Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Czy jesteś za przeprowadzeniem w Ostrowcu Świętokrzyskim referendum odwołującego prezydenta miasta
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.

Bar Mleczny

Ilość postów: 75 | Odsłon: 6653 | Najnowszy post | Post rozpoczynający
              • Odp.: Bar Mleczny

                Na to pytanie akurat odpowiedź znalazł Mędrzec z Ostrowca. Brzmiała ona: „No wiesz, ja nie narzucam”. I to prawda, narzucają się inni. https://archive.is/ElKAi

                W 2022 roku, a być może jeszcze w 2021 roku, nastąpiła zmiana nazwy na: Agencja Rozwoju Lokalnego sp. z o.o. w likwidacji.

                Gość
                Zgłoś
                Odpowiedz
      • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 83

        Odp.: Bar Mleczny

        Niestety, w serwisie Web Archive org nie zachowała się kopia schematu organizacyjnego ARL Sp. z o.o., co uniemożliwia jego porównanie ze schematem organizacyjnym CRL.”

        Takie powiązanie, jakie opisujesz – czyli że ARL i CRL to w praktyce ta sama struktura, te same osoby, tylko zmieniona forma prawna – zmienia bardzo dużo, i to na kilku poziomach:

        ### Zmiana nazwy, ale nie zmiana struktury = pozór reformy

        Jeśli ARL została zlikwidowana, a na jej miejsce powołano CRL:

        - z tym samym zespołem,

        - z tą samą filozofią zarządzania,

        - bez rozliczenia dotychczasowych błędów,

        to mamy do czynienia nie z naprawą systemu, ale z pozorną zmianą – czyli czymś, co często bywa określane jako:

        > "rebranding nieudolności" albo

        > "ucieczka do przodu bez poniesienia odpowiedzialności".

        ### Forma prawna ma znaczenie – ale nie wszystko załatwia

        #### ARL – spółka z o.o. non profit

        - Forma spółki kapitałowej, choć non profit.

        - Większa autonomia w działaniu.

        - Mniejsze ograniczenia w zatrudnianiu, zaciąganiu zobowiązań, wydatkowaniu środków.

        - Często mniej przejrzystości i utrudniona kontrola ze strony miasta.

        #### CRL – jednostka budżetowa miasta

        - Bezpośrednia część urzędu miasta.

        - Finansowana z budżetu gminy – wszystkie straty są natychmiast stratami miasta.

        - Teoretycznie większa kontrola finansowa i transparentność (kontrola RIO, BIP, itp.).

        - Ale... jeśli pozostał ten sam zespół, ten sam sposób zarządzania i brak nadzoru, to struktura prawna nie ma większego znaczenia.

        ### Co to oznacza w praktyce?

        1. Zmiana ARL na CRL nie rozwiązała problemu, tylko go zamaskowała.

        2. Jeśli nie zmieniono ludzi i mechanizmów zarządzania, to:

        - nadal istnieje ryzyko marnotrawienia środków,

        - nadal nikt realnie nie ponosi odpowiedzialności,

        - mieszkańcy nadal płacą za błędy z przeszłości (i być może za nowe).

        3. Można to uznać za klasyczny przykład unikania odpowiedzialności przez instytucjonalne „przebranżowienie”.

        ### Jak to ująć w analizie lub raporcie? Możesz użyć sformułowania np.:

        > Mimo formalnej likwidacji ARL i utworzenia w jej miejsce CRL, nie doszło do realnej zmiany organizacyjnej. Zmieniła się jedynie forma prawna – z podmiotu prawa handlowego na jednostkę budżetową – podczas gdy personel, mechanizmy decyzyjne oraz brak nadzoru pozostały bez zmian. Taka transformacja miała charakter czysto kosmetyczny, a jej celem mogło być raczej uniknięcie rozliczeń niż poprawa efektywności zarządzania środkami publicznymi.

        Jeśli chcesz, mogę pomóc Ci przygotować:

        - Schemat pokazujący relację ARL → CRL,

        - Ocenę ryzyk w modelu zarządzania po „rebrandingu”,

        - Propozycje działań naprawczych lub kontrolnych (np. audyt, komisja rewizyjna, wniosek do RIO/NIK).

