Na to pytanie akurat odpowiedź znalazł Mędrzec z Ostrowca. Brzmiała ona: „No wiesz, ja nie narzucam”. I to prawda, narzucają się inni. https://archive.is/ElKAi
W 2022 roku, a być może jeszcze w 2021 roku, nastąpiła zmiana nazwy na: Agencja Rozwoju Lokalnego sp. z o.o. w likwidacji.
Niestety, w serwisie Web Archive org nie zachowała się kopia schematu organizacyjnego ARL Sp. z o.o., co uniemożliwia jego porównanie ze schematem organizacyjnym CRL.”
Takie powiązanie, jakie opisujesz – czyli że ARL i CRL to w praktyce ta sama struktura, te same osoby, tylko zmieniona forma prawna – zmienia bardzo dużo, i to na kilku poziomach:
### Zmiana nazwy, ale nie zmiana struktury = pozór reformy
Jeśli ARL została zlikwidowana, a na jej miejsce powołano CRL:
- z tym samym zespołem,
- z tą samą filozofią zarządzania,
- bez rozliczenia dotychczasowych błędów,
to mamy do czynienia nie z naprawą systemu, ale z pozorną zmianą – czyli czymś, co często bywa określane jako:
> "rebranding nieudolności" albo
> "ucieczka do przodu bez poniesienia odpowiedzialności".
### Forma prawna ma znaczenie – ale nie wszystko załatwia
#### ARL – spółka z o.o. non profit
- Forma spółki kapitałowej, choć non profit.
- Większa autonomia w działaniu.
- Mniejsze ograniczenia w zatrudnianiu, zaciąganiu zobowiązań, wydatkowaniu środków.
- Często mniej przejrzystości i utrudniona kontrola ze strony miasta.
#### CRL – jednostka budżetowa miasta
- Bezpośrednia część urzędu miasta.
- Finansowana z budżetu gminy – wszystkie straty są natychmiast stratami miasta.
- Teoretycznie większa kontrola finansowa i transparentność (kontrola RIO, BIP, itp.).
- Ale... jeśli pozostał ten sam zespół, ten sam sposób zarządzania i brak nadzoru, to struktura prawna nie ma większego znaczenia.
### Co to oznacza w praktyce?
1. Zmiana ARL na CRL nie rozwiązała problemu, tylko go zamaskowała.
2. Jeśli nie zmieniono ludzi i mechanizmów zarządzania, to:
- nadal istnieje ryzyko marnotrawienia środków,
- nadal nikt realnie nie ponosi odpowiedzialności,
- mieszkańcy nadal płacą za błędy z przeszłości (i być może za nowe).
3. Można to uznać za klasyczny przykład unikania odpowiedzialności przez instytucjonalne „przebranżowienie”.
### Jak to ująć w analizie lub raporcie? Możesz użyć sformułowania np.:
> Mimo formalnej likwidacji ARL i utworzenia w jej miejsce CRL, nie doszło do realnej zmiany organizacyjnej. Zmieniła się jedynie forma prawna – z podmiotu prawa handlowego na jednostkę budżetową – podczas gdy personel, mechanizmy decyzyjne oraz brak nadzoru pozostały bez zmian. Taka transformacja miała charakter czysto kosmetyczny, a jej celem mogło być raczej uniknięcie rozliczeń niż poprawa efektywności zarządzania środkami publicznymi.
Jeśli chcesz, mogę pomóc Ci przygotować:
- Schemat pokazujący relację ARL → CRL,
- Ocenę ryzyk w modelu zarządzania po „rebrandingu”,
- Propozycje działań naprawczych lub kontrolnych (np. audyt, komisja rewizyjna, wniosek do RIO/NIK).
Chcesz pociągnąć temat w którymś z tych kierunków? ChatGPT może popełniać błędy. Sprawdź ważne informacje.
„Kontrola RIO, BIP, itp.” – czyli co konkretnie? Rozwijając „itp.”, mam na myśli inne formy nadzoru, kontroli i obowiązki transparentności, które dotyczą instytucji publicznych. Oto konkretna lista:
1. Kontrola przez RIO (Regionalna Izba Obrachunkowa). Już wspomniana – nadzór nad:
- budżetem jednostki,
- uchwałami finansowymi,
- sprawozdaniami budżetowymi,
- zaciąganiem zobowiązań finansowych.
2. Publikacja danych w BIP (Biuletyn Informacji Publicznej). Obowiązek publikowania:
- planów finansowych i budżetów,
- ogłoszeń o zamówieniach publicznych,
- umów (często powyżej określonej kwoty),
- składów komisji i zarządzeń kierownika jednostki,
- struktury organizacyjnej i kontaktów.
3. Kontrola przez organy samorządowe (np. rada miasta/gminy)
- Komisje rewizyjne i inne komisje rady mogą kontrolować jednostki miejskie.
- Radni mają prawo żądać informacji, analiz, dokumentów.
- Rada może wnioskować o audyt lub kontrolę zewnętrzną.
4. Audyt wewnętrzny (jeśli został powołany). W większych jednostkach (albo w urzędach miast) może działać zespół audytu wewnętrznego, który bada:
- zgodność wydatków z planem,
- efektywność zarządzania,
- ryzyka finansowe.
5. Kontrola zewnętrzna przez NIK (Najwyższą Izbę Kontroli). NIK może przeprowadzać kontrole w:
- jednostkach samorządu,
- spółkach z udziałem samorządów,
- jednostkach budżetowych.
Sprawdza zgodność z prawem, gospodarność, rzetelność.
