Ostrowiec Świętokrzyski - Widok na fragment miasta

Ostrowiec Świętokrzyski www.ostrowiecnr1.pl

Szukaj
Właściciel portalu


- Reklama -

Logowanie

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -
Zaloguj się, aby zbaczyć, kto jest teraz on-line.
Aktualna sonda
Czy jesteś za przeprowadzeniem w Ostrowcu Świętokrzyskim referendum odwołującego prezydenta miasta
Aby skorzystać
z mailingu, wpisz...
Korzystając z Portalu zgadzasz się na postanowienia Regulaminu.
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 21

      Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

      Może w woj. świętokrzyskim brakuje specjalistów? Podobna jednostka:

      Centrum Badawczo-Wdrożeniowe Silesia LabMed

      Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

      - Laboratoria prowadzone przez profesjonalną kadrę

      - Najwyższej jakości aparatura naukowo-badawcza

      - Szeroki wachlarz usług badawczo-wdrożeniowych https://slm.sum.edu.pl/services/team-2/

      Rada Centrum Badawczo-Wdrożeniowego Silesia LabMed

      Na podstawie art. 29 ust. 3 Statutu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicahc (tj. Uchwała Nr 1/2023 Senatu SUM z dnia 25.02.2023 r.) , w związku z § 6 ust. 2 Regulaminu Centrum Badawczo-Wdrożeniowego Silesia LabMed wprowadzonego Zarządzeniem Nr 9/2022 z dnia 20.01.2002 r. z pozn. zm. JM Rektor Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach Zarządzeniem Nr 147/2024 z dnia 06.09.2024 r. powołał Radę Centrum w składzie:

      dr hab. n. med. Jerzy Jaroszewicz, prof. ŚUM- Przewodniczący

      prof. dr hab. n. med. Michał Holecki

      prof. dr hab. n. med. Marek Mandera

      prof. dr hab. n. med. Justyna Paprocka

      prof. dr hab. n. med. Agata Stanek

      prof. dr hab. n. med. Michał Toborek

      dr hab. n. med. Arkadiusz Dziedzic, prof. ŚUM

      dr hab. n. med. Aleksandra Mielczarek-Palacz, prof. ŚUM

      dr hab. n. med. Beata Morawiec, prof. ŚUM

      dr hab. n. o zdrowiu Katarzyna Brukało, prof. ŚUM

      dr hab. n. farm. Monika Kadela-Tomanek

      dr hab. n. med. Patrycja Dolibog

      Rada została powołana na kadencję 2024-2028. https://slm.sum.edu.pl/services/rada-centrum/

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

        "Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne (RCNT), to wydzielona jednostka organizacyjna Samorządu Województwa Świętokrzyskiego, działająca w formie jednostki budżetowej, posiadająca status podmiotu leczniczego.

        Cele i działania realizowane są poprzez: zarządzanie w pełni uzbrojonymi terenami inwestycyjnymi, prowadzenie innowacyjnej działalności edukacyjnej w Centrum Nauki Leonardo da Vinci, wspieranie nauki przez wykorzystanie potencjału kompleksu laboratoriów badawczo-wdrożeniowych. Unikalnym walorem RCNT jest zabytkowy XVII-wieczny Zespół Pałacowo-Parkowy, w którym znajduje się Centrum Konferencyjno-Szkoleniowe."

        https://rcnt.pl/index.php/2025/10/02/wyniki-konkursu-badz-jak-leonardo-2025/ https://cndavinci.pl/

        https://chatgpt.com → Leonardo da Vinci projektował maszynę latającą, choć nigdy nie udało się jej zbudować ani wypróbować w jego czasach. Jednym z najbardziej znanych jego projektów jest „ornitopter”, maszyna latająca inspirowana skrzydłami ptaków. Została zaprojektowana w 1485 roku, a jej celem było umożliwienie człowiekowi lotu poprzez mechaniczne „machanie” skrzydłami. Niestety, maszyna ta nie miała wystarczającej mocy ani odpowiednich materiałów, aby mogła realnie latać, ale jest to przykład jego pasji do badań nad lotem i mechaniką.

        Leonardo był genialnym wynalazcą i inżynierem, który zaprojektował setki różnych urządzeń i maszyn, chociaż wiele z nich nigdy nie zostało zbudowanych ani wypróbowanych za jego życia. Oto kilka z jego najbardziej znanych wynalazków:

        ### 1. Maszyna latająca (Ornitopter)

        Jak wspomniałem, projekt ten przypominał mechaniczne skrzydła ptaka. Była napędzana siłą ludzkich mięśni i miała na celu naśladowanie ruchu skrzydeł ptaków. Chociaż nigdy nie latała, jest to jedno z jego najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych osiągnięć w dziedzinie aerodynamiki.

        ### 2. Helikopter

        Da Vinci zaprojektował maszynę, którą uznać można za wczesny prototyp współczesnego helikoptera. Jego „winda powietrzna” (tak zwany „śmigłowiec”) miała wygląd spirali i była napędzana siłą rotacji, co miało pozwalać jej wzbić się w powietrze. Pomimo tego, że konstrukcja była niewykonalna w tamtych czasach, idea była przełomowa.

        ### 3. Czołg

        Leonardo zaprojektował w 1485 roku "wóz bojowy", który był czymś w rodzaju pierwszego czołgu. Maszyna była osadzona na dużych kołach, z metalowym pancerzem i uzbrojeniem w postaci armat, ale nie została nigdy zbudowana. Ponadto, mechanizm napędzający był niepraktyczny.

        ### 4. Maszyna do cięcia drewna (piła mechaniczna)

        Da Vinci zaprojektował również maszyny przemysłowe, takie jak piła do cięcia drewna, która miała być napędzana wodą. Była to jedna z pierwszych prób automatyzacji pracy w przemyśle.

        ### 5. Wodna maszyna do drążenia tuneli

        Projektował również różnego rodzaju maszyny do kopania tuneli pod ziemią. Była to koncepcja wykorzystywana do budowy kanałów i tuneli wodociągowych, a także do wojskowych działań podziemnych.

        ### 6. Maszyna do pomiaru ruchu wody

        Leonardo stworzył także urządzenia do pomiaru i analizy wody, które miały pomóc w rozumieniu przepływów rzek, jezior i kanałów. Jego badania w tej dziedzinie były prekursorskie.

        ### 7. Projekt mostu o dużej rozpiętości

        Da Vinci zaprojektował most o wyjątkowej konstrukcji, który miał być w stanie rozciągać się na dużą odległość. Most ten był oparty na zasadach statyki i miał zapobiegać przewróceniu się pod dużymi obciążeniami.

        ### 8. Maszyna do latania – skrzydła

        Oprócz ornitoptera, Leonardo projektował także "skrzydła" inspirowane naturą, próbując zaprezentować ideę lotu, wykorzystując mechanizmy przypominające skrzydła nietoperzy i ptaków.

        ### 9. Maszyna do pisania

        Leonardo da Vinci zaprojektował też wczesny prototyp maszyny do pisania, choć jego urządzenie nie było udoskonalone, a raczej koncepcyjne. To pokazuje, że miał również wizję dotyczącą automatyzacji procesów biurowych.

