Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Czy jesteś za przeprowadzeniem w Ostrowcu Świętokrzyskim referendum odwołującego prezydenta miasta
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.

"Dom Sasiedzki" na Kuźni.

Ilość postów: 112 | Odsłon: 11066 | Najnowszy post | Post rozpoczynający
            • Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

              Matrix (ARL S.A.) → Matrix Przeładowanie (ARL sp. z o.o.) → Matrix Rewolucje (CRL)

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
              • Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

                Puścić tam repatriantów ze wschodu zamiast domu schadzek

                Gość
                Zgłoś
                Odpowiedz
            • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 59

              Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

              Najnowsze "dziecko" CRLu - zjeżdżalnia wokół wieży ciśnień

              https://dfvq27hgcsxbin.archive.ph/c8L8A/8d5caee9db97f3cbceda99907252a248c75fc95a.jpg

              CRL promowało też chałupniczą produkcję lemoniady (woda z cytryną). To są te rewolucje w lokalnym biznesie pod patronatem UM?

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
            • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 60

              Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

              CRL promowało też chyba zawód gracza komputerowego, czyli wygrywanie turniejów dla graczy i uczynienie sobie z takich wygranych stałego źródła dochodów.

              ---

              Komentarz publicystyczny do wypowiedzi dziennikarki:

              „Sytuacja finansowa CRL: Dobra, a informacje o zadłużeniu są nieprawdziwe”

              Wypowiedź dziennikarki, która stwierdziła w lokalnej telewizji, że „sytuacja finansowa CRL jest dobra, a pogłoski o zadłużeniu są nieprawdziwe”, zasługuje na uważny komentarz – zarówno ze względu na jej formę, jak i treść.

              Po pierwsze, mamy tu do czynienia z kategorycznym stwierdzeniem, które – choć pozornie jednoznaczne – nie zawiera żadnego uzasadnienia, danych czy odniesienia do źródeł. W dobie fake newsów i coraz większych oczekiwań wobec rzetelności dziennikarskiej, tego typu wypowiedzi przypominają bardziej komunikaty propagandowe niż informację opartą na faktach. Z punktu widzenia standardów dziennikarstwa, brzmi to raczej jak bezrefleksyjne powielenie przekazu urzędowego niż efekt samodzielnej weryfikacji.

              Po drugie – słowa „dobra sytuacja finansowa” to klasyczny przykład opinii, a nie informacji. Co to znaczy „dobra”? W kontekście jednostki budżetowej gminy, jaką jest CRL (Centrum Rozwoju Lokalnego), sytuacja finansowa powinna być oceniana na podstawie konkretnych wskaźników: wykonania budżetu, poziomu zadłużenia, zobowiązań wymagalnych, relacji przychodów do kosztów, ewentualnych dotacji celowych itd. Bez tego całość sprowadza się do pustego sloganu.

              Po trzecie – stanowcze zdementowanie „pogłosek o zadłużeniu” bez wskazania, o jakie pogłoski chodzi, kto je rozpowszechnia i dlaczego są rzekomo nieprawdziwe, rodzi więcej pytań niż odpowiedzi. Dziennikarka nie jest rzecznikiem prasowym CRL ani organem kontrolnym – jej rolą jest informowanie społeczeństwa, a nie odgórne rozstrzyganie sporów informacyjnych.

              Wreszcie – taki przekaz może budzić podejrzenia o brak niezależności mediów lokalnych. Jeśli dziennikarka, zamiast przedstawiać różne punkty widzenia, przyjmuje rolę obrońcy instytucji publicznej, to lokalna debata traci na wiarygodności. Społeczność lokalna ma prawo oczekiwać od mediów więcej: pytań, wątpliwości, weryfikacji, a nie komunikatów o „dobrej sytuacji” i „nieprawdziwych pogłoskach” bez cienia analizy.