6. Prawo do informacji publicznej (na wniosek obywatela lub NGO). Każdy obywatel ma prawo:
- wystąpić z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej (np. kopii umów, faktur, protokołów),
- zaskarżyć brak odpowiedzi do WSA (wojewódzkiego sądu administracyjnego).
7. Zamówienia publiczne – kontrola UZP i jawność przetargów. Jednostki budżetowe są objęte przepisami o zamówieniach publicznych:
- obowiązek przetargów powyżej progów,
- publikacja ogłoszeń w BIP i na platformach zakupowych,
- kontrola przez Urząd Zamówień Publicznych (UZP).
8. Roczne sprawozdania finansowe i budżetowe
CRL (jako jednostka budżetowa) musi składać sprawozdania do miasta i RIO.
Miasto publikuje te dane w BIP – jako część budżetu JST (jednostki samorządu terytorialnego).
Podsumowanie – „itp.” oznacza m.in.:
Skrót / instytucja - Rodzaj nadzoru / obowiązek
RIO - Kontrola legalności i zgodności z budżetem
BIP - Obowiązek jawności i publikacji dokumentów
Rada gminy/miasta - Nadzór właścicielski, komisje rewizyjne
NIK - Kontrola legalności, rzetelności i gospodarności
Audyt wewnętrzny - Ocena efektywności i ryzyk wewnętrznych
UZP - Nadzór nad przetargami i zamówieniami
WSA - Sądowy nadzór nad dostępem do informacji publicznej
NGO / Obywatele - Społeczna kontrola (wnioski o informację)
http://www.ostrowiecnr1.pl/forum/watek/gdzie-ogladac-sesje-rady-powiatu/s2/
Oświadczenie majątkowe Agnieszki Katarzyny Rogalińskiej (z domu Loranty) za rok 2024
https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/24820/rogalinska-agnieszka
Centrum Rozwoju Lokalnego 125 987,59 zł (umowa o pracę do dnia 15.05.2024 r.)
>> 125 987,59 zł : 4,5 m-c = 27 997,24 zł / m-c
https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/27/rogalinska-agnieszka
22 października 2021 Czy to koniec Agencji Rozwoju Lokalnego w Ostrowcu Świętokrzyskim?
"(...) – Potencjał finansowy Spółki, biorąc pod uwagę jego wartość oraz płynność stwarza korzystną sytuację wyjściową dla kolejnego roku funkcjonowania. Zgodnie z planem finansowym na rok 2021 Spółka poniesie stratę netto w kwocie 289,18 tys. zł – poinformowano w Sprawozdaniu W Uchwale Nr 2/2021 Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników ARL Spółki z Ograniczoną Odpowiedzialnością z sierpnia 2021 roku, pod którą podpisał się Piotr Dasios, wiceprezydent Ostrowca Św. dowiadujemy się natomiast, że „stratę netto za rok obrotowy 2020 w kwocie 814 760,94 zł (słownie: osiemset czternaście tysięcy i siedemset sześćdziesiąt złotych i 94/100) postanawia się pokryć w całości z zysków Spółki z lat przyszłych.” (...)"
https://naostro.info/czy-to-koniec-agencji-rozwoju-lokalnego-w-ostrowcu-swietokrzyskim/
Agencja Rozwoju Lokalnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Katarzyna Piętos (z domu Malec) - Prezes Zarządu od dnia 30.12.2021 r. / Likwidator od dnia 01.01.2022 do dnia 04.01.2023 (data uprawomocnienia wykreślenia z KRS); dochód z tego tytułu w 2022 r. 53 250,00 zł
https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/24851/pietos-katarzyna
Kto może być więc likwidatorem? "(...) Z mocy prawa w momencie otwarcia likwidacji to dotychczasowi członkowie zarządu spółki stają się likwidatorami, a sam organ zarządu ulega wykreśleniu z rejestru przedsiębiorców. Od tego momentu już nie członkowie zarządu reprezentują spółkę a właśnie likwidatorzy. (...)" https://likwidacjaspolki.com/kto-moze-byc-likwidatorem-spolki-i-jakie-sa-jego-obowiazki/
Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W życiu spółki następuje czasem moment, w którym decyzja o zakończeniu prowadzenia działalności jest konieczna. W jaki sposób rozwiązać spółkę? Co to jest likwidacja? Z czym się wiąże? W jaki sposób ją przeprowadzić? Odpowiedź na te pytania znajdą Państwo poniżej.
https://milewska.legal/likwidacja-spolki-z-ograniczona-odpowiedzialnoscia/
Oświadczenie majątkowe Agnieszki Katarzyny Rogalińskiej (z domu Loranty) za rok 2023
Centrum Rozwoju Lokalnego 168 156,55 zł (za 12 miesięcy)
>> 168 156,55 zł : 12 m-c = 14 013,04 zł / m-c
Dla przykładu: Marcin Marzec na dzień objęcia stanowiska dyrektora CRL (01.08.2024) wykazał w oświadczeniu kwotę 51 107,00 zł, co daje 7 301 zł miesięcznie. Dyrektor CRL wykazał w oświadczeniu majątkowym za cały 2024 r. kwotę 118 310,05 zł. Przez 5 miesięcy na stanowisku dyrektora CRL zarobił więc (118 310,05 - 51 107,00) zł = 67 203,05 zł, czyli miesięcznie 13 440,61 zł (mnożąc ten miesięczny zarobek przez 12 otrzymujemy kwotę 161 287,32 zł).
https://bip.um.ostrowiec.pl/oswiadczenie-majatkowe/28456/kot-lukasz
Tak się bogaci lokalna klika J.G.
Niedawno w sms-owym sondażu było pytanie czy zarobki prezydenta Rzeczpospolitej w wysokości 29 987,08 zł brutto miesięcznie są zasadne.