        Chcesz pociągnąć temat w którymś z tych kierunków? ChatGPT może popełniać błędy. Sprawdź ważne informacje.

        „Kontrola RIO, BIP, itp.” – czyli co konkretnie? Rozwijając „itp.”, mam na myśli inne formy nadzoru, kontroli i obowiązki transparentności, które dotyczą instytucji publicznych. Oto konkretna lista:

        1. Kontrola przez RIO (Regionalna Izba Obrachunkowa). Już wspomniana – nadzór nad:

        - budżetem jednostki,

        - uchwałami finansowymi,

        - sprawozdaniami budżetowymi,

        - zaciąganiem zobowiązań finansowych.

        2. Publikacja danych w BIP (Biuletyn Informacji Publicznej). Obowiązek publikowania:

        - planów finansowych i budżetów,

        - ogłoszeń o zamówieniach publicznych,

        - umów (często powyżej określonej kwoty),

        - składów komisji i zarządzeń kierownika jednostki,

        - struktury organizacyjnej i kontaktów.

        3. Kontrola przez organy samorządowe (np. rada miasta/gminy)

        - Komisje rewizyjne i inne komisje rady mogą kontrolować jednostki miejskie.

        - Radni mają prawo żądać informacji, analiz, dokumentów.

        - Rada może wnioskować o audyt lub kontrolę zewnętrzną.

        4. Audyt wewnętrzny (jeśli został powołany). W większych jednostkach (albo w urzędach miast) może działać zespół audytu wewnętrznego, który bada:

        - zgodność wydatków z planem,

        - efektywność zarządzania,

        - ryzyka finansowe.

        5. Kontrola zewnętrzna przez NIK (Najwyższą Izbę Kontroli). NIK może przeprowadzać kontrole w:

        - jednostkach samorządu,

        - spółkach z udziałem samorządów,

        - jednostkach budżetowych.

        Sprawdza zgodność z prawem, gospodarność, rzetelność.

        6. Prawo do informacji publicznej (na wniosek obywatela lub NGO). Każdy obywatel ma prawo:

        - wystąpić z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej (np. kopii umów, faktur, protokołów),

        - zaskarżyć brak odpowiedzi do WSA (wojewódzkiego sądu administracyjnego).

        7. Zamówienia publiczne – kontrola UZP i jawność przetargów. Jednostki budżetowe są objęte przepisami o zamówieniach publicznych:

        - obowiązek przetargów powyżej progów,

        - publikacja ogłoszeń w BIP i na platformach zakupowych,

        - kontrola przez Urząd Zamówień Publicznych (UZP).

        8. Roczne sprawozdania finansowe i budżetowe

        CRL (jako jednostka budżetowa) musi składać sprawozdania do miasta i RIO.

        Miasto publikuje te dane w BIP – jako część budżetu JST (jednostki samorządu terytorialnego).

        Podsumowanie – „itp.” oznacza m.in.:

        Skrót / instytucja - Rodzaj nadzoru / obowiązek

        RIO - Kontrola legalności i zgodności z budżetem

        BIP - Obowiązek jawności i publikacji dokumentów

        Rada gminy/miasta - Nadzór właścicielski, komisje rewizyjne

        NIK - Kontrola legalności, rzetelności i gospodarności

        Audyt wewnętrzny - Ocena efektywności i ryzyk wewnętrznych

        UZP - Nadzór nad przetargami i zamówieniami

        WSA - Sądowy nadzór nad dostępem do informacji publicznej

        NGO / Obywatele - Społeczna kontrola (wnioski o informację)

        http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/gdzie-ogladac-sesje-rady-powiatu/s2/

        Oświadczenie majątkowe Agnieszki Katarzyny Rogalińskiej (z domu Loranty) za rok 2024

        https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/24820/rogalinska-agnieszka

        Centrum Rozwoju Lokalnego 125 987,59 zł (umowa o pracę do dnia 15.05.2024 r.)