              Podsumowanie: Wypowiedź dziennikarki, choć brzmiąca jednoznacznie, w rzeczywistości wymyka się standardom dziennikarskiej rzetelności. Zamiast informować – opiniuje. Zamiast analizować – deklaruje. W publicystyce takie stwierdzenia powinny być punktem wyjścia do dociekliwego pytania: Dlaczego? Skąd te dane? Kto je potwierdził? Jeśli tego zabraknie – zamiast dziennikarstwa mamy propagandę.

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
              • Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

                Gościu 12:3; serio?! - SZOK! Nic w tym grajdole nie dziwi.

                Gość
                Zgłoś
                Odpowiedz
            • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 62

              Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

              Jednostka budżetowa nie może samodzielnie zaciągać zobowiązań finansowych o charakterze kredytowym czy pożyczkowym. Może jednak zaciągać zobowiązania bieżące – ale tylko w granicach określonych przez plan finansowy i zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

              Podstawa prawna. Zgodnie z Ustawą o finansach publicznych (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240, z późn. zm.):

              - Art. 11 ust. 1 pkt 1 – jednostka budżetowa to jednostka sektora finansów publicznych, która nie posiada osobowości prawnej i wydatkuje środki w ramach planu finansowego, a jej dochody trafiają bezpośrednio do budżetu JST.

              - Art. 12 ust. 3 – jednostka budżetowa może zaciągać zobowiązania tylko do wysokości wynikającej z planu finansowego.

              Co to oznacza w praktyce?

              1. Brak zdolności do zaciągania kredytów/pożyczek. Jednostka budżetowa (np. CRL jako jednostka gminy) nie może sama zaciągać kredytów, emitować obligacji czy innych form długu – bo nie ma osobowości prawnej i działa wyłącznie w ramach budżetu JST.

              2. Zobowiązania bieżące – tak, ale w ramach planu. Może natomiast zawierać umowy np. na dostawy, usługi, wynajem, remonty – ale tylko w granicach przyznanych środków i zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.

              3. Odpowiedzialność ponosi gmina. Formalnie, wszelkie zobowiązania finansowe (szczególnie te długoterminowe) zaciąga organ wykonawczy gminy (wójt/burmistrz/prezydent), nie jednostka budżetowa.

              Jeśli więc pojawiają się pogłoski o „zadłużeniu CRL”, należy to rozumieć nie jako samodzielne zadłużenie tej jednostki (bo to niemożliwe), ale np. jako:

              - Zobowiązania wymagalne (czyli np. zaległości wobec dostawców),

              - Zobowiązania zaciągnięte w imieniu gminy (ale przypisane do CRL jako realizatora),

              - Albo błędne lub uproszczone ujęcie przez komentatorów.

              Mówienie o „zadłużeniu jednostki budżetowej” to zazwyczaj skrót myślowy, który warto od razu doprecyzować. Samo CRL – jako jednostka organizacyjna gminy – nie ma prawa zadłużać się na własny rachunek, a jego zobowiązania wynikają z przyjętego planu finansowego i decyzji organu gminy. W dyskusji publicznej warto więc oddzielać zadłużenie sensu stricto (np. kredyty) od zwykłych zobowiązań bieżących, żeby nie wprowadzać opinii publicznej w błąd.

              Plan finansowy jednostki budżetowej (np. CRL) to kluczowy dokument regulujący jej działalność finansową, ale nie jest tworzony w próżni. Odpowiedzialność za jego opracowanie i nadzór jest jasno określona w przepisach.

              KTO OPRACOWUJE PLAN FINANSOWY JEDNOSTKI BUDŻETOWEJ?

              1. Kierownik jednostki budżetowej, czyli np. dyrektor CRL – opracowuje projekt planu finansowego dla swojej jednostki. Robi to na podstawie:

              - wytycznych otrzymanych z urzędu gminy (zwykle od skarbnika lub działu finansowego),

              - potrzeb jednostki i planowanych działań w danym roku,

              - oraz projektu uchwały budżetowej gminy (bo plan finansowy jednostki musi być z nią zgodny).

