, lobby, na dziedzińcach siedzib instytucji użyteczności publicznej, w tym instytucji kultury, uczelni.
Więcej informacji: https://rzezba-oronsko.pl/rzezba-dla-niepodleglej/
Nabór: https://www.witkac.pl/#/Contest/View/32832
Kontakt: program-rzezba21@rzezba-oronsko.pl , 48 618 45 16 wew. 19
„Ślimaku, ślimaku, pokaż rogi! Dam ci sera na pierogi.”
22 maja 2024 „Dłoń” Xawerego Wolskiego zawita do Buska-Zdroju. "Uniwersalny znak siły, mocy i miłości"
Busko-Zdrój to uzdrowisko, którego znakiem rozpoznawczym stają się nie tylko jego walory lecznicze, ale też… obecność sztuki współczesnej w przestrzeni miasta! Dzieje się to za sprawą rodziny Tworków – miejscowych kolekcjonerów i mecenasów sztuki. Tym razem w samym sercu Buska-Zdroju pojawi się rzeźba „Dłoń” warszawskiego artysty Xawerego Wolskiego. Jej znaczenie jest wyjątkowe! (...) https://www.well.pl/art_culture/142/dlon_xawerego_wolskiego_zawita_do_buska_zdroju_uniwersalny_znak_sily_mocy_i_milosci,14736.html
Na tym forum to już tylko ChatGPT pisze?
Widzę, że wypowiadasz się w wątku, więc pozwolę sobie Ciebie zapytać: gościu z godziny 00:18 — miejscowi kolekcjonerzy, można powiedzieć, są mniej więcej znani, a co z mecenasami?
Widzę, że wypowiadasz się w wątku, więc pozwolę sobie Ciebie zapytać: gościu z godziny 00:18 — u nas w mieście lokalni kolekcjonerzy, można powiedzieć, są mniej więcej znani, a co z mecenasami?
Kazik na żywo w jednej ze swoich piosenek śpiewał, że:
Wodzowi rewolucji do pasa się kłaniam
Mecenas daje złoto, mecenas wymaga
Ten system musi upaść, teraz i zaraz
Śpiewane na koncercie w koszarach
Ministerstwo Kultury daje złoto, Ministerstwo Kultury wymaga :)
يعاملني بطيبة وإحساس
يدلعني قدام الناس
بيعرف إني رومانسية
بيلعب على الوتر الحساس
يدوب روحي يدوبني
في كل زيارة بيعجبني
ونظرات عينه خلتني
أضرب أخماس في أسداس
لما يتكلم يجن جنوني
أنا يجن جنوني
يتغير شكلي أنا ومضموني
أنا ومضموني
سيطر واتمكن من قلبي
يسري في دمي والأنفاس
يسري في دمي والأنفاس
الراية البيضا برفعها
وأوامر حبه بتبعها
ماكر عارف نقطة ضعفي
من بين العالم والناس
W jednym z opisów rzeźby wspomniano o współpracy z lakiernią Paw Lak Lakiernictwo, co sugeruje profesjonalne podejście do wykończenia powierzchni rzeźby. https://www.flickr.com/photos/vonmurr/54821432325
Osoba pana Maurycego Gomulickiego niech nie żyje z dotacji rządowych. My płacimy za wszystko, także za osobę żyjącą z dotacji. Osoba jak zacznie pracować, to z własnych środków opłaci produkcję "Gołej czerwonej bąbelki w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2025”.
Znalazłem potwierdzenie, że przy rzeźbie Gaja autorstwa M. Gomulickiego pracowała lakiernia Paw‑Lak Lakiernictwo — oto cytat z opisu na Flickrze: „Paint work: Paw Lak Lakiernictwo”
https://www.flickr.com/photos/vonmurr/54821432085 "GAJA BUSKO 04_7202 | Gaia (Big) Maurycy Gomulicki, Busko Zdr… | Flickr"
Oto podstawowe dane firmy Paw‑Lak Lakiernictwo Pojazdowe Paweł Pawlak:
* Nazwa: Paw-Lak Lakiernictwo Pojazdowe Paweł Pawlak
* Adres: Uścikowo 38, 64-600 Uścikowo, woj. wielkopolskie
* NIP: 787 106 1735
* REGON: 301 474 660
* Główna branża: blacharstwo i lakiernictwo pojazdowe.