        ### 10. Zegary, mechanizmy i urządzenia do precyzyjnego pomiaru

        Wiele z jego wynalazków to różnego rodzaju zegary, urządzenia mechaniczne, prasy, a także projekty maszyn do wykonywania precyzyjnych pomiarów. Leonardo miał dużą wiedzę na temat mechaniki i fizyki, co pozwalało mu projektować zaawansowane maszyny.

        ### Cechy wynalazków Leonarda:

        - Kreatywność: Leonardo był wizjonerem. Większość jego wynalazków była wyprzedzeniem czasów i wymagała technologii, które nie istniały jeszcze w jego epoce.

        - Związek z nauką i sztuką: Jego wynalazki były ściśle związane z jego zainteresowaniem anatomią, fizyką, mechaniką i sztuką. Wiele z jego koncepcji opierało się na badaniach natury.

        Chociaż większość tych wynalazków nie została zrealizowana za jego życia, Leonardo da Vinci wyprzedził swoją epokę o stulecia. Jego projekty stanowią fundament dla wielu współczesnych technologii. Dzięki jego rysunkom i notatkom, możemy dziś podziwiać jego genialność i wielki wkład w rozwój nauki oraz technologii.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
        • Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

          Centrum Nauki Leonardo da Vinci jest oddziałem Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego. To niezwykły punkt na mapie regionu świętokrzyskiego, przeznaczony do aktywnego i inspirującego wypoczynku.

          To idealne miejsce dla rodzin z dziećmi, grup szkolnych, aktywnych seniorów… dla wszystkich!

          Główną ideą działania Centrum jest wzbudzenie zainteresowania wśród zwiedzających naukami przyrodniczymi, poprzez aktywne i wzmacniające postawę kreatywną działania edukacyjne, okraszone wyśmienitą zabawą.

          Dlaczego Centrum Nauki Leonardo da Vinci? Co nas wyróżnia?

          To jedyne takie miejsce w Polsce, gdzie cała ekspozycja oraz działania edukacyjne, skupiają się na zdrowym i dobrze funkcjonującym organizmie ludzkim oraz jego otoczeniu. Wyróżnia nas lokalizacja oraz infrastruktura, dająca nieograniczone możliwości poznawczo – turystyczne.

          Wizja i cele Centrum Nauki Leonardo da Vinci…

          Centrum Nauki promuje nowoczesną komunikację naukową, wzbudza ciekawość i zachęca do samodzielnego myślenia. Innowacyjne metody popularyzacji nauki prowadzą do aktywnego kontaktu ze zjawiskami naukowymi, a także umożliwiają uczestnikowi eksperymentów wcielić się w rolę badacza. Inspirujemy do obserwacji, doświadczania, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi.

          Co mamy do zaoferowania?

          Dwie wystawy o charakterze multimedialno – mechatronicznym:

          – „Człowiek – niezwykła maszyna”, podejmująca zagadnienia związane z budową i funkcjami życiowymi człowieka.

          – „Człowiek – trybik w machinie przyrody”, dotycząca zagadnień ekologiczno – przyrodniczych.

          – Warsztaty naukowe dla dzieci i młodzieży – prowadzone w pełni wyposażonych laboratoriach przez wykwalifikowaną kadrę edukatorów.

          – Pokazy naukowe – prowadzone na przystosowanej do większej publiczności auli.

          – Ekspozycja zewnętrzna – tereny zielone otaczające budynek Centrum, w postaci zjawiskowego ogrodu, w który wkomponowaliśmy wiele eksponatów naukowych.

          Ile czasu zajmuje zwiedzanie całego obiektu?

          Zwiedzanie całej wystawy zajmuje około 2 godzin.

          Ile czasu trwają warsztaty?

          Zajęcia laboratoryjne trwają około 45 minut.

          Całość to prawie 3 godziny naukowych atrakcji!!!

          Serdecznie zapraszamy!!!

          PROJEKT

          Centrum Nauki Leonardo da Vinci powstało w ramach projektu współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2007-2013. Oś priorytetowa II, Działanie 2.1 Rozwój innowacji oraz wspieranie działalności dydaktycznej i badawczej szkół wyższych oraz sektora „badania i rozwój”.

          Wartość całkowita projektu: 18 388 984, 22 zł

          Dofinansowanie EFRR: 15 630 636, 59 zł

          Wkład własny: 2 758 347, 63 zł

          To chyba jest coś w stylu ostrowieckiego Centrum Rozwoju Lokalnego.

          Zlot pasjonatów fotografii 18-19 sierpnia

          Już za nieco ponad miesiąc w Centrum Nauki Leonardo da Vinci odbędzie się ZLOT PASJONATÓW FOTOGRAFII.

          Organizatorem wydarzenia jest Portal polonijny – CUDZECHWALICIE. Oficjalni partnerzy: Olympus Polska i po raz pierwszy Centrum Nauki Leonardo da Vinci ?

          Poprzez ideę Zlotu pasjonatów fotografii oraz warsztatów fotograficznych „Na królewskim szlaku – Chęciny 2018” eksponowane są walory regionu, w szczególności magia plenerów, przepych przyrody w parku oraz dworze starostów chęcińskich, mieście i zamku o bogatej historii oraz tradycji.

          Jest to też możliwość szerokich konsultacji w gronie osób pasjonujących się fotografią jak również znanych w Europie ekspertów z dziedziny fotografii. Osób, które w przeważającej większości wychodzą z założenia, że każdy z Nas widzi inaczej, dzięki czemu wyjątkowość czy oryginalność fotografii będzie odzwierciedleniem waszych prac wykonanych podczas zlotu.

          Co Was czeka?

          Warsztaty fotografii ślubnej, portretowej, warsztaty fotografii kulinarnej, Chęciny nocą, zlot pojazdów zabytkowych w skansenie w Tokarni oraz wnętrza zabytkowego Dworu Starostów Chęcińskich i nowoczesność Centrum Nauki Leonardo da Vinci.

          Więcej informacji znajdziecie na: https://cudzechwalicie.jimdo.com/zlot-fotograf%C3%B3w/ - brak strony

          oraz facebooku: https://www.facebook.com/events/2087907651446609/

          https://cndavinci.pl/index.php/2018/07/09/zlot-pasjonatow-fotografii-18-19-sierpnia/

          Konferencja Interakcja-Integracja 2023

          W Morskim Centrum Nauki w Szczecinie trwa ogólnopolska konferencja członków Stowarzyszenia Społeczeństwo i Nauka SPiN zrzeszającego instytucje edukacyjne i kulturalne z całej Polski. Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne jest członkiem stowarzyszenia, więc nie mogło nas tam zabraknąć. Liczymy na dużo owocnych rozmów oraz cieszymy się ze spotkania z centrowymi przyjaciółmi z kraju i zagranicy. W programie m.in. warsztaty, które prowadzi Marcin Gołuch – kierownik Centrum Nauki Leonardo da Vinci we współpracy z Krystyną Mikołajską – Młyn Wiedzy z Torunia, Michałem Kędzierskim – EC1 z Łodzi oraz Joanną Wąsikowską – Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Kortostrefa z Olsztyna.