              2. Skarbnik gminy / Wydział finansowy urzędu gminy. Skarbnik lub jego zespół koordynuje cały proces planowania i zbiera projekty planów od wszystkich jednostek budżetowych. Następnie plan jednostki jest ujmowany w całościowym budżecie gminy.

              Etapy tworzenia planu:

              1. Dyrektor CRL przygotowuje projekt planu finansowego jednostki.

              2. Przekazuje go do urzędu gminy (zwykle dział finansowy lub skarbnik).

              3. Urząd weryfikuje projekt i uwzględnia go (lub koryguje) w projekcie uchwały budżetowej gminy.

              4. Po uchwaleniu budżetu przez radę gminy, kierownik jednostki otrzymuje informację o ostatecznych kwotach.

              5. Na tej podstawie opracowuje szczegółowy plan finansowy (już dostosowany do uchwalonego budżetu).

              KTO NADZORUJE PLAN FINANSOWY?

              1. Wójt / burmistrz / prezydent miasta. Jako organ wykonawczy gminy – ma ogólną odpowiedzialność za wykonanie budżetu i nadzoruje działalność jednostek budżetowych.

              2. Skarbnik gminy. Odpowiada za zgodność operacji finansowych z budżetem, kontroluje plany jednostek, monitoruje wykonanie budżetu, w tym plany finansowe jednostek.

              3. Rada gminy. Nie nadzoruje planów poszczególnych jednostek, ale uchwala budżet, który determinuje ostateczne ramy planów finansowych jednostek.

              4. Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO). Nadzoruje legalność działań finansowych JST – czyli m.in. legalność uchwały budżetowej, ale może też badać zgodność wykonania planów finansowych jednostek z przepisami.

              5. Organy kontrolne gminy. Np. komisja rewizyjna rady gminy lub audyt wewnętrzny – mogą kontrolować wykonanie planów finansowych.

              Ważna uwaga: Plan finansowy jednostki budżetowej to nie to samo co budżet gminy, ale musi być z nim spójny. Jednostka budżetowa nie ma autonomii finansowej – działa w granicach środków przekazanych z budżetu JST i podlega pełnej kontroli organów gminy.

              Mimo że to kierownik jednostki tworzy plan, nie ma on pełnej swobody – jego projekt musi wpisywać się w politykę budżetową gminy. Nadzór jest więc ścisły, a możliwość "samodzielnego" zadłużania się czy tworzenia ukrytych rezerw – praktycznie wykluczona, przynajmniej w świetle przepisów. Jeśli mimo to pojawiają się podejrzenia o problemy finansowe jednostki – to warto pytać o szczegóły planu finansowego, wykonanie budżetu i dokumenty źródłowe.

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 56

        Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

        Poniżej znajduje się propozycja pisma urzędowego w formie interpelacji radnego lub radnej. Język został sformalizowany, a pytania sformułowane precyzyjnie i rzeczowo, zgodnie z charakterem oficjalnych dokumentów składanych przez radnych.

        ---

        Interpelacja radnego

        dotycząca przekazania Baru Mlecznego "Czwórka" w ręce prywatne

        Na podstawie art. 24 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) składam interpelację w sprawie przekazania Baru Mlecznego "Czwórka" w ręce prywatne oraz konsekwencji tej decyzji dla budżetu miasta.

        W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej wątpliwościami oraz pytaniami mieszkańców, zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:

        1. Jaka była kwota transakcji lub inne warunki finansowe związane z przekazaniem Baru Mlecznego "Czwórka" podmiotowi prywatnemu? Proszę o przedstawienie umowy lub decyzji administracyjnej, na podstawie której doszło do tej zmiany.

        2. Czy przed przekazaniem Baru przeprowadzono analizę ekonomiczną dotyczącą opłacalności dalszego prowadzenia lokalu przez miasto lub jednostkę miejską? Jeśli tak – proszę o udostępnienie wyników tej analizy.

        3. Jakie były zyski wypracowywane przez Bar Mleczny "Czwórka" w ostatnich pięciu latach działalności pod zarządem miejskim? Proszę o dane roczne (przychody, koszty, zysk netto).