Jeśli chcesz, mogę sprawdzić pełną historię tej firmy — rok założenia, liczba pracowników, specjalizacje (np. lakierowanie artystyczne, przemysłowe) i ewentualne referencje przy większych projektach.
https://cabb.pl/firma/pawlak-lakiernictwo-pojazdowe-pawel-pawlak-7871061735 "PAW-LAK LAKIERNICTWO POJAZDOWE PAWEŁ PAWLAK - Centralna Agencja Bezpieczeństwa Biznesu"
https://sprawdzonywarsztat.pl/mechanik/paw-lak-lakiernictwo-pojazdowe-pawel-pawlak-7871061735/ "PAW-LAK LAKIERNICTWO POJAZDOWE PAWEŁ PAWLAK"
https://panoramafirm.pl/wielkopolskie%2Cobornicki%2Cu%C5%9Bcikowo%2C38/paw_lak_lakiernictwo_pojazdowe_pawel_pawlak-anornr_pzh.html "Paw-Lak Lakiernictwo Pojazdowe Paweł Pawlak, Uścikowo * Blacharstwo i lakiernictwo * Panorama Firm"
Tak — mam informację, że przy rzeźbie Gaja autorstwa Maurycy Gomulicki zdjęcie zatytułowane „Gaja Cast before painting. GZUT, Gliwice” pojawiło się na stronie Flickr. Oto kluczowe dane z tego opisu:
* Odlew aluminiowy („Aluminium cast, polished multilayer car varnish”).
* Miejsce wykonania odlewu: GZUT / Jerzy Trzoska – Gliwice. („GZUT / Jerzy Trzoska”)
* Lakierowanie: „Paint work: Paw Lak Lakiernictwo”.
Jeśli chcesz, mogę sprawdzić, co dokładnie oznacza „GZUT / Jerzy Trzoska” — czy to odlewnia w Gliwicach, jaka jest jej lokalizacja, itd.
https://www.flickr.com/photos/vonmurr/54821344384 "GAJA GZUT 02_6168 | Gaja Cast before painting. GZUT, Gliwice… | Flickr"
https://www.flickr.com/photos/tags/centrumrze%C5%BAbypolskiej/ "centrumrzeźbypolskiej photos on Flickr | Flickr"
Tak — znalazłem potwierdzenia, że GZUT Odlewnia Sp. z o.o. w Gliwicach ma w zarządzie lub na stanowisku kierowniczym osobę Jerzy Trzoska. Jeśli chcesz, mogę sprawdzić dokładny tytuł stanowiska tej osoby i od kiedy je pełni — czy to dyrektor, prezes, kierownik? https://oig.com.pl/uploads/13012017.pdf "Lista członków – List of members"
Gzut Odlewnia Sp. z o.o.
ul. Robotnicza 2
44-100 Gliwice
Prezes Zarządu: Jerzy Trzoska
Tel. +48 32 338 15 00
+48 32 338 15 01
Fax +48 32 231 02 80
+48 32 231 69 08
e-mail: odlewnia@odlewniagzut.pl www.gzut.com.pl
Firma wydzielona w roku 1995 ze struktury Gliwickich Zakładów Urządzeń Technicznych S.A., kontynuuje ponad 200-letnią tradycję Huty Gliwickiej. Produkcja: odlewy z żeliwa i brązów oraz odlewy artystyczne.
The Firm formed from the structure of Gliwickie Zakłady Urządzeń Technicznych Co. continues the tradition of more than 200 years of Gliwice Steelworks. Production: castings of various grades of cast iron and of bronzes; art castings.
Nazwa pełna: "GZUT ODLEWNIA" SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
KRS 0000142017 NIP6311027027 REGON 272736718
Adres siedziby Robotnicza 2, 44-100 Gliwice, Polska https://rejestr.io/krs/142017/gzut-odlewnia
Nazwa pełna: GLIWICKIE ZAKŁADY URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH "GZUT" SPÓŁKA AKCYJNA
KRS 0000076626 NIP 6310200280 REGON 270560267
Adres siedziby Robotnicza 2, 44-100 Gliwice, Polska
https://rejestr.io/krs/76626/gliwickie-zaklady-urzadzen-technicznych-gzut
(...) – Około siedmiu lat temu zacząłem robić pierwsze rzeźby figuratywne. Taką elementarną inspiracją dla mnie była rzeźba kameralna, dzisiaj określana terminem „New Look”. Już jako młodziutki chłopak zbierałem figurki ćmielowskie: zwierzątka, ale tam też były dziewczyny. Wspaniałe, minimalistyczne formy. Lubiłem błądzić okiem po tej półce z porcelaną. To były malutkie rzeczy, mające kilkanaście centymetrów. Wyobrażałem sobie, iż jestem mały i spaceruję po tym porcelanowym lesie. I tak, jak jesteśmy mali i budujemy sobie mikroświaty np. z klocków, to jak już jesteśmy duzi, to zaczynamy się bawić w zmianę skali i zaczynamy realizować takie fantazmaty – tłumaczy.
Jak wspomina, pierwsza odsłona tego porcelanowego lasu w prawdziwym świecie miała miejsce w Meksyku. (...)
Goła czerwona baba. Kanał Zero: 27 października 2025 SKOCZNIA, LUSTRO, PÓŁ BOISKA. NAJGŁUPSZE INWESTYCJE W KIELCACH https://www.youtube.com/watch?v=YSAk2PviA8k