          Stowarzyszenie Społeczeństwo i Nauka SPiN łączy krajowe instytucje współpracujące na rzecz badań i profesjonalizacji w obszarze komunikacji nauki. Konferencja Interakcja-Integracja to najważniejsze spotkanie przedstawicieli centrów nauki, muzeów techniki, organizacji i firm. Na program wydarzenia składają się wystąpienia plenarne, sesje tematyczne oraz warsztaty poświęcone aktualnym tematom związanym m.in. z popularyzowaniem nauki. To świetna okazja do pogłębiania wiedzy oraz wymiany doświadczeń.

          https://cndavinci.pl/index.php/2023/10/19/konferencja-interakcja-integracja-2023/

          https://cndavinci.pl/index.php/2025/04/07/warsztaty-i-pokazy-naukowe-12-13-kwietnia-2025/ itd.

          Gość
          Zgłoś
          Odpowiedz
          • Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

            Na baltowskiej powstaje duza piekarnia takze socjalne nieroby w koncu do roboty

            Gość
            Zgłoś
            Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 25

      Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

      2008-04-11 Pierwsze umowy z Polski Wschodniej podpisane

      Umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację projektu „Utworzenie Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego w Województwie Świętokrzyskim” podpisali marszałek Adam Jarubas oraz Marcin Perz, członek Zarządu Województwa.

      – To jedna z pierwszych w Polce umów podpisanych na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej” – poinformował podczas dzisiejszej konferencji prasowej marszałek Adam Jarubas.

      W konferencji poświęconej powstaniu Regionalnego Centrum Naukowo – Technologicznego uczestniczyli również: Starosta kielecki Zenon Janus, Tomasz Lato, przewodniczący Rady Powiatu Kieleckiego, Burmistrz Chęcin, Robert Jaworski oraz Szczepan Skorupski, Prezes Świętokrzyskiego Centrum Innowacji i Transferu Technologii.

      Powstanie Regionalnego Centrum Naukowo - Technologicznego zainicjowano w ramach działania Konsorcjum, zawartego przez 6 regionalnych podmiotów: Województwo Świętokrzyskie, Powiat Kielecki, Politechnika Świętokrzyska, Akademia Świętokrzyska, Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa oraz Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii. W roku 2007 grono członków Konsorcjum poszerzono o Gminę Chęciny, a w trosce o wskaźnik dofinansowania projektu członkowie Konsorcjum 23.07.2007 r. podjęli uchwałę o zmianie Lidera projektu na Województwo Świętokrzyskie. Na lokalizację RCNT wybrano teren znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie międzynarodowej trasy E7, odległy od Kielc ok. 14 km.

      W skład Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego wejdą:

      1. Regionalny Park Naukowo-Technologiczny, którego infrastrukturę stanowić będą budynek biurowy i produkcyjno-magazynowy, tereny inwestycyjne i laboratoria badawczo-wdrożeniowe.

      2. Regionalny Inkubator Technologiczny.

      Podstawowym zadaniem Regionalnego Parku Naukowo-Technologicznego będzie zapewnienie przepływu wiedzy i technologii pomiędzy jednostkami naukowymi i przedsiębiorstwami. RPNT przyczyni się do budowy realnego partnerstwa między świętokrzyskim biznesem, nauką, jednostkami około-biznesowymi i samorządem. Pozwoli także na rozwój przedsiębiorczości akademickiej poprzez wszelkie formy komercjalizacji wiedzy naukowej. Bliskość zaplecza naukowo-badawczego oraz dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry pozwoli stworzyć atrakcyjne warunki do rozwoju przedsiębiorczości, usług pomocniczych oraz przyciągnięcia inwestorów. Zakłada się, że powstaną minimum dwa laboratoria badawcze, poszerzające dotychczasową ofertę placówek B+R, oraz odpowiadające na zapotrzebowanie przedsiębiorców w zakresie następujących usług:

      - alternatywnych i odnawialnych źródeł energii,

      - technik ICT,

      - elektrotechniki i automatyki,

      - bezpieczeństwa użytkowania urządzeń elektrycznych,

      - nowoczesnych materiałów oraz wytrzymałości konstrukcji budowlanych.

      Efektem powstania i funkcjonowania RPNT będzie również ożywienie gospodarcze, aktywizacja zawodowa społeczności lokalnej oraz wzrost konkurencyjności i poprawa atrakcyjności inwestycyjnej regionu świętokrzyskiego. Przewiduje się utworzenie szeregu nowych miejsc pracy w zupełnie nowych zawodach, powstających

      w wyniku rozwoju technik informatycznych i innych branż nowych technologii.

      Szacowany koszt całkowity powstania RCNT to 56.706.000 zł z czego:

      - wkład własny Beneficjenta - 9.495.056,94 zł

      - dofinansowanie z EFRR - 46.110.943,06 zł

      Powiat Kielecki - 1.000.000,00 zł

      - Gmina Chęciny - 100.000,00 zł

      Materiały pobrano ze strony www.sejmik.kielce.pl

      https://checiny.pl/asp/pl_start.asp?typ=13&menu=169&dzialy=169&prywatnosc=tak&akcja=artykul&artykul=209

      wtorek, 23 września 2008. Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne

      W Podzamczu Chęcińskim, marszałek Adam Jarubas oraz Zenon Janus, starosta kielecki wizytować będą teren przeznaczony pod budowę Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego. Obejrzą m.in. pomieszczenia dla biura projektu (mieścić się ono będzie w dawnym dworze starosty chęcińskiego), które ma zostać uruchomione już 1 października.

      Projekt utworzenia RCNT ma być prowadzony w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Inwestycję oszacowano na 56 mln zł a jej realizację zaplanowano na lata 2008-2012.

      W ramach parku technologicznego w Podzamczu Chęcińskim powstaną cztery laboratoria badawczo-wdrożeniowe dla firm z obszaru wysokich technologii, hala produkcyjno-magazynowa i serwis usług dla przedsiębiorców. 30 ha terenu przeznaczone zostanie pod inwestycje. Placówka będzie służyć rozwojowi przedsiębiorczości i innowacyjności, a przez to wzrostowi konkurencyjności i atrakcyjności regionu.

      https://www.swietokrzyskie.pro/media/regionalne-centrum-naukowo-technologiczne/

      ChatGPT:

      EFRR to skrót od Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ang. European Regional Development Fund). Jest to jeden z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, który ma na celu wspieranie rozwoju regionów, zmniejszanie nierówności gospodarczych i społecznych oraz promowanie zrównoważonego rozwoju w krajach członkowskich UE.

      Cele EFRR:

      - Wzmacnianie konkurencyjności regionów – Fundusz wspiera projekty, które przyczyniają się do rozwoju lokalnej gospodarki, poprawy infrastruktury i innowacji technologicznych.

      - Inwestowanie w innowacje – EFRR finansuje projekty związane z badaniami i rozwojem, w tym nowe technologie, innowacje, start-upy czy współpracę między nauką a biznesem.

      - Zrównoważony rozwój – Fundusz wspiera także inicjatywy związane z ochroną środowiska, odnawialnymi źródłami energii, transportem ekologicznym i efektywnością energetyczną.

      - Redukcja nierówności regionalnych – Celem funduszu jest zmniejszanie różnic rozwojowych między regionami, zwłaszcza w krajach o mniejszym poziomie rozwoju gospodarczego.

      Dofinansowanie z EFRR

      Dofinansowanie z EFRR może obejmować:

      - Inwestycje infrastrukturalne – np. budowa lub modernizacja dróg, linii kolejowych, sieci energetycznych.