        4. Jaki jest obecny status prawny i finansowy Baru Mlecznego "Czwórka"? Czy zyski z jego działalności nadal zasilają budżet miasta, czy trafiają do podmiotu prywatnego?

        5. Kto jest obecnym właścicielem lub operatorem lokalu? Proszę o wskazanie pełnej nazwy podmiotu gospodarczego, a także osób fizycznych (wraz z imieniem i nazwiskiem), które są beneficjentami rzeczywistymi działalności Baru.

        6. Czy planowane są dalsze działania polegające na przekazywaniu miejskich lokali gastronomicznych lub usługowych w ręce prywatne? Jeżeli tak – proszę o wskazanie, jakich lokali dotyczyć będą te decyzje.

        Uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi w ustawowym terminie.

        Z poważaniem,

        [Imię i nazwisko radnego]

        Radny/Radna [nazwa miasta / dzielnicy]

        [Data]

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 68

        Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

        24 czerwca 2025 „Rodzinne Szyciowisko – Uszyj Wspomnienia!” – bezpłatne warsztaty z szycia w CRL

        Centrum Rozwoju Lokalnego zaprasza na bezpłatne wakacyjne warsztaty szycia rodzinnego.

        Inicjatywa skierowana jest do rodzin z dziećmi od 7. roku życia – rodzic + dziecko (lub dwoje dzieci). Doświadczenie i umiejętności – nie wymagane! Wystarczy chęć działania i uśmiech!

        Terminy warsztatów (do wyboru):

        * 5 lipca (sobota), godz. 10:00–13:00

        * 12 lipca (sobota), godz. 10:00–13:00

        * 23 sierpnia (sobota), godz. 10:00–13:00

        * 30 sierpnia (sobota), godz. 10:00–13:00

        Miejsce: Centrum Rozwoju Lokalnego, ul. Sandomierska 26a, Ostrowiec Świętokrzyski

        Uczestnicy będą mieli okazję poznać podstawy obsługi maszyny do szycia – model Juno Janome, oraz uszyć wspólnie:

        – torby, scrunchie, poduszki z aplikacją

        a może rodzinny fartuszek z imieniem?

        Każda para zrealizuje własny projekt – zabiera go ze sobą do domu!

        Udział jest bezpłatny, ale obowiązują zapisy!

        Rejestracja pod numerem: 41 200 30 14

        Liczba miejsc ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń!

        Do zobaczenia przy maszynie! Uszyjmy razem coś pięknego – i coś, co zostanie z Wami na długo.

        https://crl.ostrowiec.pl/2025/06/rodzinne-szyciowisko-uszyj-wspomnienia-bezplatne-warsztaty-z-szycia-w-crl/

        Nadzorem CRL zajmuje się prezydent miasta A. Łakomiec? Gdzie można kupić te fartuszki (jest już sklep stacjonarny?) albo zamówić on-line (przez internet)?

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 69

        Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

        Właściciel > prezes > dyrektor finansowy > księgowy...

        "Prezes Agencji Rozwoju Lokalnego – A. Rogalińska – Dzień dobry Państwu, może ja zacznę. Przejdę do przodu, żebyście Państwo nie musieli się odwracać. Zapraszam Panią Alinę Wójcicką. To jest główna księgowa Agencji Rozwoju Lokalnego. Szanowni Państwo! Pani Przewodnicząca! Panowie Prezydenci! Państwo Radni! Goście! Internauci! Rozmawiamy dzisiaj o Agencji Rozwoju Lokalnego i łza się w oku kręci. Bo, drodzy Państwo, ja z tą firmą jestem związana ponad 5 lat i tej firmie oddaję swoją wiedzę, swoje umiejętności, a przede wszystkim oddaje drodzy Państwo swoje serce. I nie chciałabym, aby na tej sali padały takie stwierdzenia, które mówią o tym, że są jakiekolwiek zaniedbania czy uchybienia, czy jakiekolwiek uwagi, które są skierowane do mnie, do Pana Prezydenta, czy do Rady Nadzorczej. Z tego miejsca, bym chciała serdecznie podziękować za to, że Pan Prezydent w ten sposób nam pomagał. Może rzeczywiście były to mniejsze jakieś zadania. Natomiast, bardzo serdecznie dziękuję Radzie Nadzorczej, która dopiero od 2017 r. w Agencji Rozwoju Lokalnego bierze uposażenie, Drodzy Państwo. To była jedyna Rada, która pracowała darmo. Ja to podkreślam – darmo. Natomiast chciałabym, żeby kilka słów, słów, które zamienią się w liczby, powiedziała Pani Alina Wójcicka. Dziękuję bardzo."