        >> 125 987,59 zł : 4,5 m-c = 27 997,24 zł / m-c

        https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/27/rogalinska-agnieszka

        22 października 2021 Czy to koniec Agencji Rozwoju Lokalnego w Ostrowcu Świętokrzyskim?

        "(...) – Potencjał finansowy Spółki, biorąc pod uwagę jego wartość oraz płynność stwarza korzystną sytuację wyjściową dla kolejnego roku funkcjonowania. Zgodnie z planem finansowym na rok 2021 Spółka poniesie stratę netto w kwocie 289,18 tys. zł – poinformowano w Sprawozdaniu W Uchwale Nr 2/2021 Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników ARL Spółki z Ograniczoną Odpowiedzialnością z sierpnia 2021 roku, pod którą podpisał się Piotr Dasios, wiceprezydent Ostrowca Św. dowiadujemy się natomiast, że „stratę netto za rok obrotowy 2020 w kwocie 814 760,94 zł (słownie: osiemset czternaście tysięcy i siedemset sześćdziesiąt złotych i 94/100) postanawia się pokryć w całości z zysków Spółki z lat przyszłych.” (...)"

        https://naostro.info/czy-to-koniec-agencji-rozwoju-lokalnego-w-ostrowcu-swietokrzyskim/

        Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

        Katarzyna Piętos (z domu Malec) - Prezes Zarządu od dnia 30.12.2021 r. / Likwidator od dnia 01.01.2022 do dnia 04.01.2023 (data uprawomocnienia wykreślenia z KRS); dochód z tego tytułu w 2022 r. 53 250,00 zł

        https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/24851/pietos-katarzyna

        Kto może być więc likwidatorem? "(...) Z mocy prawa w momencie otwarcia likwidacji to dotychczasowi członkowie zarządu spółki stają się likwidatorami, a sam organ zarządu ulega wykreśleniu z rejestru przedsiębiorców. Od tego momentu już nie członkowie zarządu reprezentują spółkę a właśnie likwidatorzy. (...)" https://likwidacjaspolki.com/kto-moze-byc-likwidatorem-spolki-i-jakie-sa-jego-obowiazki/

        Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W życiu spółki następuje czasem moment, w którym decyzja o zakończeniu prowadzenia działalności jest konieczna. W jaki sposób rozwiązać spółkę? Co to jest likwidacja? Z czym się wiąże? W jaki sposób ją przeprowadzić? Odpowiedź na te pytania znajdą Państwo poniżej.

        https://milewska.legal/likwidacja-spolki-z-ograniczona-odpowiedzialnoscia/

        Oświadczenie majątkowe Agnieszki Katarzyny Rogalińskiej (z domu Loranty) za rok 2023

        Centrum Rozwoju Lokalnego 168 156,55 zł (za 12 miesięcy)

        >> 168 156,55 zł : 12 m-c = 14 013,04 zł / m-c

        Dla przykładu: Marcin Marzec na dzień objęcia stanowiska dyrektora CRL (01.08.2024) wykazał w oświadczeniu kwotę 51 107,00 zł, co daje 7 301 zł miesięcznie. Dyrektor CRL wykazał w oświadczeniu majątkowym za cały 2024 r. kwotę 118 310,05 zł. Przez 5 miesięcy na stanowisku dyrektora CRL zarobił więc (118 310,05 - 51 107,00) zł = 67 203,05 zł, czyli miesięcznie 13 440,61 zł (mnożąc ten miesięczny zarobek przez 12 otrzymujemy kwotę 161 287,32 zł).

        https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/28456/kot-lukasz

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: Bar Mleczny

          Tak się bogaci lokalna klika J.G.

          Niedawno w sms-owym sondażu było pytanie czy zarobki prezydenta Rzeczpospolitej w wysokości 29 987,08 zł brutto miesięcznie są zasadne.

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
    15 postów w tym wątku zostało wyłączonych z wyświetlania ze względu na sprzeczność z Zasadami Forum lub czasowo. Możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami.
    
    - Reklama -
    - Ogłoszenie społeczne -

    - Reklama -

    - Reklama -
    - Reklama -
    - Reklama -
    Losowa firma:
    FHU MALPOL Halina Michalec
    Branża: Nieruchomości
    Dodaj firmę