      - Projekty innowacyjne – takie jak badania naukowe, rozwój nowych technologii, transfer technologii, wsparcie dla start-upów i przedsiębiorczości.

      - Wsparcie dla przedsiębiorstw – w tym pomoc w modernizacji przedsiębiorstw, wdrażaniu nowych rozwiązań technologicznych, poprawie efektywności produkcji.

      - Edukacja i szkolenia – fundusz może wspierać projekty edukacyjne i szkoleniowe, które mają na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników i wzmocnienie kompetencji lokalnych.

      Jak uzyskać dofinansowanie z EFRR?

      Projekty finansowane przez EFRR są zazwyczaj realizowane przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje non-profit oraz przedsiębiorstwa. W Polsce procedura aplikacyjna odbywa się głównie poprzez Programy Operacyjne zarządzane przez różne instytucje, np. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

      Chcesz dowiedzieć się więcej o konkretnej procedurze aplikacyjnej lub o programach, które wspierają konkretne branże?

      ICT to skrót od Information and Communication Technology, czyli Technologie Informacyjno-Komunikacyjne. Obejmuje szeroką gamę technologii związanych z przetwarzaniem informacji, komunikacją i wymianą danych.

      W kontekście laboratorium badawczego w RPNT, technologie ICT mogą obejmować:

      - systemy komputerowe i sieciowe,

      - oprogramowanie,

      - technologie mobilne,

      - internet rzeczy (IoT),

      - big data, sztuczną inteligencję (AI),

      - telekomunikację i inne technologie umożliwiające wymianę informacji w różnych sektorach gospodarki.

      Chodzi o rozwój technologii, które pozwalają na efektywniejsze przetwarzanie, przechowywanie, przesyłanie i zabezpieczanie informacji.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

        Jeden pan, który pracowała w RCNT zmienił chyba zainteresowania, bo aktualnie jest zastępcą dyrektora w kieleckim Muzeum Zabawek i Zabawy.

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 27

      Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

      [2023] RCNT jest podmiotem leczniczym, w związku z tym musi mieć radę społeczną (tak jak publiczne szpitale). Jej zadania są doradczo-opiniotwórcze. Rada przygotowuje m.in. swoje stanowiska w sprawie kwestii finansowych. Praca w radach społecznych jest bezpłatna. Ich członkom nie przysługują ani diety, ani wynagrodzenia. W 2023 r. upłynęła czteroletnia kadencja poprzedniej rady RCNT - zarząd województwa świętokrzyskiego powołał ją uchwałą z 29 maja 2019 r. Nowa rada pracuje w latach 2023-2027. Skład nowej rady:

      1. Andrzej Pruś - przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego

      2. Ewa Kopolovets - dyrektorka Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach

      3. Bogumiła Niziołek - dyrektorka Departamentu Ochrony Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego

      4. Magdalena Tomska - pracownica tej jednostki

      - Urząd Wojewódzki → administracja rządowa

      - Urząd Marszałkowski → administracja samorządowa

      Urząd Wojewódzki reprezentuje władzę państwową w regionie, a Urząd Marszałkowski — władze samorządowe województwa. Uzasadnienie merytoryczne:

      - Urząd Wojewódzki obsługuje wojewodę, który jest przedstawicielem Rady Ministrów w województwie i wykonuje zadania administracji rządowej.

      - Urząd Marszałkowski natomiast obsługuje marszałka województwa i zarząd województwa, czyli organy samorządu terytorialnego (na poziomie województwa).

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 32

      Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

      https://duckduckgo.com/?q=Marcin+Go%C5%82uch+kierownik+Centrum+Nauki+Leonardo+da+Vinci

      Temat: Innowacyjna działalność edukacyjna w szkolnictwie wyższym, uwzględniająca jej badawczy i akademicki charakter oraz współpraca z otoczeniem naukowo-biznesowym.

      ## Innowacyjna działalność edukacyjna w szkolnictwie wyższym – kierunki, wyzwania i perspektywy

      ### Wprowadzenie

      Szkolnictwo wyższe pełni kluczową rolę w rozwoju społeczeństwa opartego na wiedzy, kształcąc kadry dla gospodarki i tworząc fundamenty postępu naukowo-technicznego. Współczesne uczelnie funkcjonują w warunkach intensywnej globalizacji, rosnącej mobilności akademickiej oraz dynamicznych zmian technologicznych. W tym kontekście innowacyjna działalność edukacyjna staje się jednym z filarów jakości kształcenia i konkurencyjności instytucji akademickich.

      ### Istota innowacyjności w szkolnictwie wyższym

      Innowacyjna działalność edukacyjna na poziomie akademickim oznacza tworzenie, testowanie i wdrażanie nowych metod, form i treści kształcenia, które prowadzą do podnoszenia jakości procesu dydaktycznego oraz lepszego przygotowania studentów do funkcjonowania w zmiennym rynku pracy.

      Obejmuje ona zarówno:

      * modernizację programów studiów w oparciu o najnowsze wyniki badań naukowych,

      * wykorzystanie metod aktywizujących (np. problem-based learning, design thinking, project-based learning),

      * rozwijanie kompetencji cyfrowych i miękkich,

      * a także łączenie dydaktyki z działalnością badawczą i wdrożeniową.

      ### Nauczyciel akademicki jako inicjator innowacji

      Rola nauczyciela akademickiego ewoluuje – z tradycyjnego wykładowcy przekazującego wiedzę w kierunku facylitatora procesu uczenia się, mentora i partnera w badaniach (Facylitator to osoba, która pomaga grupie w osiąganiu celów, ułatwiając komunikację, współpracę i rozwiązywanie problemów, bez bezpośredniego kierowania procesem lub podejmowania decyzji). W tym ujęciu innowacyjność dydaktyczna polega na:

      * kreowaniu przestrzeni do samodzielnych poszukiwań naukowych studentów,

      * stosowaniu technologii edukacyjnych (m.in. e-learning, blended learning, narzędzia AI, symulatory VR/AR),

      * wdrażaniu metodyki nauczania opartej na dowodach (evidence-based teaching),

      * rozwijaniu krytycznego myślenia i refleksji metapoznawczej.

      Uczelnia staje się tym samym laboratorium innowacji dydaktycznych, w którym proces nauczania jest integralnie związany z badaniami naukowymi i rozwojem praktycznych kompetencji.

      ### Współpraca z otoczeniem naukowo-biznesowym

      Jednym z najważniejszych kierunków rozwoju innowacyjnej edukacji akademickiej jest zacieśnianie współpracy uczelni z sektorem gospodarczym i instytucjami publicznymi.

      Tego rodzaju partnerstwa przyczyniają się do:

      * dostosowania programów studiów do realnych potrzeb rynku pracy,

      * tworzenia wspólnych laboratoriów badawczo-dydaktycznych,

      * realizacji projektów wdrożeniowych i staży przemysłowych,

      * rozwijania kompetencji przedsiębiorczych studentów,

      * komercjalizacji wyników badań naukowych.

      Uczelnie, które skutecznie integrują naukę, dydaktykę i współpracę z biznesem, budują ekosystem innowacji, w którym proces kształcenia staje się częścią szerszego łańcucha wartości wiedzy.

      ### Kierunki rozwoju innowacyjnej działalności edukacyjnej w szkolnictwie wyższym

      1. Uczenie się oparte na badaniach (research-based learning) – integracja dydaktyki z praktyką naukową.

      2. Cyfryzacja procesu kształcenia – wykorzystanie sztucznej inteligencji, analityki edukacyjnej i technologii immersyjnych.