        ---

        Upadłość, likwidacja i odpowiedzialność w spółce z o.o. – kto za co odpowiada?

        Dla osób, które mają do czynienia ze spółką z o.o. (również tzw. non-profit), ważne jest zrozumienie, jak wygląda struktura odpowiedzialności i co się dzieje, gdy spółka generuje straty lub zostaje rozwiązana. Poniżej krótko wyjaśniam podstawowe pojęcia i role:

        ---

        ### Struktura odpowiedzialności:

        * Właściciel / Wspólnik – to osoba fizyczna lub prawna, która posiada udziały w spółce. Jej odpowiedzialność jest ograniczona do wysokości wniesionych wkładów. Co do zasady nie odpowiada za długi spółki.

        * Zarząd (np. Prezes) – organ kierujący spółką. To zarząd (nawet jednoosobowy) ponosi kluczową odpowiedzialność za bieżące decyzje i prawidłowe zarządzanie finansami. Ma też obowiązek zareagować, gdy spółka jest niewypłacalna – m.in. złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości.

        * Dyrektor finansowy (CFO) – jeśli występuje, nadzoruje finanse, ale nie odpowiada prawnie za zobowiązania spółki jak zarząd, chyba że pełni też funkcję członka zarządu.

        * Księgowy / Biuro rachunkowe – odpowiada wyłącznie za prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Nie ponosi odpowiedzialności za decyzje biznesowe czy kondycję finansową spółki.

        ---

        ### Spółka notuje straty – co dalej?

        Jeśli spółka z o.o. co roku notuje straty, nie oznacza to automatycznie upadłości. Ale jeżeli zobowiązania przekraczają wartość majątku (spółka jest niewypłacalna), zarząd ma obowiązek złożyć wniosek o upadłość w ciągu 30 dni od dnia powstania stanu niewypłacalności. Zaniedbanie tego może skutkować:

        * odpowiedzialnością majątkową członków zarządu (na podstawie art. 299 KSH),

        * odpowiedzialnością karną lub karno-skarbową (np. za działanie na szkodę spółki lub wierzycieli),

        * subsydiarną odpowiedzialnością za zobowiązania spółki.

        ---

        ### Spółka zostaje rozwiązana – co z długami?

        Jeśli spółka zostanie rozwiązana (np. przez likwidację), a ma zobowiązania:

        * Wierzyciele mają pierwszeństwo do zaspokojenia z majątku spółki.

        * Straty finansowe nie są "pokrywane" przez wspólników, chyba że dobrowolnie dopłacą lub odpowiadają z innych tytułów (np. poręczenia).

        * Jeśli majątek spółki nie wystarcza na spłatę zobowiązań, wierzyciele mogą dochodzić roszczeń od członków zarządu, jeśli ci nie dopełnili obowiązków (np. nie ogłosili upadłości na czas).

        ---

        ### "Non-profit" i wynagrodzenie prezesa

        Spółka z o.o. może deklarować działanie non-profit, ale nadal jest podmiotem prawa handlowego. Sam fakt, że prezes dobrze zarabia, nie jest niezgodny z prawemo ile:

        * jego wynagrodzenie wynika z uchwały wspólników lub umowy,

        * nie działa na szkodę spółki (np. wypłacając sobie pensje przy braku środków na zobowiązania).

