Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Czy jesteś za przeprowadzeniem w Ostrowcu Świętokrzyskim referendum odwołującego prezydenta miasta
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.

Co PIS zrobił dla Ostrowca?

Ilość postów: 147 | Odsłon: 11681 | Najnowszy post | Post rozpoczynający
          • Odp.: Co PIS zrobił dla Ostrowca?

            Gościu 05:54 afery to po stronie lokalnej kliki, która rządzi od początku III RP, wczesniej PZPR.

            Gość
            Zgłoś
            Odpowiedz
          • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 153

            Odp.: Co PIS zrobił dla Ostrowca?

            Krótka odpowiedź: Tak, miejskie agencje/centra rozwoju lokalnego jak najbardziej mogą opracowywać takie strategie — ale nie zawsze powinny robić to samodzielnie.

            Dłuższa odpowiedź poniżej wyjaśnia dokładnie kiedy lepiej, żeby robiła to agencja, a kiedy zewnętrzny ekspert.

            # 1. Czy miejskie Agencje / Centra Rozwoju Lokalnego są właściwym miejscem do tworzenia takich dokumentów? Z zasady TAK, ponieważ:

            ### ✔ Są częścią lokalnego systemu instytucjonalnego

            Znają lokalny kontekst, realia gospodarcze, przedsiębiorców, potrzeby i problemy.

            ### ✔ Mają dane, kontakty i doświadczenie w codziennej pracy z biznesem

            Prowadzą:

            * inkubatory przedsiębiorczości,

            * szkolenia,

            * doradztwo,

            * współpracę z inwestorami,

            * działania promocyjne.

            To wszystko daje im naturalną przewagę w przygotowywaniu programów wspierania przedsiębiorczości.

            ### ✔ Mają ustawowe lub statutowe zadania w zakresie rozwoju lokalnego

            W wielu miastach agencje/departamenty rozwoju są odpowiedzialne za polityki gospodarcze.

            # 2. Dlaczego więc miasta często zatrudniają zewnętrznych specjalistów? Powody są praktyczne i zwykle uzasadnione. Najczęstsze:

            ## A. Brak zasobów analitycznych w agencji

            Strategia wymaga:

            * zaawansowanych analiz statystycznych,

            * modelowania demograficznego,

            * analiz rynku pracy,

            * benchmarkingu,

            * badań jakościowych i ilościowych na dużą skalę.

            Większość agencji nie ma na pokładzie:

            * ekonomisty-analityka,

            * demografa,

            * specjalisty ds. polityk publicznych,

            * badacza społecznego.

            Zewnętrzne zespoły po prostu zawierają takich ekspertów.

            ## B. Brak czasu i obciążenie bieżącymi obowiązkami

            Agencje wykonują:

            * obsługę inwestorów,

            * projekty unijne,

            * wydarzenia,

            * komunikację gospodarczą.

            Przygotowanie strategii to miesiące pracy → analizy, konsultacje, pisanie dokumentu, uzgodnienia, wskaźniki.

            Często nie są w stanie tego wchłonąć bez „zatrzymania” bieżącej działalności.

            ## C. Wymogi projektowe (np. Fundusze EOG, UE)

            W projektach międzynarodowych i unijnych plan rozwoju często musi być przygotowany przez podmiot posiadający potwierdzone doświadczenie w tworzeniu dokumentów strategicznych (zrealizowane min. 3–5 strategii).

            Agencja tego zwykle nie ma — bo robi takie dokumenty raz na kilka lat.

            ## D. Potrzeba bezstronności i obiektywności

            Analiza rozwoju miast to nie tylko opis, ale też:

            * diagnozowanie słabości,

            * ocenę błędów polityki miejskiej,

            * wskazanie nieefektywnych działań.

            Agencje, będąc częścią systemu samorządowego, nie zawsze mogą (lub chcą) formułować krytyczne wnioski o sobie i partnerach.

            Zewnętrzni eksperci mogą to zrobić bez obaw.