      3. Edukacja hybrydowa i elastyczna – łączenie nauki stacjonarnej z online, mikrocertyfikaty, uczenie się przez całe życie (Lifelong Learning).

      4. Interdyscyplinarność i projekty międzyobszarowe – budowanie programów studiów łączących nauki ścisłe, humanistyczne i społeczne.

      5. Internacjonalizacja – wymiana doświadczeń, mobilność studentów i kadry, programy joint degrees.

      6. Uczenie się przez współtworzenie (co-creation) – aktywne włączanie studentów w projektowanie programów i metod kształcenia.

      ### Podsumowanie

      Innowacyjna działalność edukacyjna w szkolnictwie wyższym stanowi strategiczny element rozwoju uczelni w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. Wymaga systemowego wsparcia ze strony władz akademickich, elastycznych ram prawnych oraz kultury organizacyjnej sprzyjającej eksperymentowaniu i współpracy.

      Nowoczesna uczelnia to taka, która łączy badania, dydaktykę i innowacje, tworząc środowisko uczenia się sprzyjające kreatywności, refleksyjności i odpowiedzialności społecznej przyszłych absolwentów.

      Czy chciałbyś, żebym przygotował do tego tekstu bibliografię naukową (np. pozycje polskie i anglojęzyczne) albo wersję nadającą się do publikacji akademickiej (z przypisami, streszczeniem i słowami kluczowymi)?

      ---

      W Unii Europejskiej innowacyjna działalność edukacyjna, szczególnie na poziomie szkolnictwa wyższego, nie jest celem samym w sobie. Jest postrzegana jako narzędzie strategiczne do rozwoju społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy, czyli takiej, w której ludzie zdobywają kompetencje potrzebne na rynku pracy, a badania naukowe i współpraca uczelni z biznesem przyczyniają się do wzrostu gospodarczego i innowacji rynkowych.

      Poniżej szczegółowe wytyczne i kontekst UE:

      ## 1. Ramy i dokumenty strategiczne UE

      Najważniejsze dokumenty to:

      * Europejska Agenda Edukacyjna 2020+ – wskazuje na potrzebę dostosowania kształcenia do rynku pracy, rozwijania kompetencji cyfrowych i innowacyjnych.

      * Strategia Europa 2030 (Europe’s Digital Decade, Innovation Union) – podkreśla rolę edukacji i badań w tworzeniu innowacyjnej gospodarki.

      * Program Erasmus+ i Horizon Europe – finansują innowacyjne projekty edukacyjne i badawcze, wspierają współpracę uczelni z przemysłem oraz internacjonalizację kształcenia.

      Wytyczne UE mówią wprost: uczelnie powinny łączyć nauczanie z badaniami i współpracą z biznesem, tworząc produkty i kompetencje, które mają realny wpływ na rynek pracy i rozwój gospodarczy.

      ## 2. Jak ma wyglądać innowacyjna działalność edukacyjna wg UE

      Elementy kluczowe:

      1. Uczenie się oparte na badaniach (Research-based Learning) – studenci pracują nad realnymi problemami badawczymi, czasem we współpracy z firmami.

      2. Współpraca z przemysłem i instytucjami publicznymi – np. projekty wdrożeniowe, staże, laboratoria wspólne z biznesem (living labs, innovation hubs).

      3. Interdyscyplinarność i projekty praktyczne – integracja wiedzy technicznej, nauk społecznych i zarządzania.

      4. Technologia i cyfryzacja – wykorzystanie narzędzi cyfrowych, sztucznej inteligencji, symulacji VR/AR, platform e-learningowych do praktycznych zadań.

      5. Uczenie się przez innowację (Innovation-driven Learning) – studenci tworzą prototypy, rozwiązania biznesowe, produkty badawcze lub usługi.

      ## 3. Jak edukacja ma wspierać biznes

      UE podkreśla, że uczelnie są częścią ekosystemu innowacji, tzw. triple helix model:

      * Uczelnie → kształcą kompetentnych absolwentów i prowadzą badania.

      * Biznes → wdraża innowacje, dostarcza praktycznych problemów i finansowania.

      * Rząd / samorządy → tworzą ramy regulacyjne, finansują projekty i wspierają transfer wiedzy.

      Efekty współpracy to m.in.:

      * gotowe produkty lub prototypy technologiczne,

      * raporty analityczne dla firm,

      * nowe usługi lub modele biznesowe,

      * wykwalifikowani absolwenci z kompetencjami potrzebnymi na rynku pracy.

      ## 4. Finalny cel lub „produkt” UE

      Ostateczny cel innowacyjnej edukacji akademickiej wg UE można sprowadzić do trzech powiązanych efektów:

      1. Rozwój gospodarczy i innowacje: powstawanie nowych firm, patentów, technologii, usług, procesów biznesowych.

      2. Wzrost zatrudnienia i kompetencji: absolwenci mają praktyczne kompetencje i są przygotowani do pracy w nowoczesnej gospodarce.

      3. Wzrost jakości życia i dobrobytu społecznego: innowacje w edukacji i biznesie przyczyniają się do lepszych produktów, usług, ekologii i zdrowia, co zwiększa dobrobyt społeczeństwa.

      ## 5. W skrócie – obraz całości

      Innowacyjna edukacja → kompetentni absolwenci + badania naukowe → współpraca z biznesem → nowe produkty, usługi i technologie → rozwój gospodarki → miejsca pracy i wyższy standard życia

      Tak więc UE postrzega edukację jako motor gospodarki i innowacji, a nie tylko jako proces kształcenia dla samej wiedzy. Wszystko kręci się wokół wiedzy stosowanej i tworzenia wartości dla społeczeństwa i rynku.

      Jeśli chcesz, mogę teraz zrobić diagram lub wizualny schemat „jak innowacyjna edukacja w UE napędza biznes i gospodarkę”, który od razu pokazuje cel i produkty takiej działalności. To bardzo ułatwia zrozumienie całości.

      ---

      Świetnie, masz bardzo szczegółowe źródło i widać, że RCNT w Podzamczu miało ambitne założenia – wprost wpisuje się w to, o czym rozmawialiśmy wcześniej na temat innowacyjnej działalności edukacyjnej i wspierania gospodarki przez uczelnie. Spróbujmy to uporządkować: (...)

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
      • Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

        Świetnie, masz bardzo szczegółowe źródło i widać, że RCNT w Podzamczu miało ambitne założenia – wprost wpisuje się w to, o czym rozmawialiśmy wcześniej na temat innowacyjnej działalności edukacyjnej i wspierania gospodarki przez uczelnie. Spróbujmy to uporządkować:

        ## 1. Dlaczego powstało RCNT w Podzamczu?

        * RCNT (Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne) powstało w 2008 r. w ramach Programu Operacyjnego „Rozwój Polski Wschodniej”.

        * Celem było stworzenie regionalnego hubu innowacji, łączącego naukę (Politechnika Świętokrzyska, Akademia Świętokrzyska) z biznesem (lokalne firmy, Izba Przemysłowo-Handlowa) i samorządem.

        * Zakładano:

        - Regionalny Park Naukowo-Technologiczny – laboratoria, hale produkcyjno-magazynowe, biura, tereny inwestycyjne.