        Jeśli jednak działania zarządu doprowadziły do pogorszenia sytuacji finansowej spółki, można rozważać:

        * złożenie zawiadomienia do prokuratury (art. 296 KK – działanie na szkodę spółki),

        * pozew cywilny o odszkodowanie (np. od członków zarządu),

        * zgłoszenie do Krajowego Rejestru Długów, jeśli były zaległości.

        ---

        Podsumowując:

        Wspólnicy – ograniczona odpowiedzialność

        Zarząd – pełna odpowiedzialność za zarządzanie, w tym za ewentualne zaniechania (jak brak zgłoszenia upadłości)

        Dyrektor finansowy i księgowy – tylko jeśli działali na szkodę spółki lub przekroczyli swoje kompetencje

        ! Warto dokumentować działania zarządu i stan finansów – to kluczowe w razie ewentualnych roszczeń czy postępowań.

        ---

        Jeśli spółka działała "non-profit", ale przynosiła ciągłe straty i nie spełniała swojej misji, a zarząd się wzbogacał – to warto to przeanalizować pod kątem prawnym i zgłosić odpowiednim organom.

        W razie potrzeby mogę pomóc napisać odpowiednie zawiadomienie lub analizę prawną konkretnej sytuacji.

        ---

        Co z członkami rady nadzorczej spółki z o.o., która działała jako tzw. non-profit, ale przez lata notowała straty, a mimo to członkowie rady pobierali wynagrodzenie?

        W spółce z o.o. rada nadzorcza (jeśli została powołana) ma obowiązek sprawować stały nadzór nad działalnością spółki – w szczególności nad działaniami zarządu i sytuacją finansową. To nie jest funkcja "symboliczna". Członkowie rady mogą otrzymywać wynagrodzenie, ale tylko wtedy, gdy przewiduje to umowa spółki lub uchwała wspólników.

        Jeśli jednak:

        – spółka przez długi czas generowała straty,

        – nie podejmowano realnych działań naprawczych,

        – członkowie rady nie reagowali lub akceptowali decyzje pogłębiające straty,

        – pobierali wynagrodzenie pomimo braku efektów lub szkodliwych działań zarządu,

        to mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności – cywilnej lub nawet karnej – za brak należytego nadzoru. Szczególnie jeśli okaże się, że swoim zaniechaniem przyczynili się do pogorszenia sytuacji finansowej spółki lub nie dopilnowali obowiązku zgłoszenia niewypłacalności.

        Odpowiedzialność członków rady nadzorczej nie jest tylko teoretyczna – są przypadki, w których sądy uznawały współodpowiedzialność za straty spółki.

        W spółce non-profit zasady nadzoru są takie same jak w każdej spółce z o.o. Działalność "non-profit" nie zwalnia z odpowiedzialności za brak reakcji na nieprawidłowości czy marnotrawienie majątku spółki.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 70

        Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

        Poniżej wyjaśniam precyzyjnie, jakie organy można zawiadomić oraz na czym może polegać analiza prawna, gdy mamy do czynienia z sytuacją, gdzie spółka z o.o. (nawet tzw. non-profit) generuje ciągłe straty, a zarząd lub rada nadzorcza pobiera wynagrodzenie i być może działa na szkodę spółki.

        ---

        ### 1. Jakie organy mogą być właściwe do zawiadomienia?

        #### a) Prokuratura

        Jeśli zachodzi podejrzenie, że członkowie zarządu, rady nadzorczej lub inne osoby:

        * działali na szkodę spółki (np. przez niegospodarność, zawieranie niekorzystnych umów, „wyprowadzanie” środków),

        * pobierali wynagrodzenia mimo oczywistej niewypłacalności lub fikcyjnych działań,

        * nie dopełnili obowiązku zgłoszenia upadłości,

        to można złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, m.in. z art. 296 §1 lub §3 Kodeksu karnego (działanie na szkodę spółki) lub art. 586 KSH (niezłożenie wniosku o upadłość).