            ## E. Zewnętrzni konsultanci dostarczają know-how i najlepsze praktyki

            Mają doświadczenie z:

            * innych miast,

            * różnych modeli wspierania przedsiębiorczości,

            * trendów globalnych (CSR, ESG, smart city, green economy),

            * współpracy z inwestorami.

            Lokalne agencje często takich kompetencji nie mają — lub mają w ograniczonym zakresie.

            # 3. Kiedy Agencja Rozwoju Lokalnego *powinna sama opracować* program?

            ### Powinna, jeśli:

            ✔ ma zespół analityczny i specjalistów ds. polityk publicznych

            ✔ przygotowywała już strategie i diagnozy

            ✔ ma czas i zasoby

            ✔ zna lokalny kontekst lepiej niż ktokolwiek z zewnątrz

            ✔ istnieje ryzyko, że zewnętrzny wykonawca „skopiuje” szablon bez zrozumienia miasta

            ### Idealnie, gdy dokument powstaje WEWNĄTRZ, a eksperci zewnętrzni pełnią rolę:

            * konsultantów,

            * weryfikatorów,

            * ekspertów branżowych,

            * autorów wybranych rozdziałów (np. analizy danych, SWOT),

            * prowadzących badania społeczne.

            To model hybrydowy, uznawany obecnie za najlepszy.

            # 4. Kiedy lepiej powierzyć dokument wykonawcy zewnętrznemu?

            ### Lepiej zlecić na zewnątrz, gdy:

            ❌ agencja nie ma specjalistów od analiz, statystyki, demografii, badań społecznych

            ❌ brakuje jej doświadczenia w pisaniu programów na potrzeby EOG / UE

            ❌ strategia musi być gotowa szybko (2–4 miesiące)

            ❌ potrzebny jest wysoki poziom obiektywizmu

            ❌ dokument musi uwzględniać kompleksowe modele (np. projekcje gospodarcze, scenariusze rozwoju)

            # 5. Jaki model stosują najbardziej zaawansowane miasta w Polsce i Europie?

            ## Model 1: Hybrydowy – najskuteczniejszy

            * Agencja odpowiada za kontekst lokalny i dane.

            * Zewnętrzny ekspert za analizę, badania i strukturę strategiczną.

            * Dokument powstaje wspólnie.

            To model stosowany m.in. w Gdyni, Lublinie, Poznaniu.

            ## Model 2: Zewnętrzny wykonawca + szerokie konsultacje lokalne

            * miasto zleca opracowanie,

            * ale aktywnie współpracuje przy diagnozie.

            Stosują: Warszawa, Wrocław.

            ## Model 3: Dokument przygotowany w całości przez jednostkę miejską

            Rzadki, ale możliwy — tam, gdzie agencja ma mocny zespół.

            Przykład: Rzeszów (wydział strategii).

            # 6. Podsumowanie: czy agencje powinny pisać strategie?

            ### ✔ Mogą — jeśli mają kompetencje i zasoby.

            ### ✔ Nie zawsze powinny — jeśli dokument wymaga zaawansowanej analityki, badań, benchmarków i obiektywności.

            ### ✔ Najlepszy model to współpraca: agencja + ekspert zewnętrzny.

            ---

            Jeśli chcesz, mogę także:

            - porównać modele zlecania strategii w polskich miastach,

            - przygotować tabelę „za i przeciw” dla obu opcji,

            - opisać idealny podział ról między agencją a zewnętrznym ekspertem,

            - a nawet zaprojektować strukturę zespołu tworzącego strategię.

            Gość
            Zgłoś
            Odpowiedz
            • Odp.: Co PIS zrobił dla Ostrowca?

              NIC!

              Gość
              Zgłoś
              Odpowiedz
    7 postów w tym wątku zostało wyłączonych z wyświetlania ze względu na sprzeczność z Zasadami Forum lub czasowo. Możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami.
    
    - Reklama -
    - Ogłoszenie społeczne -

    - Reklama -

    - Reklama -
    - Reklama -
    - Reklama -
    Losowa firma:
    WarszawaRemont.com
    Branża: Remonty
    Dodaj firmę