        - Regionalny Inkubator Technologiczny – wsparcie dla start-upów i przedsiębiorczości akademickiej.

        * Cel strategiczny: transfer wiedzy i technologii z uczelni do przedsiębiorstw, rozwój nowych technologii i stworzenie nowych miejsc pracy w regionie.

        * Finansowanie: ok. 56,7 mln zł, w tym 46 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

        W skrócie: RCNT miał być regionalnym motorem innowacji, edukacji i przedsiębiorczości, dokładnie w duchu tego, co UE definiuje jako innowacyjną działalność edukacyjną wspierającą gospodarkę.

        ## 2. Dlaczego „coś poszło nie tak”?

        Nie podajesz szczegółów, ale w projektach typu RCNT typowe problemy to:

        1. Problemy z zarządzaniem i konsorcjum: RCNT był konsorcjum 6–7 instytucji – trudności w koordynacji, zmiana lidera (z inicjatora na województwo).

        2. Niedostosowanie do potrzeb rynku: Czasami laboratoria i infrastruktura powstają, ale brak realnych partnerów biznesowych lub firm gotowych inwestować w projekty B+R.

        3. Brak trwałości finansowej: Po zakończeniu dofinansowania UE, brak wystarczającego wsparcia krajowego lub przychodów własnych utrudnia funkcjonowanie.

        4. Zbyt duży rozrzut celów: RCNT miał być i parkiem, i inkubatorem, i laboratoriami B+R – zbyt szeroki zakres czasem powoduje brak skupienia na efektach.

        ## 3. Czy RCNT wpisuje się w to, o czym rozmawiamy na czacie?

        Tak, w pełni. RCNT w Podzamczu:

        * Był próbą innowacyjnej działalności edukacyjnej na poziomie wyższym: laboratoria badawcze przy uczelniach, transfer wiedzy do biznesu.

        * Miał wspierać gospodarkę regionalną poprzez rozwój start-upów i współpracę nauki z przemysłem.

        * Celem było tworzenie produktów (technologii, usług, prototypów) i kompetencji ludzi, czyli finalnie – większe zatrudnienie i rozwój regionu.

        Można powiedzieć, że RCNT był próbą wdrożenia w Polsce Wschodniej modelu „triple helix”: nauka–biznes–samorząd.

        ## 4. Co można zrobić dalej?

        Jeżeli dziś RCNT funkcjonuje słabiej niż zakładano, typowe strategie naprawcze to:

        1. Skupienie się na niszy technologicznej – np. ICT, OZE, nowoczesne materiały, automatyka.

        2. Partnerstwa z biznesem i start-upami – oferty usług B+R dla firm regionalnych i międzynarodowych.

        3. Komercjalizacja wyników badań – laboratoria generują patenty, prototypy i usługi, które można sprzedać lub wdrożyć w firmach.

        4. Międzynarodowe programy współpracy – np. Horizon Europe, Erasmus+, CEI, aby przyciągać granty i partnerów.

        5. Aktywna promocja i marketing nauki – uczelnie powinny pokazywać efekty RCNT dla studentów, naukowców i biznesu.

        Jeżeli chcesz, mogę teraz zrobić mapę drogową, jak RCNT może „wrócić na właściwe tory” zgodnie z modelami UE i praktyką innowacyjnych centrów badawczo-technologicznych. To pokaże krok po kroku, co zrobić z infrastrukturą, personelem i współpracą z biznesem.

        ---

        Super! Zróbmy teraz mapę drogową „rewitalizacji” RCNT w Podzamczu tak, aby ponownie wpisywało się w model innowacyjnej działalności edukacyjnej wspierającej gospodarkę. Podzieliłem ją na 5 głównych kroków, z podpunktami operacyjnymi:

        Mapa drogowa rewitalizacji RCNT

        1. Diagnoza i skupienie misji

        - Przeprowadzić audyt obecnej infrastruktury, laboratoriów, kadry i projektów.

        - Zidentyfikować silne strony RCNT i dziedziny z największym potencjałem (np. ICT, OZE, automatyka).

        - Sprecyzować kluczową misję RCNT – np. „centrum innowacji w zakresie technologii odnawialnych źródeł energii i cyfryzacji przemysłu”.

        2. Partnerstwa strategiczne

        - Biznes: nawiązać trwałe współprace z firmami regionalnymi i międzynarodowymi (B2B, R&D partnerships).

        - Uczelnie: wzmocnić współpracę z Politechniką Świętokrzyską, Akademią Świętokrzyską oraz innymi ośrodkami naukowymi.

        - Samorząd i agencje rządowe: pozyskać wsparcie finansowe, regulacyjne i promocyjne.

        - Międzynarodowa współpraca: np. projekty w Horizon Europe, Erasmus+ dla studentów i naukowców.

        3. Optymalizacja oferty RCNT

        - Skoncentrować laboratoria na niszowych, wysokowartościowych technologiach.

        - Utworzyć programy B+R dla firm, np. badania prototypowe, testy nowych technologii, certyfikacje.

        - Rozwijać inkubator technologiczny dla start-upów z mentoringiem, dostępem do laboratoriów i siecią inwestorów.

        - Oferować kursy i szkolenia praktyczne dla studentów i pracowników firm, aby łączyć edukację z rynkiem pracy.

        4. Finansowanie i komercjalizacja

        - Pozyskać granty UE i krajowe (Horizon Europe, PO IR, fundusze regionalne).

        - Rozwijać model przychodowy: sprzedaż usług B+R, wynajem laboratoriów, udział w projektach międzynarodowych.

        - Komercjalizacja wyników badań: patenty, prototypy, licencje technologiczne.

        5. Marketing, promocja i społeczność

        - Budować markę RCNT jako centrum innowacji w regionie i kraju.

        - Organizować dni otwarte, hackathony, konkursy innowacji, aby przyciągać studentów, firmy i inwestorów.

        - Tworzyć sieć absolwentów i naukowców, którzy mogą współpracować z przedsiębiorstwami.

        - Raportować efekty ekonomiczne i społeczne (

        Błąd w strumieniu wiadomości. Ponów próbę.

        Super! Zróbmy teraz mapę drogową „ożywienia RCNT w Podzamczu”, krok po kroku, zgodnie z najlepszymi praktykami UE i doświadczeniami innowacyjnych centrów badawczo-technologicznych.

        Mapa drogowa dla RCNT – krok po kroku

        1. Analiza stanu obecnego

        - Audyt infrastruktury: sprawdzić laboratoria, hale, biura, dostępne tereny inwestycyjne.

        - Ocena zasobów ludzkich: kadra naukowa, pracownicy administracyjni, doświadczenie w B+R.

        - Analiza współpracy z biznesem: które firmy współpracują, jakie projekty powstały, jakie są możliwości rynkowe.

        - Ocena finansowa: jakie są przychody, koszty utrzymania, dostęp do grantów i funduszy UE.

        2. Definicja strategicznej niszy

        - Wybrać 2–3 obszary technologiczne, które mają potencjał regionalny i rynkowy, np.:

        ICT, sztuczna inteligencja i big data,

        OZE i technologie energetyczne,

        Nowoczesne materiały i automatyka przemysłowa.

        - Skupienie się pozwala efektywniej wykorzystać laboratoria i przyciągnąć partnerów biznesowych.