        #### b) Urząd Skarbowy

        Gdy są podejrzenia:

        * nieprawidłowości podatkowych (np. fałszywe koszty, zawyżone wynagrodzenia),

        * wypłacania pieniędzy bez podstawy prawnej (np. z tytułu fikcyjnych umów),

        można zgłosić sprawę do właściwego urzędu skarbowego, który może przeprowadzić kontrolę podatkową.

        #### c) Krajowa Administracja Skarbowa (KAS)

        Gdy podejrzenie dotyczy szerszych działań (np. wyłudzeń, prania pieniędzy, transferów do podmiotów powiązanych), można zawiadomić KAS.

        #### d) Sąd rejestrowy / KRS

        Jeśli istnieje podejrzenie, że członkowie zarządu lub rady nadzorczej działają sprzecznie z przepisami, można złożyć do sądu gospodarczego (wydziału KRS) wniosek o wszczęcie postępowania przymuszającego, np. do złożenia sprawozdań finansowych lub ujawnienia danych.

        #### e) Organ właścicielski (w przypadku udziału JST lub instytucji publicznych)

        Jeśli spółka ma udziałowców publicznych, można poinformować np. jednostkę samorządu terytorialnego, ministerstwo lub inny organ nadzorujący.

        ---

        ### 2. Na czym polega analiza prawna takiej sytuacji?

        Taka analiza powinna objąć m.in.:

        - Porównanie danych finansowych spółki (np. sprawozdań z kilku lat) – czy faktycznie spółka była niewypłacalna, generowała straty, wypłacała sobie wynagrodzenia mimo braku przychodów lub świadczenia usług.

        - Zbadanie uchwał wspólników i rady nadzorczej – czy wynagrodzenia były zatwierdzone, czy nie doszło do przekroczenia kompetencji.

        - Ocena działania zarządu – czy wypełniono obowiązki związane z rachunkowością, zgłaszaniem upadłości, prowadzeniem działalności zgodnie z umową spółki i przepisami KSH.

        - Ewentualne powiązania osobowe lub kapitałowe – czy zarząd lub członkowie rady korzystali ze stanowisk do prywatnych korzyści.

        - Ocena odpowiedzialności – kto i na jakiej podstawie może odpowiadać (zarząd, rada nadzorcza, wspólnicy).

        ---

        Jeśli masz dostęp do dokumentów (np. sprawozdania finansowe, uchwały, protokoły, umowy z członkami zarządu/rady), mogę pomóc przygotować konkretną analizę sytuacji lub nawet projekt zawiadomienia.

        Daj znać, czego dokładnie potrzebujesz: bardziej ogólnego wzoru czy analizy pod konkretny przypadek.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 74

        Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

        29 kwietnia 2025 [Inwestycje] Gmina Ostrowiec zakupi nieruchomość na ulicy Kuźnia 28 w celu utworzenia tam domu sąsiedzkiego. Radni miasta jednogłośnie zdecydowali o tym podczas ostatniej sesji w piątek, 25 kwietnia. Nieruchomość została wystawiona na sprzedaż za kwotę 850 tysięcy złotych. (...)

        https://radioostrowiec.pl/tag/dom-sasiedzki/

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

          Etyka jest kwestia oceny:))

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
          • Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

            Czy stwierdzenie "Etyka jest kwestią oceny" jest tautologią?

            Nie, to stwierdzenie nie jest tautologią w sensie logicznym. Tautologia to zdanie, które jest prawdziwe niezależnie od wartości logicznych jego składników, np. "jeśli pada, to pada". Natomiast "Etyka jest kwestią oceny" to twierdzenie zawierające tezę filozoficzną – sugeruje, że normy etyczne zależą od subiektywnej oceny, a nie są obiektywnie istniejące. Można je zakwestionować, np. z pozycji etyki obiektywistycznej. Nie jest więc tautologiczne, lecz dyskusyjne.