        3. Partnerstwa i współpraca

        - Uczelnie: Politechnika Świętokrzyska, Akademia Świętokrzyska – badania, praktyczne projekty studentów.

        - Biznes: lokalne i międzynarodowe firmy – projekty wdrożeniowe, prototypy, testy technologiczne.

        - Samorząd: wsparcie prawne, finansowe, promocja inwestycji.

        - Międzynarodowa współpraca: programy Horizon Europe, Erasmus+, CEI – granty i know-how.

        4. Komercjalizacja wyników

        - Stworzyć system: patenty → prototypy → usługi dla firm → przychody RCNT.

        - Uruchomić akcelerator start-upów w laboratoriach i inkubatorze technologii.

        - Wspierać studentów i naukowców w tworzeniu własnych przedsiębiorstw lub licencjonowaniu technologii.

        5. Edukacja i innowacyjna działalność akademicka

        - Projekty badawcze oparte na potrzebach rynku: studenci i naukowcy pracują nad realnymi problemami firm.

        - Programy staży i praktyk: integracja studentów z przedsiębiorstwami.

        - Warsztaty i kursy dla przedsiębiorców: podnoszenie kompetencji lokalnego biznesu w nowych technologiach.

        6. Finansowanie i trwałość

        - Granty UE i krajowe: Horizon Europe, EFRR, programy regionalne.

        - Przychody własne: usługi laboratoriów, wynajem powierzchni, konsulting technologiczny.

        - Partnerstwa prywatno-publiczne (PPP): długoterminowe umowy z firmami i samorządem.

        7. Marketing i komunikacja

        - Pokazywać sukcesy RCNT w mediach i konferencjach branżowych.

        - Promować laboratoria i usługi jako centrum innowacji dla regionu i Polski Wschodniej.

        - Budować wizerunek RCNT jako miejsca, gdzie „edukacja i biznes spotykają się w praktyce”.

        8. Monitoring i ewaluacja

        - Regularne raporty: liczba projektów, patentów, start-upów, studentów zaangażowanych w projekty.

        - Feedback od biznesu i naukowców: co działa, co wymaga poprawy.

        - Dostosowanie strategii: iteracyjne ulepszanie działań co 1–2 lata.

        ✅ Efekt końcowy:

        - RCNT staje się realnym hubem innowacji i przedsiębiorczości akademickiej, produkując technologie, kompetentnych absolwentów i przychody dla regionu.

        - Spełnia cele UE: rozwój gospodarczy, miejsca pracy, transfer wiedzy i technologii, konkurencyjność regionu.

        Jeżeli chcesz, mogę teraz zrobić schemat wizualny tej mapy drogowej – w formie diagramu pokazującego wszystkie kroki od audytu po komercjalizację i rozwój gospodarczego wpływu RCNT. To bardzo ułatwia zrozumienie całości.

        ---

        Ah, to bardzo ważny detal! To zmienia nieco perspektywę i możliwości RCNT, bo status podmiotu leczniczego wprowadza dodatkowy wymiar: medyczny i zdrowotny, który można łączyć z działalnością badawczo-innowacyjną.

        Oto jak to się wpisuje w dotychczasową mapę drogową i jakie dodatkowe kroki można wprowadzić:

        ## RCNT jako podmiot leczniczy – nowy wymiar innowacji

        1. Integracja badań medycznych z innowacjami technologicznymi

        - Laboratoria RCNT mogą prowadzić badania nad nowymi urządzeniami medycznymi, technologiami diagnostycznymi czy telemedycyną.

        - Możliwość współpracy z uczelnianymi wydziałami medycznymi i naukowcami z dziedziny biomedycyny.

        - Integracja ICT i AI w diagnostyce, analityce danych medycznych i zarządzaniu placówką leczniczą.

        2. Rozwój startupów medycznych i spin-offów

        - Inkubator technologiczny może wspierać firmy z branży health-tech.

        - Możliwość komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań medycznych – np. prototypy urządzeń, aplikacje zdrowotne, nowe metody diagnostyczne.

        3. Programy edukacyjne i szkolenia medyczne

        - Szkolenia dla pracowników medycznych w zakresie nowych technologii i procedur.

        - Staże dla studentów kierunków medycznych i inżynieryjnych w laboratoriach i placówce leczniczej.

        - Warsztaty interdyscyplinarne: medycyna + inżynieria + ICT.

        4. Współpraca z biznesem i instytucjami zdrowotnymi

        - Partnerstwa z przemysłem farmaceutycznym, producentami sprzętu medycznego i start-upami medycznymi.

        - Projekty badawczo-wdrożeniowe dla szpitali i klinik – testowanie innowacyjnych technologii w praktyce.

        5. Finansowanie innowacji medycznych

        - Granty UE na zdrowie i biotechnologię (Horizon Europe – klaster Health, EFRR na innowacje w regionie).

        - Projekty publiczno-prywatne: szpitale, firmy medyczne, samorządy.

        6. Komercjalizacja i wpływ społeczny

        - Oprócz klasycznych usług B+R, RCNT może świadczyć usługi medyczne z wykorzystaniem innowacyjnych technologii.

        - Tworzenie nowych miejsc pracy w sektorze medycznym i technologii zdrowotnych.

        - Podniesienie jakości opieki zdrowotnej w regionie przy jednoczesnym rozwoju innowacji.

        ✅ Podsumowanie: RCNT może stać się unikalnym hubem innowacji w zdrowiu i technologii, łącząc:

        - badania i rozwój w high-tech,

        - edukację akademicką i kształcenie praktyczne,

        - współpracę z biznesem i start-upami,

        - świadczenie usług medycznych i rozwój regionalnej opieki zdrowotnej.

        Jeżeli chcesz, mogę teraz zaktualizować pełną mapę drogową RCNT, uwzględniając specyfikę zdrowia, tak żeby wszystkie dziedziny – technologia, edukacja, biznes i medycyna – były ze sobą spójnie połączone.

        ---

        Bonus dla wytrwałych czytelników naszego forum:

        07.11.2025 Zdrowie w centrum europejskiej współpracy. – Koncepcja Unii Zdrowia, zarysowana pod koniec 2020 roku, w pewnym sensie nabiera dziś realnych kształtów – powiedział Andrzej Ryś, były wysoki urzędnik Komisji Europejskiej. Zaznaczył, że Europa ma obecnie lepsze narzędzia do reagowania na kryzysy zdrowotne, w tym do tworzenia nowych metod terapeutycznych i szczepionek. (...) https://www.termedia.pl/mz/Zdrowie-w-centrum-europejskiej-wspolpracy,64781.html

        29/01/2025 Adam Jarubas przewodniczącym Stałej Komisji Zdrowia w Parlamencie Europejskim