            Gość
            Zgłoś
            Odpowiedz
            • Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

              Ukraińscy najmłodsi mężczyźni 18 - 25 - letni są za młodzi do walki o ich kraj, ale NASI w tym samym wieku są wyjątkowo odpowiedni do wojny o interesy ukraińskich oligarchów i zachodnich korporacji

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
            • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 78

              Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

              Lalka – krótkie streszczenie: Rządy starego subiekta

              W rozdziale „Rządy starego subiekta” z powieści Lalka Bolesława Prusa poznajemy Ignacego Rzeckiego – wiernego pracownika sklepu Mincla i Wokulskiego. To postać starej daty, wyznająca ideały romantyzmu, wierna tradycji i lojalna wobec pracodawcy. Po wyjeździe Wokulskiego do Paryża Rzecki przejmuje zarządzanie sklepem. Choć stara się być sumienny i uczciwy, jego metody są przestarzałe, a sposób prowadzenia interesów pokazuje rozdźwięk między dawnym a nowym porządkiem społecznym. Rozdział ten ukazuje nie tylko charakter Rzeckiego, ale też symboliczny koniec epoki romantyzmu i nieuchronny rozwój nowoczesnego kapitalizmu.

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
              • Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

                21:46; te słowa powiedział słynny etyk ze Starostwa po słynnej aferze oświatowej z marca 2014 roku za rządów Kałamagi. Dziś Tusk stosuje tę zasadę stosując prawo tak, jak on je rozumie.

                Gość
                Zgłoś
                Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 83

        Odp.: "Dom Sasiedzki" na Kuźni.

        Etyka to dział filozofii zajmujący się refleksją nad moralnością, czyli tym, co jest dobre, a co złe, jak powinniśmy postępować i dlaczego. Etyka nie mówi tylko co robić, ale też dlaczego coś uznajemy za słuszne. Zajmuje się m.in. wartościami, powinnością, odpowiedzialnością i cnotami.

        ### Kto może nauczać etyki?

        1. Filozofowie – osoby wykształcone w zakresie filozofii, mające wiedzę o systemach etycznych (np. etyka Arystotelesa, Kanta, utylitaryzm itd.).

        2. Nauczyciele etyki – w szkołach uczą osoby, które mają kwalifikacje pedagogiczne i odpowiednie przygotowanie filozoficzne lub etyczne.

        3. Specjaliści w zawodach praktycznych – np. lekarze uczący etyki medycznej, prawnicy – etyki zawodowej, mogą przekazywać wiedzę opartą na doświadczeniu i kodeksach etycznych danego zawodu.

        Ale ogólnie – by nauczać etyki w sensie filozoficznym, potrzebne jest przygotowanie filozoficzne, ponieważ etyka to nie zbiór zasad, ale rozumowanie o zasadach.

        ### Jaka jest różnica między etykiem a filozofem?

        - Filozof to ktoś, kto zajmuje się ogólną refleksją filozoficzną – może pracować w różnych dziedzinach, jak ontologia (natura bytu), epistemologia (poznanie), logika, estetyka czy właśnie etyka.

        - Etyk to filozof, który specjalizuje się w etyce, czyli w filozoficznym myśleniu o moralności.

        Czyli:

        - Każdy etyk jest filozofem (bo etyka to część filozofii).

        - Ale nie każdy filozof jest etykiem (może zajmować się innymi dziedzinami filozofii).

        ### Podsumowanie (krótkie):

        - Etyka to dział filozofii zajmujący się moralnością i tym, jak powinniśmy postępować.

        - Nauczać etyki może ktoś, kto ma przygotowanie filozoficzne i pedagogiczne – np. filozof, nauczyciel, czasem praktyk danego zawodu.

        - Etyk to filozof specjalizujący się w etyce, natomiast filozof może zajmować się różnymi dziedzinami, nie tylko etyką.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    15 postów w tym wątku zostało wyłączonych z wyświetlania ze względu na sprzeczność z Zasadami Forum lub czasowo. Możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami.
    
    - Reklama -
    - Ogłoszenie społeczne -

    - Reklama -

    - Reklama -
    - Reklama -
    - Reklama -