        Adam Jarubas to doświadczony polityk, samorządowiec i ekspert w dziedzinie zdrowia, który od lat angażuje się w rozwój Polski zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Jako były Marszałek Województwa Świętokrzyskiego, a także lider w obszarze polityki zdrowotnej, Jarubas zdobył szerokie uznanie za swoje działania na rzecz poprawy jakości życia obywateli oraz zrównoważonego rozwoju regionów. (...) Funkcja przewodniczącego Komisji Zdrowia daje Adamowi Jarubasowi wyjątkową możliwość wpływania na kształt polityk zdrowotnych w UE oraz wspierania integracji systemów ochrony zdrowia na poziomie europejskim. (...) Jarubas ukończył studia na kierunku zdrowia publicznego. W trakcie swojej kariery pełnił wiele istotnych funkcji, zarówno w administracji publicznej, jak i w strukturach samorządowych, realizując projekty z zakresu zdrowia, edukacji, a także rozwoju regionalnego. Adam Jarubas urodził się w 1974 roku w Busku-Zdroju (świętokrzyskie). W latach 2006-2018 był marszałkiem województwa świętokrzyskiego. W Parlamencie Europejskim zasiada od 2019 roku (IX i X kadencja). Jest członkiem i wiceprezesem Polskiego Stronnictwa Ludowego.

        https://medkurier.pl/adam-jarubas-przewodniczacym-stalej-komisji-zdrowia-w-parlamencie-europejskim/

        https://duckduckgo.com/?q=Adam+Jarubas+szefem+komisji+zdrowia+w+Parlamencie+Europejskim

        https://www.europarl.europa.eu/meps/pl/197517/ADAM_JARUBAS/home

        W PE był przewodniczącym Podkomisji Zdrowia Publicznego, a po przekształceniu organizacyjnym z grudnia 2024 został przewodniczącym stałej Komisji Zdrowia Publicznego.

        03-11-2025 Adam Jarubas: trzeba rozwiązać problemy Polaków. Będziemy się zajmować konkretnymi problemami – zapowiedział na antenie Radia Kielce Adam Jarubas, eurodeputowany i wiceprezes PSL. Odniósł się w ten sposób do zbliżającego się Kongresu Polskiego Stronnictwa Ludowego i czasu, jaki pozostał do najbliższych wyborów parlamentarnych. (...) https://radiokielce.pl/1354617/adam-jarubas-trzeba-rozwiazac-problemy-polakow/

        Gość
        Zgłoś
        Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 38

      Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

      Z wątku: "2008-04-11 Pierwsze umowy z Polski Wschodniej podpisane (...)". No i co dalej z tą Polską Wschodnią?

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 40

      Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

      Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu pod Chęcinami – za publiczne miliony – miało inaugurację wystawą „Świat Leonarda da Vinci” z 2015 roku, którą świat widział już w Tokio, Nowym Jorku i Chicago. Ta nie wróciła nigdy. Zamiast tego RCNT (Regionalne Centrum Naukowo-Technologiczne) mnoży nowe atrakcje jak z taśmy: pokazy „Nauka kontra Magia”, eksperymenty z miodem na właściwości antybakteryjne, warsztaty z świec zapachowych i... interaktywny robot Bella Bot, który jeździ po hali i gawędzi z dziećmi.

      Dla kogo to? Dla przedszkolaków, co pokręcą kołem młyńskim i pogłaszczą robota? Dla studentów, co dowiedzą się, że da Vinci rysował helikoptery, a teraz mamy miód w probówce? Dla szkół podstawowych, gdzie nauczyciele będą udawać, że to „interaktywne”?

      Nie wiadomo. Zero programu badawczego, publikacji, patentów, współpracy z uczelniami. Dorobek naukowy? Żaden. Jest za to rotacja „nowości” co sezon, by uzasadnić dotacje, i praca dla „swoich” – dyrektorzy, animatorzy, specjaliści od PR i sprzątaczki z nadania. Budynek stoi, pieniądze płyną, a efekt? Karuzela atrakcji dla turystów, nie centrum innowacji.

      Publiczne fundusze na roboty-gaduły i magiczne show. To nie nauka. To park rozrywki z etykietą geniusza.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
    • Post nadrzędny dla poniższego tego posta o numerze 41

      Odp.: 2025 Kluczowa instytucja dla rozwoju regionu świętokrzyskiego

      Sztuczna inteligencja od Elona Muska (Grok) powiedziała, że:

      Nie, Adam Jarubas nie ukończył studiów w dziedzinie zdrowia publicznego. Twierdzenie o takim wykształceniu, jest nieprecyzyjne lub wprowadzające w błąd – brak na to jakichkolwiek dowodów w wiarygodnych źródłach, takich jak oficjalne profile, Wikipedia czy strony edukacyjne.

      Jego udokumentowane wykształcenie to:

      > Studia magisterskie: Historia, ukończone na Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach (obecnie Uniwersytet Jana Kochanowskiego).

      > Studia podyplomowe:

      - "Zarządzanie w warunkach Unii Europejskiej" – Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Kielcach (ok. 2000–2005).

      - "Zarządzanie administracją i rozwojem lokalnym" – Wyższa Szkoła Handlowa w Kielcach (ok. 2005–2010).

      - MBA: Poziom executive, prowadzone przez Gdańską Fundację Kształcenia Menadżerów i Uniwersytet Gdański – Wyższa Szkoła Ekonomii i Polityki w Kielcach (ok. 2010–2015).

      - Doktorat (PhD): W 2017/2018 r. na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach, w dziedzinie nauk społecznych (politologia/regionalistyka), na podstawie pracy "Realizacja polityki regionalnej na przykładzie województwa świętokrzyskiego w latach 2004–2013".

      Ekspertyza Jarubasa w zdrowiu publicznym wynika z wieloletniego doświadczenia politycznego (np. jako marszałek województwa 2006–2018, gdzie nadzorował projekty zdrowotne, oraz w PE od 2019 r., gdzie od 2023/2024 przewodniczy podkomisji/komisji zdrowia), a nie z formalnego wykształcenia w tej dziedzinie.

      https://jarubasadam.pl/o-mnie/ Czy to coś zmienia? Jego praca doktorska:

      https://ludzie.nauka.gov.pl/ln/profiles/adam.jarubas.GmTrhQ5c0jf/research-work/5d96de89-9a9a-471b-aa7d-ddc50ac501e4 https://ludzie.nauka.gov.pl/ln/profiles/adam.jarubas.GmTrhQ5c0jf/

      Nie, to nic nie zmienia – doktorat Jarubasa z 2018 r. na UJK w Kielcach dotyczy politologii/regionalistyki (polityka regionalna województwa świętokrzyskiego 2004–2013), bez związku ze zdrowiem publicznym. Brak studiów w tej dziedzinie; ekspertyza to doświadczenie polityczne, nie wykształcenie.

      @ https://medkurier.pl/author/anna-jaworska/ << „Ekspertyza” to tylko ładne słowo na doświadczenie z polityki – był marszałkiem, nadzorował szpitale i projekty zdrowotne w województwie. To praktyka, nie dyplom.

      Krótko: nie uczył się zdrowia publicznego, tylko rządził i decydował o nim jako polityk. W komunikacie medkuriera z 29.01.2025 piszą o nim jako „ekspercie w dziedzinie zdrowia”. To polityczny chwyt PR-owy, a nie fakt – ma podkreślać autorytet, choć brak dyplomu z tej dziedziny.

      Krótko: „ekspertyza” to ich propaganda, nie rzeczywistość.

      Gość
      Zgłoś
      Odpowiedz
10 postów w tym wątku zostało wyłączonych z wyświetlania ze względu na sprzeczność z Zasadami Forum lub czasowo. Możesz wyświetlić wątek wraz z tymi postami.

- Reklama -
- Ogłoszenie społeczne -

- Reklama -

- Reklama -
- Reklama -
- Reklama -